En roan-fråga
Jag är inte alls duktig på genetik så vet inte hur detta funkar.
Men brukar roan dyka upp lite då och då från kullar där föräldrarna inte är roan? Alltså tänkte i seriös planerad avel där generna allmänt annars kan anses bättre eller hur jag ska uttrycka mig?
Jag älskar roan, och skulle väldigt gärna ha en till roan i framtiden. Och det är väl inte omöjligt att jag chansar och tar hand om nån som kommer från tjuvparning eller något sånt.
Men har sett och hört talas om så många roan få problem tidigt i livet så har jag blivit lite tveksam.
Har 13 roans här hemma som du vet på jäsning om du bestämmer dig för en :P Sorry för kapad tråd, men det börjar bli dags att fundera på hem åt dem :P
#1 Haha jo, men du bor lite långt bort. :P Sen hade jag väl funderat på lite mer spridning på åldrarna nu när jag tänkt fortsätta med råttor. :)
#2 Attans! :P

Roan är ju recessivt så det kan dyka upp. I de flesta linjer finns roan någonstans.
Qui dormit, non peccat
Okej så det finns en chans att hitta roan då :) även fast det kanske inte dyker upp väldigt ofta? :P
Roan dyker upp lite här och var. Vi har bl.a två uppfödarfödda husky roan hemma hos oss just nu (en bror och syster).
Vet att Potku fick en lilac striped roan i en kull tidigare i år efter en hane vi funderade på att låna från henne. Så ja, det dyker upp lite här och var. :) Är själv väldigt svag för roan (roanbebisar är verkligen det sötaste på denna jord
), så jag förstår hur du känner.
Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.
Min hemsida - ta gärna en titt! 
Jo roanbebisar är söta. Sen tycker jag det blir fint när dom bleks också :)

Vad skulle roans få problem med tidigt i livet? Jag har i allafall inte märkt att mina roans varit med sjukdomsbenägna än icke roans.
I regel så kommer roans främst från djuraffärer, men även i nogrrannt planerade färgavelskullar kan det dyka upp oväntat. Vissa av mina roans har varit dom absolut friskaste råttorna jag haft, och vissa har varit dom med sämst hälsa. Men det har nog snarare med ickeplanerad grossistavel att göra än färgen/roaningen i sig.
#8 hjärntumörer bland annat. Plötslig död bland några. Allt från några veckors ålder till upp emot två år. Dom flesta jag vet blev inte ens 1.5 år. Nu har många av de jag varit med om varit släkt. Och tror det har mycket att göra med bakgrunden. Privat uppfödning med grund från zoo bland annat. Men som jag fattat när jag sökt runt här är något med blodkärlen hos roan. Sen vet jag inte om det är mycket antagande kring roan eller om det finns något i det. Och skulle det ha något med hälsan att göra känns det i alla fall mer säkert om det inte är mellan två roan.

Vad jag vet så är det där med blodkärlen en gammal myt, samma typ av myt som dök upp när dumboöronen kom. Därav inte sagt att det inte finns minsta lilla uns av sanning i det, jag har som sagt ingen fakta på om det är varken si eller så.
Folk som varit med i råttsvängen längre än jag har säkert bättre koll på det där, men som sagt roans har både varit mina sjukaste och mina friskaste råttor.
Ok kan ju hoppas. Men jag skulle gärna ändå hitta roan från en seriös uppfödning. Lär ju minska riskerna åtminstone. :) Har som sagt sett för många roan dö tidigt, och varit allmänt sjuka. Och även bland dom som var släkt så är det just dom som var roan som dog plötsligt och tidigt. Även om en black eubk också fick hjärntumör.
Men va tråkigt att höra att så mycket negativt om roans
har suttit och läst flera trådar om detta. Jag har precis bokat två sötnosar som är roans och blir oroad av vad jag läser. Borde man överväga att inte köpa roans? Eller överdrivs det? Jag har aldrig haft roans och visste inte detta. Nu är de flesta trådar ett par år gamla, ser det likadant nu? Funderar lite som skribenten, borde jag ställa mig tveksam till roans? Blev ju förälskad i dom små…
Det här var således menat som en liten tass som utvecklades aningen 
#12 även roans behöver ju hem :) min egna roangubbe blev ändå närmare 2 och blev bara sjuk mot slutet. Det var alla hans syskon och mina vänners roans som varit sjuka och dött ännu tidigare. Och det verkar ju variera en hel del, oavsett färg. Så köp du dina småttingar skulle jag säga i alla fall :)
#12 Jag tycker inte (min personliga åsikt) att du ska basera dina råttköp på "tänk om"-scenarion. Olyckor och tragedier kan hända vem som helst, när som helst. Det kommer sluta med att man stänger in sig i sitt rum med gardinerna fördragna och inte pratar med någon - det är ju så man nästan bir mörkrädd bara man tänker på det.
Nej, köp du dina små och njut av tiden ni får tillsammans. Hur lång den tiden sedan blir från framtiden utröna. Inget du kan göra något åt hur mycket du än bekymrar dig så här i förväg. :)
Jag har själv inte märkt av att roan-rådisar skulle vara vare sig sjukare eller friskare än andra råttor. Betvivlar att sådana saker sitter i färgen (eller teckningen, i det här fallet). ;)
Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.
Min hemsida - ta gärna en titt! 
Ja, jag skulle precis säga att det finns ju aldrig heller några garantier för huruvida en råtta håller sig frisk eller inte. Fick bara lite panik när jag läste så mycket negativt, blev lite snopen också måste jag säga. Men jag har bestämt mig för att inte noja utan bara längta tills att jag får hem de små och sen njuta av de underbara liven! 

Roans förr hade ju mycket svaga blodkärl och problem, de blev totalt sönderavlade så det är inte så konstigt. I dagsläget så är roan lika friska som andra råttor, även om jag personligen undviker roans som skitavlats just pga av kärlproblematiken.
Har haft roans som blev runt 3 och vet många som varit långlivade och kärnfriska. Så skulle definitivt inte döma ut roans. :)
Qui dormit, non peccat
Säger som #16, har väldigt olika erfarenheter utav roans, de egenuppfödda för ca 5 år sen (ormmatsråttor) blev ca 2,6 år gamla, snälla och friska kontra de roans jag köpte in som hade temperamentsproblematik och sprängdes inifrån, (en hona, alla blodkärl sprack samtidigt, och en hane från en annan uppfödare där ögat sprack när han var stressad) DET var inget kul att se! Så jag är lite kluven till dem för att vara ärlig, kan bara hoppas att de har blivit bättre med åren.
Okej skönt att höra att det ska vara bättre nu. :) men kommer nog främst leta från seriös uppfödare ändå så att det finns lite bättre sjukdomshistorik och allt det där.
Var bor du nånstans?
Jag köpte två goa roan-töser av en seriös uppfödare i Hörby i Skåne, porlarmarken.
Jag ifrågasatte också det här med roan eftersom jag läst lite oroväckande info, men hon garanterade mig att så länge råttorna kom från bra linjer, och tydligen var dessa råttföräldrar från någon av de bättre linjerna i landet, så var det absolut inga problem. Långlivade linjer dessutom.
Och som sagt, råttor kan ju drabbas av mycket olika saker, och leva väldit olika länge, så köp och njut! :)
Bor i Norrbotten så Skåne kändes lite väl långt bort. Sen har jag inte tänkt skaffa just nu eftersom jag ändå just fått hem två råttbebisar :)
Jag är hobby uppfödare, och ska dela upp min linje i 2 olika linjer. Den ena kommer det och dyka upp roan i , medan den andra kommer och vara roan fri, då jag inte vill förstöra andras linjer. Jag kommer inte aktivt leta efter roan , utan avla på råttor som jag tycker om. Den andra blir mer standard avel.