Råttor och stöta ut varandra
Jag undrar hur vanligt det är egentligen att råttor stöter ut varandra?
La upp frågan på fb också, men vill ha så många olika erfarenheter som möjligt. 
// Lise
When nothing goes right, go left!

Vad menar du med stöter ut varandra? Med friska stabila djur händer det aldrig. Med ostabila djur kan det hända.
Qui dormit, non peccat
Att dom fryser ut varandra som människor kan göra, och mobba varandra för att dom ser annorlunda ut.
// Lise
Det händer la inte så ofta men jag vet att det händer.. Inte hört något om råttor direkt. Men vet att det hände en fågelunge då hans föräldrar inte ville ha honom så dem sket i honom man var för ful.. :/ sedan har det hänt sköldpaddor med Hahah var la inte riktigt ditt svar men det händer nog råttor med ibland
Puss :*
Anledningen till att jag frågar är för att jag introducerade två råttor till min honflock för ett tag sedan. Den ena råttan blev accepterad väldigt snabbt, hon är också äldst. Den andra bli påhoppad varje dag av en av honorna, hon är inte över 10 veckor och den som hoppar på är vuxen.
Fjunis, som bli påhoppad, är dubbelrex och är typ naken förutom lite fjun här och var. Tänkte om det kan vara för att hon ser annorlunda ut som den andra inte vill acceptera henne.
Tycker det är så konstigt att en äldre hona accepterar en annan äldre hona men inte en unge… Det brukar vara tvärtom, och det har alltid varit tvärtom för mig.
// Lise

Nee som sagt, stabila djur i en bra flock gör inte så. Har ingen betydelse hur råttan ser ut, utan det som spelar roll är råttans beteende och kroppsspråk. Förr sa man ju att dumbo var de fel på för de inte kunde kommunicera med sina öron, men de har inga problem alls. Samma med rex osv.
Finns en del råttor som inte har ett korrekt kroppsspråk, de kan ha mycket svårare att komma in i en flock, och kan bli utmobbade av en annan råtta med beteendeproblem för att den är udda och inte beteer sig som den borde.
Qui dormit, non peccat
#5 Okej tack för ett bra svar.
Hon som mobbar ut lillen har visat aggression tidigare och vid intron så jag vet inte "vem det är fel på". Lillen är ju accepterad av alla andra.
// Lise
Låter inte allt kul :( Det Kan ju vara så att de inte går ihop rent personlighetsmässigt heller, men beroende på din råtta så kan det även vara så att hon tycker att den dubbelrexade ser "fel" ut och inte är livsduglig. Mina första råttor "avrättade" faktiskt en liten bebis jag fick hem som de inte tyckte var livsduglig, troligen för att hon var för liten och skruttig..
Min blogg; http://www.nattstad.se/Varganess
FB? Grupp? Sida? *nyfiken*
#7 Ja det var så jag tänkte också. 
#8 Finns Råttorna och Råttvänner på fb
Finns säkert fler, men det är dom jag är med i.
// Lise

#6 Om "mobbaren" ifråga har visat vissa tendenser tidigare så kan det vara så att hon triggas ännu mer av råttan kanske pga den inte beteer sig "korrekt"
Har träffat en del råttor som helt enkelt inte har betett sig normalt. Ibland har det gått att få in dem i flocken ändå för att flocken i sig har varit stabil, andra gånger har det inte gått alls.
Qui dormit, non peccat
#10 Okej. Hon har inga blödande sår, men rivsår har hon ju.. Hon har ingen päls som skyddar. Dom har sovit tillsammans och sånt, men Never hoppar på lillen utan anledning.
// Lise

Prova ta ut Never och sätt henne i en annan bur ett par timmar och släpp sen in henne igen. Ibland hjälper det att helt enkelt ta problemråttan ur flocken en stund eller ett par dagar för att den andra ska befästa sin position. Så länge någon bråkar med den lilla så är inte hela rangen och flockgemenskapen klar.
Qui dormit, non peccat
Ja jag får testa det. Tack 
// Lise

Ja prova skadar ju inte 
Qui dormit, non peccat
Nej det gör det inte. 
// Lise
Jag hade en kille som blev konstant mobbad av ff a tre andra killar. I början sa han ifrån och det blev en hel del tjafs och bråk, men sedan liksom accepterade han sin situation med lägre rang, men ändå fortsatte mobbarna. Hemskt att se. De var på honom hela tiden, särskilt utanför buren. Dock visade det sig senare att mobboffret blev sjuk, men jag tror egentligen inte att det var därför han blev mobbad. Snarare tror jag att det var mobbningen som gjorde att han blev deppig och sjuk.
Tråkigt att höra!
Om det här fortsätter får jag nog sära på flocken och ha två honflockar. Tycker inte om att hon blir mobbad, och att hon ser så sönderriven ut.
// Lise
#17 Det är nog en god idé om det inte blir bättre! Önskar vi hade gjort det tidigare med vår stackars lille kille. Skit att de ska få för sig så idiotiska saker ibland :-(.
När mina toppörade fick in min penny som är dumbo så tog de jätte lång tid innan om med accepterad och de var jätte mkt bråk i buren. Jag tror ändå att dem inte förstod hennes öron språk för dem sitter lite konstigt. Hon kanske förmedlade något aggreseivt med sina öron tills dem förstod att hon är sån. Sen när jag släppte in Bianca som oxå är dumbo var de inga problem. Så jag tror lite att topp örade som inte träffar dumobo kan ibland ha svårt för dumbo öron språket. Och mina tanter hade inte visat något aggro förut. Men jag kan ju ha fel ^^ mina speculationer.
#18 Ja det är ju det 
#19 Ah, jo det är det jag misstänker också - att Never har svårt för lillen för agtt hon är "naken" och ser därför annorlunda ut.
// Lise
#19, 20. Hm, ja, det har kanske betydelse. Men i mitt fall var visserligen mobboffret dumbo och mobbarna toppörade, men mobbarna hade absolut inget emot mobboffrets bror som också var dumbo.
#21 Konstigt. Måste vara som husmusen säger, att råttan "inte beteer sig rätt".
// Lise