Skadat tån
Jag upptäckte just att en av mina buspojkar har fastnat med, eller klämt sin ena "stortå". Han är glad& nyfiken& springer runt som vanligt, men verkar tycka det gör ont då jag tar försiktigt på tån.
Vad brukar hända med en klo som ser ut såhär? Tappar de den& det växer ut en ny, som det gör med våra naglar om vi klämt oss någolunda lindrigt? Kan de bli utan klo för gott på den tån, eller att den nya klon blir deformerad?
Är det något särskillt jag ska tänka på, eller hålla koll på så att tån läker som den ska?
Oj, det ser ut att vara en blödning under huden. Det gör säkerligen ont och har nog bildats ett tryck över vilket är obehagligt. Om du känner att du vill avvakta med veterinär så kan du rengöra tån (hälla över lite koksaltlösning) och lägga mycket tyg i buren så att det blir mjukt och dämpar trycket på tån.
Men det är nog inte klon du ska vara orolig över utan det är ju isåfall om tån har klämts så illa att blodkärlen är skadade -> veterinär och kanske ta bort tån.
Kan råttan röra på tån? Verkar tån bruten?
Jag skulle göra det så bekvämt som möjligt för råttan och ringa veterinären på morgonen och rådfråga/boka tid.
Men det kanske inte är så farligt, jag är ingen expert! Men det är säkert någon annan som kommer med ett lite vettigare svar sen. :)
Lycka till!

Han har klämt sig bra, och kommer troligtvis förlora klon. Oftast så växer den ut igen, men den kan växa knasigt oxå så råttan behöver hjälp att trimma den. Eller så växer den inte ut alls.
Finns inte mycket att göra, vänta, håll rent underlag och håll koll så det inte blir en infektion.
Qui dormit, non peccat
Tack för att ni svarade så snabbt! :-)
Eftersom huden inte är perforerad tänkte jag det kanske inte är någon större ide att börja tvätta.. Men bra idé ändå #1 -fixar lite koksaltlösning nu på en gång, så det finns färdigt& håller koll omutifall blodblåsan skulle spricka& det blir ett sår. :-)
Alltså, resten av tån& foten i övrigt är inte svullen. Fötterna har samma temp då jag känner på dem, -& samma färg. Tån är inte heller varmare än de övriga på samma fot, så betvivlar att den skulle vara bruten.. Men vet såklart inte. Sen är det väl samma med frakturer på rått-tår, som människotår, -att de måste läka av sejsjälv, för det finns inget annat att göra åt dem..
Jaha, så tån kan behöva trimmningshjälp om den växer ut igen& växer på ngt skumt sätt.. Bra att veta #2. :-)
Ja, han springer för tillfället runt i lägenheten, så hans underlag är ju så rent som mitt golv. (Sisådär halvbra, för att vara ett golv, -för närvarande.) Byter bäddmaterial på favoritplatserna, samt fleecen i buren då, så är man på en säkra sidan..
..För det är väl ingen vits att hålla honom inne i buren nu då han är lika pigg& rörlig som vanligt?!

Nee är råttan pigg och rör sig normalt så låt honom vara som vanligt 
Qui dormit, non peccat
Min ena råtta hade exakt samma sak för 1 månad sedan. Jag lät det bara vara då det inte fanns något sår.
Hon fick också springa runt som vanligt och så då hon ej var påverkad av det. Höll det under uppsikt, men efter 1v så hade det torkat ut helt och såg ut som vanligt. Hon tappade inte heller klon.
Lycka till
#4 Ok, bra att veta det inte är ngt problem att jag låter honom skutta runt som vanligt. Han stöder då normalt på foten& är lika sprallig som alltid annars.
#5 Jaha. Det gick ganska snabbt då.. Fast vet ju de läker fort. Bra din råtta inte verkade besväras iaf& att hon fick behålla klon! Får se hur det går för min Nikolai då, -om klon kommer sitta kvar, eller trillar av.
Tack för hjälpen!