Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1218 ggr
[postmortum91]
0

Allergi mot råttor

Hej, jag har allergi mot råttor, rätt stark allergi. Det är urinet jag reagerar på. Nu undrar jag om jag tål hamstrar och möss eller om det är alla gnagares urin jag inte tål?
vad gäller kanin och marsvin tro?

någon som har en aning eller erfarenhet?

Zakaraa
0

Allergi är helt individuellt så man kan omöjligt svara på om just Du tål det eller inte. Du får helt enkelt prova dig fram oc hse vad som fungerar för just dig.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Lamina
1

Jag är allergisk mot hanråttors urin. Tar jag i dom börjar det klia på händer och armar, och när jag städade mina hanars bur så började det rinna i ögonen och jag fick rejäla nysattacker. Jag fick lov att sälja dom.

Men jag tål möss och marsvin utan problem. Förutom att jag ju inte tål hö då, som ju marsvin måste ha. Tja, och vissa väldigt dominanta mushannar kan jag få lite klåda av, men inte som det var med råttorna. Jag har heler aldrig haft några problem med andra gnagare jag har haft eller träffat på.

Men det är väldigt individuellt som sagt. Ett tips är ju att besöka folk som har det djur man är intresserad av och se hur du reagerar.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

UlrikaD
1

Allergi är verkligen jätte-individuellt.

Jag själv är tokallergisk mot råttor. På den nivån att jag hamnade på akuten när jag passade några en vecka.

Men jag tål hamstrar, marsvin, kaniner osv utan några som helst problem.

Däremot tål jag inte hö. Det är lika illa som råttor.

Men hälsa på folk med det djurslaget du är intresserad av. Gosa med dem, ha händerna i ansiktet sen, riktigt utsätt dig för dem och se vad som händer.

[postmortum91]
0

Jo jag ska utsätta mig för hamstrar nu och se vad som händer, hoppas verkligen att jag iaf kan ha hamstrar.

UlrikaD
1

Ha, ha, "utsätta mig för hamstrar".

Lät lite som om du skulle sätta dig i ett rum fullt med hamstrar och de skulle överfalla dig.

Men jättebra idé. Träffa även olika hårlag. Under mina år som hamsteruppfödare har jag faktiskt träffat folk som bättre tålt långhåriga hamstrar än korthåriga..

Så gosa med så många du kan:)

[postmortum91]
0

Hehe jo de lät lite kul :P

Det är inte pälsen som är problemet, det är råttornas urin. Så jag antar då att pälsen inte spelar så stor roll om den är långhårig eller kort.

Men om jag ska ha en hamster så ska jag göra rätt från början och inte köpa från djuraffären. Men vet inte om det finns några hamsteruppfödare i Karlstadområdet. Guldhamster är sötast tycker jag, eller en sån där lång fluffig hamster (vet inte vad det är för nått). Är helt nybörjare på hamstrar.

Hur stor kan en hamster bli? råttor får ju inte plats i alla hus man kan köpa på djuraffären men det hoppas jag att vilken hamster som helst får, för de är väl hamsterhus de har xD

Fisfia
0

TS, hur vet du att det är just urinet du reagerar på?

[postmortum91]
0

jo för jag kunde ha råttorna i ansiktet och "sniffa" in i pälsen på dem och när de gick på mig så fick jag utslag på armarna för att klorna hade tryckt hål och de va urin på deras klor. Samma när jag bytte blev det väldigt jobbigt för mig. Antingen urinet eller avföringen, men jag gissar på urinet

chade
0

Jag är också väldigt känslig mot råtthanars urin, det kliar och blir rött. Men honor har jag aldrig haft problem med

Små stjärnor lyser också i mörkret.

[postmortum91]
0

jag hade honråttor när jag var liten och då hade jag också problem tyvärr

chade
0

synd :(

Små stjärnor lyser också i mörkret.

strasstass
0

Jättetråkigt med allergi :( är själv allergisk mot pälsdjur. Det verkar dock som att jag tål smådjur relativt bra, att jag känner av lite grann kan jag stå ut  med. Men jag får hålla med många andra här att det är individuellt. Prova dig fram får bli mitt råd också :) Lycka till!

[postmortum91]
0

Tack, Sambon har nu gått med på en hamster så nu är det bara allergin som kanske står ivägen, vilket jag inte vet än :P

strasstass
0

Lycka till! :)

Fisfia
0

#8 Då skulle det väl i och för sig lika gärna vara hudepitelet du är allergisk mot? Min läkare hävdar i alla fall bestämt att det är hudepitelet man testar mot i de allergitester man kan göra på vårdcentralen. Men det är många som pratar om detta med urinet. Kanske är det samma ämne?

Nåja, förlåt om jag slinker in här och stjäl uppmärksamhet från din huvudfråga. Är bara nyfiken.

Beklagar verkligen att du är allergisk. Är det jag med fick jag veta i vintras och har haft mycket stor sorg för det. Och som flera har nämnt verkar det ju vara väldigt individuellt detta med allergi och vad som funkar och inte. Även symtomen verkar ju vara himla olika. Knepigt.