Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1079 ggr
Tosca
0

Dreglar mycket mycket!

Hej!

Min hanne (nästan ett år gammal, bor med två lika gamla råtthanar) har under kort tid ( 6 h) börjat dreggla mycket och har svårt för att andas. Han har varit i kontakt med två yngre killar (6 v, nykomna från djuraffären) då jag passade min kompis råttor. Har ringt två jourveterinärer och har fått rådet att avvakta och ge honom vatten och god mat. Kan det vara mycoplasma och vad bör jag göra?

//Tosca och Hoppetossen

Fotograf, styrman, råttmor och illustratör
Portfolio på Flickr

zimzon
0

Åk till veterinären.

jess13
0

japp håller med,åk till vetten. för det låter som han har stora problem att andas.

Bima
0

Som det redan sagts här så bör du nog åka till veterinären. Han kan ha fått ett virus från de andra råttorna, vilket är varför man aldrig bara ska föra ihop råttor (Liinn har skrivit en artikel om detta på framsidan).

Hoppas att han blir bra snart och ha koll så inte hans burkamrater börja visa symptom på sjukdom de med.

Liinn
0

Min mormors katt slog av sitt käkben en gång, och då fick han svårt att andas och dregglade mycket, men tror det är något virus eller liknande din råtta fått så åk till vetten.

Tosca
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hallå igen!

Såhär löste det sig: Jag ringde upp Blå stjärnans jourveterinär (plus Agria djurförssäkringsveterinär) och fick råd om vad som bör göras. Veterinärerna trodde inte att killen hade fått mycoplasma eftersom symptomen inte lät som det (han hade snarare svårt att svälja än att andas). En teori var att han var uttorkad (jag kollar hur mycket vatten som går åt och mina tre små killar dricker inte vidare mycket, därför lägger jag i lite vitaminer i flytande form i deras vatten, de tycker att det smakar bättre då).

I varje fall, uttorkningsdiagnosen var en, sedan kunde det också vara så att han var förgiftad. Jag är noga med att de inte får i sig något olämpligt men det kan ju vara så att han har fått i sig en dålig hasselnöt (som han har öppnat själv) eller något liknande. Rådet var i alla fall att avvakta och ge honom mycket att dricka från den ena veterinären. Gurka rekommenderades, så det blev upp till jourköpet och stresshandla gurka.

Från den andra veterinären var rådet att ge honom något riktigt riktigt gott som han inte kunde neka och se om han kunde svälja (gurkan tyckte hon inte verkade vidare upphetsande för en sjuk råtta så jag fick en bit rulltårta av min rumskamrat ist). Gurka och rulltårta placerades alltså i buren och det var nu som min lille kille fick problem. Så gott och så svårt att svälja! Men han fick i sig en liten bit (då var klockan runt 10 på kvällen) och redan tre timmar senare satt han och drack för egen maskin. Det måste alltså varit något som han satt i halsen och sedan lyckats svälja ner när han fick i sig rulltårta. Mina misstankar är den tuggsten med apelsinsmak som Hoppen har bearbetat ganska hårt. Men men, nu är han pigg och glad igen, skickar med en bild på killen: (albinon heter Fender och den vite/nougatbrune är Hoppetossen, den lilla sjuklingen som blev botad med rulltårta)

//Johanna och Hoppetossen

Fotograf, styrman, råttmor och illustratör
Portfolio på Flickr

Ninja
0

Vad skönt att det ordnade sig! =)

zimzon
0

Vad bra att han blev frisk! :)

Söta är de också. :)