Wodent Wheel
Jag vet att de flesta hjul är skadliga för råttor, men undrar hur det är med Wodent Wheel? Verkar vara många (utomlands, iaf) som tycker de är bra. Jag är främst nyfiken på om det skulle kunna funka som leksak utanför buren, inte permanent burinredning. Någon som har koll?
Här är ett par sidor där det står lite om dom:
Tycker dom fortfarande är på tok för små för att råttorna inte ska böja ryggen. Eller bara deras långa svans t.ex även om just det kanske inte gör något? Hur som helst, har ett hjul som är ca 23 cm i diameter till mina guldhamstrar och det är ganska lagomt för dom. Och mina guldhamstrar är dessutom ganska små egentligen. Så misstänker att 30 som är största på andra länken där inte är i närheten av tillräckligt för en råtta. Men råttor tycker jag dessutom det finns lättare och bättre sätt för dom att röra på sig utanför burarna. :)
inget jag heller skulle använda mig av. DEls pga skada ryggen deras sen så är den lite onödig om man ändå ger dom den aktivitet och uppmärksamhet dom behöver
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Ja ett hjul är inte direkt någon aktivitet, de springer och kommer ingenstans. Typ som om du sätter dig på en mortionscykel, hur kul är det liksom? ;) .. då är det bättre att hitta på annat till dem.. där de får använda huvudet och kroppen på bättre sätt.
Om man säger så här de är ju kul att jogga utomhus i skogen, mot för att jogga på ett löpband inomhus :P Ta med råttan ut så har den säkert trippeldubbelt så mycket mer skoj
Mvh. Sanne & Djuren

Tack för era svar! Jag är inte så förtjust i hjul till något djurslag egentligen (har sett i kattstorlek också…), men man börjar ju fundera när man läser om dom som verkar gilla det. :P