Introducering - nafsar mycket
Har en råtthona på ca 9 månader som efter att hennes burkompis gick bort varit ensam i ca 4 veckor. Hon har alltid varit skygg och rädd av sig (zooråtta) Men med mina gammtanter var det aldrig något problem. Nu har jag skaffat tre nya råtthonor, en 3 månaders och två kullsyskon 6 veckor. Har börjat introducerat dom sedan förra fredagen och i stort sett går det bra, vad jag reagerar på är att hon kan nafsa den 3 månaders råtthonan oprovocerat. Hon kan ligga och sova mer eller mindre och så går hon förbi och nafsar till henne. Jag har inte vågat släppa in dom i samma bur än, utan dom sover i separata burar. Släpper ut dom i soffan tillsammans, men vad jag reagerar på är att hon är så nafsig. Kan någon hjälpa mig? Sen är hon inte så trevlig rent allmänt att hålla på med eftersom hon bits, rejält. Men jag vill ändå ge henne en chans att komma in i en bra flock och kanske lugna sig lite.
Linda

En del råttor är nafsiga och har dåligt temperament, det man kan göra om den biter människor är att jobba med den. Men attackerar den burkamrater så får man antingen sätta ihop den sura råttan med en som funkar, låta den vara ensamråtta eller ta bort den.
Vad är nafs då? Blir det sår?
Qui dormit, non peccat
Nä, det blir inga sår alls. Fortsätter att ha dom tillsammans i soffan och låter dom sova i varsin bur så länge. Det går lite bättre för varje dag, men eftersom jag aldrig har haft råttor tidigare som har nafsat så blev jag lite rådvill.