Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 3016 ggr
Virkan
4

Stoppa grossist aveln!

Vi måste få stopp på grossist aveln! Eller hur? Och då tänkte jag att om alla här på RiF LOVAR OCH SVÄR att ALDRIG köpa ett djur mer från en djuraffär/oseriös uppfödare, så är det ju et steg på vägen, ett litet, men det gör skillnad.

Inga undantag godkännes, t ex att det var en dräktig hona, eller ursöta dumbo pojkar, eller spinkiga råttor. Visst, dom är individer, men om man köper dessa råttor, så bidrar man till att ännu fler djur har det dåligt.

Så, vad säger ni?

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

Fliso
1

Jag lovar att svär att jag inte kommer köpa något djur överhuvudtaget från en djuraffär.

Aztrya
0

Jag räddade en pojke. Han var psykiskt sjuk och var tvungen att avlivas efter mindre än 6 månader. Nej, jag köper inte igen. :(

Melissa V
4

Självklart! Kan skriva under för alla djur utom fisk, vissa arter är lite knepiga att hitta på egen hand

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

loular
2

Absolut! Räkna med mitt namn. Dessvärre tror jag det blir knivigt att stoppa grossistaveln så länge det finns ormägare. De behöver också mat..

Virkan
0

Bra!

#4 Jo, det är förståss, men varje person gör litelite skillnad, det ska man komma ihåg :)

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

loular
0

#5 givetvis - och det är toppen! :) Ville bara poängtera att grossistaveln på något sätt är ett måste för ett annat tamdjurs (om man nu kallar dem för det?) överlevnad :) så den är inte helt åt helvete, ursäkta ordvalet ;)

Fridborg
2

Jag kan skriva under att jag inte tänker köpa sällskapsråttor från djuraffär mer, men ormar måste också äta, och dessvärre är det inte lönsamt om man planerar temperament och hälsa om de ändå ska in i en mun sedan :/ (Har i och med det inte sagt att det är okej att plåga djur, vilket det oftast handlar om i grossistaveln. Allt handlar idag om pengar :( )

dyoxide
0

Kommer aldrig köpa råttor i djuraffär, nej! Om jag ser att djuraffären tar dålig hand om djuren anmäler jag dom till djurskyddet. Redan fått göra det med en djuraffär i närheten, ska åka dit och kolla om dom gjort någon skillnad snart tänkte jag.

Melissa V
0

Bara att sluta köpa djur från djuraffärer gör ju mycket, vet om 3 djuraffärer som slutat sälja råttor för de slutade löna sig. Så det gör skillnad om man vägrar, många bäckar små

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

Calypso & Nike
1

Jag lovar och svär att aldrig mer köpa djur från en djuraffär :)

Behandla andra som du själv vill bli behandlad

Charlott_
1

Jag kommer aldrig att köpa ifrån djuraffär! Gjorde det när jag var liten när jag skulle köpa hamster. Aldrig mer! :)

chelona
1

Jag svär dyrt och heligt att alltid leta efter uppfödare som kan svara på frågor och verkar måna om djuret/djuren jag vill köpa, istället för att vända mig till djuraffärer. Jag svär även dyrt och heligt att upmana andra att göra detsamma.

💣

[Ratass]
0

Man får inte ens sälja djur som levandeföda längre. Visserligen finns det väl de djuraffärer som gört ändå i smyg, " du ska ju ha dem som husdjur eller hur" *wink wink* :/

DuBetMig
1

Jag tänker inte köpa en zooråtta igen, om det inte är omplacering
(dvs aldrig direkt från djuraffär igen).

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

[morat]
1

Även jag kommar undvika att köpa djur hos djuraffär. Har köpt ett å annat från djuraffärer under min barndom vilket inte har varit djur med något bra temperament + olika sjukdomar, även om de har varit underbara individer trots det, så aldrig mer!

[Emma--]
1

Har aldrig köpt djur på djuraffär förutom maten till ormarna. (fryst föda). Och eftersom vi har ormar kommer vi fortsätta köpa deras mat, även om det förhoppningsvis kan bli från andra ställen än djuraffär.

Fjordell
1

Räkna med mig! Jag ska aldrig köpa levande djur från djuraffärer.

Lamina
0

#7 Fast temperament och hälsa är ju inte så viktigt om djuret ändå ska bli uppätet. Men man kan ju iaf föda upp på ett humant sätt med bra burar, någorlunda vettig mat och inte för många kullar per hona.

Jag har redan lovat migsjälv att aldrig köpa djur från djuraffär. Tyvär har det blivit en och annan fisk det senaste året, men det är det också slut på nu. Och jag uppmanar även andra att inte göra det, men tyvärr talar jag ofta för döva öron… Obestämd

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Varghund88
2

Har aldrig köpt råtta i djuraffär och har aldrig tänkt göra det heller. Uppmanar ständigt folk att inte köpa levande djur ifrån affär…

Itchy
10

så vad ska man göra när allt skiter sej & man sitter med en yngre råtta som blivit aldles själv, och det inte finns varken uppfödare eller omplacering i närheten ???

ska man då låta sin råtta leva som ensamråtta för att "man ska inte köpa från zooaffär" ?

You can't spell Bitchy without Itchy

Fridborg
1

#18 Ja det var ju det jag sa? :P

JoySurrender
1

Då hojtar man till på ett sånt här forum eller något annat, liknande. Så dyker det upp en lösning!

Våra första råttor var ormmatsråttor, nästa var zooråttor, men vi kommer inte att köpa från annat än seriösa sällskapsråttuppfödare i framtiden.

JoySurrender/ mamma till dyoxide

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

Itchy
6

#22  det är inte alltid så lätt som man kan tyro tyvärr, allt läser sej inte bara man skriver i ett forum

chelona
0

[Never mind, det var jag som läste helt fel.] Står det inte i lag att råttor ej får hållas ensamma? Då kan man anmäla djuraffären för att de håller en ensam.

Synd om den hypotetiska stackars ensamma ungen, men det är det ju också om den stackars fiktionella dräktiga honan. Tyvärr ersätts de ju bara med andra stackars ensamma, dräktiga, sjuka eller missanpassade råttor om man betalar för dem, för att de går åt när det är synd om dem också, just för att människor vill rädda dem.

Alternativet är om man känner sig riktigt tuff så kan man upplysa djuraffären om att det är olagligt, få en halvkass förklaring, kalla det djurplågeri och sedan fortsätta med starka ord tills de ger bort den gratis/säljer den utan vinst. Inte särskillt troligt att det fungerar, och inte särskillt lagligt.

💣

Itchy
2

#20 jag menade om man själv har en råtta vars kompis dör, och det inte finns ngt annat val än zooaffär

Aztrya
0

#24: Tror #20 menade när man själv har en ensam unge hemma pga saker som kan ha hänt (Olycka eller sjukdom hos burkompis etc.)

Fjordell
2

I det fallet som Itchy tar upp så hade jag kunnat ta en råtta från djuraffär, men det är isåfall som absolut sista utväg.

chelona
0

#25 #26 Jaha! Ja, då är det svårt… Ber så hemskt mycket om ursäkt, måste ha läst jättetokigt. xD Får fundera lite…

💣

Lamina
8

#20 Jag kan bara tala för migsjälv, men jag skulle aldrig hamna i den situationen att jag faktiskt skulle behöva köpa i djuraffär. För det första har jag nästan alltid minst en 3-4 råttor, oftast mer än så. Nu kan det ju iofs vara så olyckligt att många av dom går bort på kort tid, men frågan är om det inte skulle bero på sjukdom eller liknande då? Kanske inte så bra att köpa nya råttor då…

För det andra har jag alltid varit beredd att åka långt för mina djur. Jag har hämtat djur, främst råttor, i Sundsvall, Stockholm, Örebro och det mesta där imellan. Och jag skulle lätt kunna åka längre om det behövdes. Och nånstans där ute borde det ju rimlingen finnas råttbebisar.

Men som sagt var, jag kan bara tala för migsjälv. Precis som alla andra här som lovar att inte köpa på djuraffär bara kan tala för sigsjälva dom med. Vad andra gör är inte vårat ansvar, vi kan bara lära ut, ge råd och hoppas att folk tar till sig av vad man säger. Och i ärlighetens namn så tror jag faktiskt inte någon skulle dömma om man råka hamna i den situationen du beskriver. Men jag tvivlar på att du löper någon större risk att hamna i den situationen? Oskyldig

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Itchy
1

#29 jag har aldrig själv hamnat i den situationen (och kommer se till att aldrig behöva det heller)
men jag vet ett par som har hamnat i skiten när en av deras råttor dött knall på fall, och de inte fick tag på ngn uppfödare eller omplacering, och de inte heller kan ta sej spec långt för att hämta en eventuell ny råtta

(jag har själv åkt till både gbg,karlstad & sthlm för att hämta råttor,trots att jag saknar körkort)

Jinaum
1

Jag förstår vad du menar itchy. Jag själv har suttit i sådan sits där jag haft ensam råtta fast jag alltid försöker att ha 3 st. Tur som var hade jag ju dock förberett mig och fick hit en råtta till sällskap.

Jag ser det också som så att om jag kan få höra från djuraffären att de tex köpt från uppfödare, kan få prata med uppfödaren och ev få papper då ser jag inget större fel med det faktiskt. Men jag förstår dilemat till fullo och stödjer det inte om det är en grossist.

Men jag kan förstå nöden om man hamnar mitt i icke bebis svackan ellero mplacerings svackan (oavsett vad ni andra än tycker så ser jag sådana svängar i alla fall..) så skulle jag nog själv att köpa en väl vald zooråtta för individen jag har hemmas skull. Men så som någon annan här sagt, sista utvägen för jag inte hittat annan möjliglösning inom rimlig tid.

Lancia
14

Jag vill bara påpeka att hela grejen, vilket dom flesta nu verkar ha förstått efter många och långa diskussioner på RiF senaste tiden, med att dissa djuraffärerna/grossisterna inte handlar om att man kan "råka" få en råtta med dåligt temperament eller immunförsvar, utan det handlar om hur livet för dessa djur ser ut bakom dom fina fasaderna.

Jag har god insikt i hur dessa grossister är verksamma och det är faktiskt inget annat än djurplågeri. Någon dag när jag har tid och ork så skriver jag ihop en artikel om mina upplevelser och erfarenheter hos två av sveriges ledande grossister. Det kommer bli mycket text…

Tänk på att även ormmatsråttorna som ni köper frysta i djuraffären kommer från exakt samma förhållanden, och det är sällan dom frysta pinkisarna, eller råttungarna som säljs i affären. som är dom som fått lida. Utan det är föräldradjuren som används som maskiner och som lever i labburar hela sina liv, utan mänsklig kontakt mer än när dom lyfts i svansen från en labbur till en annan vid städningen en gång i veckan.

Jag kommer givetvis aldrig köpa ett grossistdjur, även om jag egentligen vill rädda vartenda djur i hela världen.

JoySurrender
4

Jag har inte påstått att allt löser sig bara man skriver på ett forum.

Men det finns flera fora att skriva på, gott om folk som läser och kanske har förslag eller känner nån som känner nån som…. osv. Och säkraste sättet att INTE hitta en lösning är att inte hojta till om problemet.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

[Emma--]
0

#32 skulle vara intressant att få se och höra även om jag nog redan har mina aningar om hur illa det är. Har tyckt detta med mat till ormarna har varit tillräckligt jobbigt. Vet dock inte vart den maten kommer ifrån, men det ska jag kolla upp. Finns ju tyvärr inte några alternativ i närheten vad jag hittat ännu. Om jag inte ska föda upp själv, och det skulle bara sluta med att jag sitter med en hel kull jag absolut inte vill ta bort :P

zickan
0

Såhär kan ni räkna med att det ser ut hos grossister, även i sverige. http://www.google.se/imgres?um=1&hl=sv&sa=N&biw=1252&bih=573&tbm=isch&tbnid=vUMY1YQwgi6iiM:&imgrefurl=http://www.ralphdavisreptiles.com/matrix/ralphs_words/old_rat_room_5.asp&docid=nKVjIApYDb35YM&imgurl=http://www.ralphdavisreptiles.com/images/project_images/old_rat_room/old_ratroom_5.jpg&w=350&h=263&ei=f_otUPuAJtPa4QTNzoCIBg&zoom=1

De har runt en 3-1000 råttor inklämda i olika labb burar, lådor eller liknande. Ende hantering är lyft i svans under städning. Sjuka och skadade avlivas, får aldrig vård. Vissa grossister avlivar även djur i fel storlek och färg/teckning.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

chelona
0

#35 Läst bloggen bilden du länkade till kom från. Människan verkar ju stolt över det hela! Nä, usch, man blir ju fan mörkädd.

"I prefer to use pine wood chips as rat bedding………it smells nice"

💣

NinaS
0

Jag har köpt totalt 4 råttor i zooaffär (på 90-talet). Tre honor med trevligt temperament, men två av dom var dräktiga… Hanen jag köpte fick avlivas pga aggressivitet… Så även om grossistdjuren skulle ha det toppenbra (vilket är högst osannolikt, för då kan man knappast tjäna pengar på dom), skulle jag undvika att köpa zoodjur iaf. Finns så många anledningar att låta bli!

deeremf
0

Tror inte det spelar så stor roll om vi slutar köpa grossistråttor då det har blivit utpekat att många av de blir ormmat istället så grossisten förlorar egentlingen inga pengar, h*n bara lägger om vart h*n ska sälja djuren och hur de ska användas.

zickan
0

#38 helt sant. Men att sälja som orm foder drar ned inkomsten på vad de tjänar per råtta. Skulle folk börja rata grossist djur och det blir mariotet som slutar köpa. Så tror jag att grossisterna tänker om lite och förbättrar sig. Kanske inte som vi vill att de ska förbättra sig. Men tror de kommer tänka lite mer på vad de håller på med för att få folk och köpa av deras djur igen.

deeremf
0

#39 men blir inte det en risk att de istället ökar upp produktionen istället för att göra det mer humant?

edit-

Med tanke på att de måste kompensera för de pengar de inte får in för sålda råttor till djuraffär.

Och folk vet ju redan om de horribla förrhållanden som många grossister (inte bara råttor) har för sina djur, de väljer att vända ryggen till och låtsas som det regnar.

Susanna_w
0

Jag lovar och har redan hållt mitt löfte, har inte köpt en en zoo råtta sen 2010 fast det har gjort ont i själen när man sett dom i affärerna. Bara uppf för min del.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Zolah
0

Hmm, tror detta inte kommer att gå fram fören man har mer synligt för vanliga 'svenssons' hur det är på grossist, men då blir det ju lätt som wwf reklam osv.

Jag kan nog inte helt säga att jag kommer att hålla mig från att köpa från Zoo, men jag kan säga att jag inte kommer medvetet köpa från en grosist. Alla djuraffärer tar ju inte från grossisten vad jag förstår ( men det behöver inte betyda att det är bättre / sämre förhållanden ).

Cederin
0

Jag lovar att aldrig köpa smådjur från djuraffär!

Medarbetare på Naglar och Hår

RåttanElin
0

jag har inte och kommer Aldrig köpa Smådjur från djuraffär LOVAR

Mvh RåttanElin Skämtar

Kickan<3Strumpan <3 Flisan <3

Kalli
1

#38: Jag skulle tro att summan av de foderdjur en orm behöver äta är konstant så jag förstår inte varför försäljningen skulle öka för att färre köper sällskapsdjur från zoo?

Lancia
1

#40, om efterfrågan inte ökar finns ingen anledning att öka produktionen. Att utöka produktionen är kostsamt och finns det inga pengar att tjäna så händer det inte.

hus-musen
0

#40 Produktionen kommer ju inte att öka, det handlar fortfarande om tillgång och efterfrågan. Foderdjur kan inte ligga frysta hur länge som helst innan de blir dåliga och då kostar det bara pengar.

Kommer aldrig köpa zoodjur, finns ingen anledning till det.

Qui dormit, non peccat

deeremf
0

Men produktionen går ju upp för foder istället för husdjur, det skulle dock inte överraska mig om de råttor som säljs skulle gå till mat om ingen köpte dem så det kanske inte utgör en stor procent så egentligen tror jag inte att bojkotta sånt kommer ändra på särskilt mycket.

[Emma--]
1

Fast efterfrågan på ormföda lär ju inte öka massvis så en viss skillnad blir det såklart.

hus-musen
2

#48 Varför skulle den gå upp på foder? Ormar och andra djur äter inte mer råttor bara för att de inte säljs som husdjur längre.

Qui dormit, non peccat

deeremf
0

#50 För att de djuren som blir sålda antagligen skulle ha blivit mat om de inte blev husdjur då är det naturligt att det går upp i foder.

zickan
5

#50 ja jag undrar med hur du tänker där. Folk lär ju inte köpa mer foder till sina ormar för att folk ratar att köpa råttor för husdjur.

Dvs om de sålde 10 råttor i veckan som husdjur och sålde 20 råttor frysta för foder. Skulle folk sluta köpa de levande så försvinner inkomsten av 10 levande djur ca 120-200kr styck.
Återstår gör säljade av 20 frysta råtta per vecka för 20kr styck, för andelen ormar som behöver mat ökar inte bara för att folk skulle sluta köpa levande.
Vilket leder till att grossisterna sitter med massa levande som avlivas men bäst före datumet utgår och de får börja slänga frysta djur. Dvs de börjar gå back.

Så på detta exempel skulle affären gå back med 10 råttor per vecka och deras de har inne blir gamla. De kanske avlivas för foder, men affären lär ju inte hålla på att ta in djur om ingen vill köpa dom. Dvs grossisten säljer inte de där 10 levande per vecka. Händer det i hela sverige att zoo säljer mindre. Så kommer de börja försöka ta reda på vad som säljer.
Troligen skulle de reagera med nya färger och teckningar, prissänkning. Men om inte det heller gå hem så måste de tänka om igen.

zickan
4

#51 det tänkandet gör ju att person nr 1 köper 5 råttor som denne trode skulle bli orm käk. Zoo och grossisterna tackar för att du lade pengar på de 5 råttorna och tar in 5 nya. Ond cirkel.
Det går inte rädda alla råttor från orm käk, då blir det bara att grossisterna producerar mer råttor för att du som husdjursköpare och den som ormfoder köpare ska både få det dom vill ha.
På det tänkandet så säljer grossisten massa råttor och kan ta fram nya kullar.

Men skulle folk sluta köpa som sällskap så försvinner en stor inkomst för dessa grossister och de måste minska ned produceringen av djur. För slutar husdjursfolk köpa från grossist uppfödare, så återstår ju bara reptil foder delen och ormarna äter inte mer för att du slutar köpa. Dvs det kommer inte säljas mer djur till foder än vad det redan gör.
Marknaden blir mättad.

hus-musen
0

#52 ja de var ju det jag skrev? Ormarna kommer inte äta fler råttor, och grossisterna tjänar inget på att föda upp lika många djur när folk inte köper till sällskap längre. Blir ju ett överskott på foderdjur om det ska födas upp lika mycket foder som vanligt + de som annars skulle ha sålts till sällskap. Mao så går aveln ner.

Qui dormit, non peccat

elektra1
0

Jag kan inte lova det. Haft funderingar på att köpa från strängnäs zoo. Men där tar de bara in råttor vid beställning som ska hämtas på en gång de kommer dit. Men nu blev det råttor från en här på rif istället. Men med föräldrar från djuraffär.

deeremf
0

#52 Många djuraffärer har ju inte råttor längre så de beställer när folk vill ha då blir det ju mer såhär.

Grossisten har 20 råttor som ska bli mat, någon beställer 5 råttor i en djuraffär, 5 råttor blir utagna från kullen, 15 åtestår till foder.

Eftersom grossisten kan omöjligt veta när någon har tänkt att producera djur men han måste hela tiden hålla så att han skulle kunna sälja, så därför säljer han huvudsakligen som foder inte som husdjur.

Därimot han har 20 råttor som ska bli foder, ingen beställer då säljer han också 20 som foder.

Produktionen har gått upp med 25%.

edit-

**När jag beställde mina flickor så kunde jag få de fredag samma vecka, detta tyder ju på att grossisten alltid har djur och han säljer ju omöjligt alla djuren eftersom det som sagt är ett relativt opopulärt husdjur.
**

Calypso & Nike
2

Djurmagazinet här i Östersund köper sina råttor från jordbruksgymnasiet. De föder upp råttbäbisar. Får man inte ens köpa råttor då från djuraffären?

Behandla andra som du själv vill bli behandlad

[morat]
5

#57 Nu var ju inte frågan om att eller inte få köpa råttor från djuraffär. Ingen bakom en dataskärm på kanske andra sidan landet kan ju bestämma vad du får och inte får göra. Det var ju frågan om att välja att aldrig mer köpa djur hos djuraffär i detta fallet.
Själv så tycker jag dock att det är en annan femma ifall råttorna kommer från ett gymnasium och inte från grossist men skulle ändå valt att inte köpa sådana råttor då man inte med säkerthet kan veta hur de har haft det på gymnasiet och dessutom får man inte träffa någon uppfödare till de. Det är ju det som är grejen lite också, uppfödaren/uppfödarna ska vara mån om vart deras djur hamnar och säljer man sina djur till djuraffär så vet man omöligt vart de hamnar och kan inte hålla koll på hur djuren får det i sina nya hem. Dessutom tror jag inte att ett gymnasium har speciellt bra avlade råttor heller för den delen, då jag för ett tag sedan praktiserade hos ett naturbruksgymnasium med skygga, otama och aggressiva (?) råttor som de tog hand om på helt fel sätt.

deeremf
1

#58 Men det finns någon medlem här som köper från en affär som säljer från gymnasium där hon själv har varit elev och hon säger att den skolan också håller koll på sina råttor, som stamtavla osv osv.

(nu minns jag inte va hon heter)

Så då borde det vara lättare att ta reda på sin råttas ursprung än att köpa från grossistavel.

Mitt poäng är att inte skära alla över en kamm.

Fridborg
1

#55 Lite nyfiken på frågan bara; varför gör inte din zooaffär så att de skickar råttorna direkt hem till dig? Om man ger adressen. Det skulle innebära mindre stress för djuren. Betalningen kan ju ske direkt till djuraffären så får de göra upp med uppfödaren. Och vips! Så har man en anledning att köpa hos uppfödare direkt istället för djuraffär som mellanhand :)

[morat]
2

#59 Jo det är ju klart att det är lättare att hålla koll på bakgrunden om råttorna kommer från ett gymnasium än från en grossist i grund och botten. Men det ger ju fortfarande ingen garnati för att de tar hand om eller avlar på ett bra sätt. Men det är ens eget val och ansvar vartifrån man köper sina råttor och man kan ju alltid försöka kolla upp bakgrund osv innan man köper råttorna, det bästa av allt vore att åka dit och titta så man kan se med egna ögon hur råttorna har det, men hur ofta gör någon det? Det är inte alla skolor som tar emot besökare för sådant heller. Därför skulle jag personligen låta bli att köpa sådana råttor.

zickan
5

#56 Fortfarande så har inte behovet av foder ökat. Så hur kan det gå upp med avlen. Grossisterna får iof slänga massa avlivade djur. Vilket leder tills minskad produktion. Så i början bilr det ju lika många råttor som innan. Men det minskar ju senare.

Om du köper 5 råttor och 15 säljs för foder. Så försvinner 20 djur den månaden.
Köper du inte de 5, men 15 ännu säljs som foder på den månaden. Finns det 5 kvar hos zoo/grossisten. De 5 kommer avlivas och säljas nästa månad med 10 andra djur. Dvs de säljer 15 djur för foder i snitt per månad.
Slutar du köpa 5 råttor i månaden till sällskap. Så går försäljningen ned med 5 råttor i månaden.

Försäljningen kommer inte gå upp utan ned med 5 djur varje månad. Och en grossist lär va smart att anpassa antalet kullar när de inser att de måste slänga frysta råttor för att bäst föredatumet gått ut.

Skulle en zoo affär sälja 5 råttor till sällskap per månad och 15 till foder per månad. Kommer den affären sälja 180 frysta om året och 60 för sällskap.
Men slutar folk köpa sällskap kommer det endast säljas de där 180stycken. Reptil ägare köper INTE mer foder för att andra slutar köpa sällskapsdjur och det finns mer foder i butik. Ormar äter inte mer mat för att det finns mer tillgång på mat.

Vilket i slutändan leder till att grossisten har för mycket frysta djur och måste minska ned produktionen.

deeremf
0

#62 ja men nu missar du ju helt mitt poäng, som jag sa, Grossisten producerar i huvudsak till foder, sen om någon tar upp en beställning på husdjur så sätts det bort några av de som orginat sett var uppavlade till foder till husdjur, detta gör att produktionen av foder går ner eftersom den omvandlas till husdjur.

Det är ingen ökning på så vis men ett relativt simpelt koncept innom handel.

Slutar folk köpa husdjur så går den inte ner eftersom de råttorna var foder från början, därför om man ser måntligt på det hela.

tex:

September

50 råttor sålda

40 foder

10 husdjur

Oktober

50 råttor sålda

50 foder

0 husdjur

(klart det finns ingen värld där allt är så här rakt men det är utanför poänget)

Nu har du fått en ökning av foder produktion sen förra månaden.

[Emma--]
2

#63 men det blir ju i såna fall bara en tillfällig ökning. Fler kommer inte att köpa foder bara för att dom som egentligen skulle bli husdjur blir foder istället. Det blir inte hållbart att avla fram lika många som när som i ditt exempel 10 av 50 blir husdjur. Det blir fort väldigt mycket extra foder som inte går att sälja. För det håller inte hur länge som helst i frysen heller.

deeremf
0

#64 jovisst blir det lönsamt, djuraffärena beställer ju hela tiden foder till reptiler, zoo och fågeluppvisningar använder de till sådant, privata samlare med tillstånd att ha rovfåglar köper också in.

Har dock aldrig sagt att fler köper foder, men om råttorna skulle bli foder oansett så förändras inte statistiken som vissa här inne har uttryckt då det ändå produceras för foder.

Och de som föder upp foder djur tjänar ju på det så att de kan leva ett normalt liv samtidligt som de har djuren det måste ju tyda på att det finns pengar i att producera för mat och en relativt bra marknad också.

http://www.homesteadingtoday.com/general-homesteading-forums/homesteading-questions/220993-anybody-make-money-raising-feeder-rodents-bugs.html

Nu är detta inte i Sverige men sådant brukar ju inte direkt skilja sig så himla mycket från plats till plats.

Kalli
4

#65: Tillgång och efterfrågan, lär man sig inte det i grundskolan längre?

Jag förstår vad du menar med att de råttor som skulle säljas som sällskap istället säljs som foder om de inte blir sålda. MEN det kommer inte innebära att det säljs mer eller mindre foderråttor, det kommer däremot säljas färre råttor, produktionen kommer därför minska och färre råttor kommer bli lidande. Enkel matematisk blandad med logik och en grundförståelse för marknadskrafter och samhällsekonomi.

deeremf
0

#66 Men tillgång och efterfrågan är relativt stabil varken låg eller hög. (vad jag förstått) Och nej man har inte ekonomi i grundskolan.

Att folk avstår från att köpa grossistråttor kommer inte ha en särskilt stor effekt eftersom det finns för många faktorer. Det behöver häller inte betyda att färre råttor blir lidande, en riktigt skum grossist skulle kunna bli självförseende med foder till sina råttor om han malde upp de döda råttorna och deras ben och gav de till de råttor han föder upp.

Så varför kommer det säljas färre råttor tror du?

Har du räknat med alla faktorer nu? Som bland annat föräldrar som köper råttor till sina barn som ett första husdjur?

Folk som räddar råttor?

Eller som mina råttor som kom från en grossist, de är redan klara för leverans så antingen vet grossisten ungefär hur många råttor han säljer som föda varje vecka eller så producerar han i mängder.

Mina råttor var alltså i mogen ålder för att lämnas ut när jag fick de.

Det är ju inte dyrt att ha råttor, är de gamla nog kan de ju äta vad som helst och en stor säck med smådjursfoder av ok kvalitet kostar inte så mycket.

Smådjursproduktion av den sorten är billig, såppass billig att några hundra råttor hit eller dit spelar ingen roll.

Särskilt inte när de tjänar nog för att kompensera för det de förlorar.

För att några hundra väljer att avstå från grossistavel betyder inte att resterande 9, något miljoner inte gör det.

Ja det är galet att säga att 9 miljoner köper råttor men det finns alltid de som gör det och råttor håller på att bli mer populära husdjur bland folk.

Nu försöker jag inte försvara grossisterna inte ett dugg, men som jag säger, inte alla försök leder till positiva resultat, det är också omöjligt att veta hur marknaden kommer att utveckla sig till ett 100% vi kanske får en film om en råtta och helt plötsligt vill alla ha en.

Sånt händer och det finns inget vi kan göra åt saken.

Lancia
1

#66, exakt min tanke.

[Emma--]
4

Men någonstans måste man ju börja. Hur liten skillnad det än blir, så blir det en skillnad,

chelona
0

Hela foder/sällskap-diskussionen är väldigt intressant.  Jag vill gärna vara med i den och komma med lite logik, men det får vänta tills imorgon för jag är jättetrött. xD

💣

Lurvas
3

Jag behöver inte lova något till någon och det känns skönt att få göra som jag vill. Det finns ju djuraffärer och grossister mes fruktansvärd djurhållning. Men sen finns det ju undantag oxså. Jag vet en butik som tar in kaniner och marsvin från lokala uppfödare, dom lämnar med härstamningsbevis och kontaktuppgifter till uppfödaren. Det tycket jag är helt ok. Dom tar väldigt väl hand om sina djur också och har aldrig många djur samtidigt utan håller det på en liten nivå.

Jag har däremot helt ändrat uppfattning mot tidigare när det gäller att köpa ett djur för att rädda det. Jag köpte fyra råttor för att hjälpa dom och det kändes bra då, jag till och med tog över en hel ormmats uppfödning för att hjälpa föräldrar djuren till en dräglig tillvaro, för att få slut på de vidriga förhållandena de levde i hos ägaren. Jag trodde så klart at nu när jag sköter det här så behöver inte hen ha råttor mer, men tyvärr så ökade bara aveln eftersom hen fick några råttor kvar som jag inte hade plats för. Så när jag kom dit efter någon månad så var det fullt i alla "burar" igen. Då insåg jag att man inte kan rädda djuren för att få ett stopp på det. Man måste tyvärr hur vidrigt ont det än gör i hjärtat låta bli att köpa dom helt enkelt.

Kan passa på att säga att hen har upphört med smådjursavel helt och jag tog så många råttor jag kunde av de råttor jag hade hand om. Tyvärr kunde jag inte behålla alla men nästan alla som jag tog kvar har fått egna hem nu bland släkt och vänner och vänners vänner osov.

Råttliv på Runnavägen

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

Lurvas
0

Att förbjuda att sälja djur på djur affär tror jag tyvärr inte skulle få stopp på eländet. Om man tittar på både häst, hund och katt aveln så finns det en massa elände även där, fast man inte säljer dom i affär. Alla problem som finns hos råttor som födsupp för att tjänas pengar på finns även där. Och hur lätt skulle det inte vara att gömma undan en råttuppfödning som blir helt utanför myndigeternas möjlighet till tillsyn?!

Vi skulle behöva ropa högre till myndigheterna och kräva strängare regler för att få handla med och föda upp djur kommersiellt, bättre lagstadgade vilkor för djuren och högre straff för de som bryter mot dessa lagar, tror jagi alla fall.

Och mycket tätare besök på dessa anläggningar.

Råttliv på Runnavägen

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.