gen för svarta ögon?
Finns det någon gen som ger svarta ögon? Om ja, hur fungerar den? Har för mig att jag läst om det i samband med siames/himalaya, men nu när jag letar efter det hittar jag det inte…

Såg på en amerikansk (?) sida att PEW kombinerat med gen för svarta ögon blir BEW. Stämmer det? Blir inte alla cc pew/albino oavsett övriga anlag? Någon som har koll på hur det ligger till?

Japp, det stämmer men det är inte samma gen som gör svarta ögon på t.ex. agouti och mink, utan en "add on" kan man säga som motarbetar siamesgenens blekningseffekt på ögonen.
Svarta ögon är "basläget" kan man säga på råtta så det är inte samma gen som styr här, helt enkelt.
Albinogenen, c, bleker rubbet på råttan, päls, hud, ögon, allt. Det måste finnas två c för att råttan ska bli albino, annars är den bara bärare.
Siamesgenen på råtta baseras sig på albinogenen, fast med en upphöjd bokstav, h. Siamesgenen är alltså c(h) och en siamesråtta med svarta pointer är aa-c(h)c(h. (två gener för svart och två gener för siames).
aa innebär att varianten baseras på svart, vilket ger svarta pointer men de kan även baseras på t.ex. russian blue men det går jag inte in på nu.
c(h)-genen är spännande eftersom den bleker allt utom nos, öron, tassar och svans på råtta, som fortsätter vara färgade. Men c(h)-genen bleker också ögonen, det är därför siamesråttor har röda ögon.
Så vanliga hederliga siameser är rödögda.
MEN om man har en aa-c(h)c(h) och tillsätter en eller två uppsättningar av genen Be så korrigerar den genen blekningseffekten som c(h) gör på råttans ögon och man får en svartögd siames. :)
aa-c(h)c(h) Be/be är alltså en blackeyed siamese.
Hoppas det gick att hänga med.
Älskar mina stora små vänner..

Tack Terato! :)
Ett par följdfrågor:
En albino med Be är alltså fortfarande albino?
Vad händer med t ex en champagne eller annan pp-råtta om man kombinerar med Be? Får de röda eller svarta ögon då??

Hehe, hoppades att jag skulle slippa den frågan men du är en smart en. ;)
Jag har försökt söka på det men man verkar oense om Be bara verkar på c(h) eller även på albino, c. Man diskuterar även om genen kan vara verksam på andra gener som t.ex. pp, rr och andra gener som bleker ögonen men verkar inte som att någon har "provat" vilket låter jättekonstigt.
Iof är det väl rätt ologiskt att ta in champagne i siameslinjer eftersom en siames med champagne-points inte blir så lyckat så det är ju fullt möjligt att folk inte provar det eftersom siames liksom ska vara för sig själv och inte blandas med så mycket färger, särskilt inte färger som bleker mycket.
Men det går säkert att ta reda på, jag är inte jättepåläst på siamesvarianterna och har bara läst basic.
Men kolla in denna om cream:
http://ratvarieties.com/type/cream/
Man kan spåna lite om vad den är genetiskt…
Men visst, det är fullt möjligt att den bara är verksam på c(h), pearl funkar ju så och interagerar enbart med mink.
Älskar mina stora små vänner..

Tack igen!
Kollade länken, klickade mig vidare till Ivory som nämns i texten och där står det så här:
Genetics: albino with at least one copy of the black eyed gene (Be-cc)
Är det en färg som finns här i Sverige? Tyvärr fanns det ingen bild på den.
Kul det här med färger! Får hoppas "någon" tar reda på hur det ligger till med pp i kombo med Be. (Jag själv gillar champagne (min första råtta var det), men min make tycker röda ögon är läskigt! :P)

Hittade lite bilder på Ivory-råttor. :) Är det någon uppfödare som håller på med den färgen här i Sverige?
Fast Ivory sägs ju vara gräddvit eller nått, dvs färgad päls och då alltså inte en svartögd albino bara utan något annat…
Ivory finns mig veterligt närmast i Finland… Galet fin dock!
#6 som bankfack säger så finns det inga uppfödare i sverige. Det är en variant som jag är väldigt intresserad av att föda upp själv men just nu är mer fokuserad på egen "ny" variant samt att rädda annan "utrotningshotad" variant i sverige och mer än så kan jag bara inte ta på mig för tillfället. XP
Men är sjuukt kär i ivory XDXD Har spanat ut uppfödare av varianten i england och allting haha.