Snabbt växande knölar, hjälp!
Hej, jag behöver verkligen er hjälp nu!
För lite mer än ett halvår sen hämtade jag tre systrar från en djuraffär som enligt min mening var vanvårdade som alla andra djur i affären.
Hade inte hjärta nog att lämna dem där så nu har de bott här.
Alla tre har haft problem av olika slag.
Hilma har alltid varit betyyyydligt smalare än de andra men hon var inte haft lungproblem eller sådär så jag har tänkt att huvudsaken är väl att hon mår bra och är pigg vilket hon varit.
Men nu kände jag TVÅ tumörer på henne. :'( En är stor som en ärta och en är som en och en halv ärta. Har inte känt dem alls innan och jag undersöker alla noga med jämna mellanrum så hon kan inte ha haft dem i mer än två dagar.
Jag ska ringa veterinären imorgon men skulle vilja veta hur ni gjort med tumörer? Vet att man kan operera men är det lönt med en råtta med så pass dåliga gener? Alla systrarna har haft olika problem och jag blir så orolig för henne för att hon är smal. Har tyckt att hon ändå ätit och druckit men har inte förstått. :'(
Vad ska jag göra?
En sitter mitt på bröstet och sitter fast (men det är en tumör, det ska inte sitta något där annars det är inte ett ben eller så). Och den andra sitter långt ner bredvid bakbenen fast på magen, liksom under en spene, den är rörlig och går att flytta på. Hon verkar inte ha ont i dem.
Kan fota tumörerna imorgon men syns inte så myckjet, ser bara ut som utåtbuktande hud.
Förlåt för massa poster men är så orolig. Undersöker dom ju jämt känns det som och så nu helt plötsligt hade hon TVÅ! Är det möjligt att de kan komma på två-tre dagar eller har jag missat dem?
om dom är jätte snabba, som på tal om minuter så lär det vara bra att säga godnatt. man kan som bara operera lösa och inte 'aggresivt' växande tumörer. för dom kan lika gärna växa tillbaka lika snabbt som dom togs bort.
om dom är rörliga ska man kunna ta bort dem, med tänk på råttans ålder och form. om hon är gammal eller är mager ( så revben syns och känns ) så kan det vara bättre att hon slipper en stressig operation
Min Nike har en knöl som har växt ganska snabbt. Hon ska till veterinären i morgon och undersöka den + ev ta prover på den. Sen får vi se om hon kommer att bli opererad framöver. Nike är 1 år och från en djuraffär. Hon är ju pigg i övrigt.
Behandla andra som du själv vill bli behandlad
Tack så jättemycket för snabba svar!!! Betyder mycket.
#3 Hon är inte gammal, hon är ett år bara. Man ser inte revbenen men man kan känna dem så jag vet inte om hon faktiskt klarar en operation även om hon äter och dricker en del. Åh… Tror du att det är bäst att hon får somna in? :'(
Det känns som om det är det rätta, jag vet ju inte hur hon känner sig riktigt, hon kanske känner sig jättevissen utan att visa det. Hon slutade liksom gå upp i vikt efter ett tag… Men jag har inte tänkt så mycket på då hon verkat pigg. Känner mig som en jättedålig matte. Plus jag glömde bort deras ettårsdag för två veckor sedan. :'(
4# Lycka till!!
Tack!! Nike ska till veterinären idag kl: 15.20 så jag är nervös nu. Berättar i kväll hur det har gått.
Behandla andra som du själv vill bli behandlad
Hilma sover nu. <3
Gör en tråd imorgon om hennes bortgång när jag kan ladda över lite bilder och sådär från gravplatsen.
måla inte fan på väggen ännu. Snabbt växande knölar som plötsligt dyker upp kan vara varbölder orsakat av infektion i kroppen eller av att de rivit sig på en smutsig klo eller liknade. De spricker och läker bra men man behöver ändå gå till veterinär för att få medicin mot infektionen. Låt dem kolla och bestämma vilken typ av knöl det är.
Lycka till. Hoppas de gick bra hos vetten.
There's no such thing as failures, only early attempts at success =)
Det var en juvertumör hon hade och en tumör på bröstet.
Tack så jättemycket för ditt svar, dock är det lite för sent.
Hon avlivades igår och jag gjorde precis ett inlägg i minneslunden om det.
Men tack ändå jättemycket för svaret!
Nomad, råttan är borta redan. Läs igenom dom andra svaren osv så ser du
sarakaka - Beklagar sorgen!
#10 Tack så mycket.<3
#7 läste inte sista inlägget. beklagar att de inte löste sig =(
There's no such thing as failures, only early attempts at success =)
# 12 Mjo, det kändes som om det var det bästa ändå. :/ Tack för stödet!