Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 542 ggr
MikkansBuse
1

Konstigt slickande?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förut idag hade jag bäbisarna (flickor) ute på balkongen, i sisådär 20 min. Det var jättehärligt väder ute, soligt, varmt och nästan helt vindstilla. Perfekt väder att ha dom ute! Mina två äldsta på 6 månader har varit ute några korta stunder i princip hela sommaren, när vädret har tillåtigt förstås (vilket inte har varit så ofta). Men det var en grej som min ena äldsta gjorde som jag absolut inte förstår. Som hon aldrig har gjort förut!

- Hade suttigt ett tag där ute och så kom Vivvi till mig, började tvätta sig på ovansidan av svansroten inga konstigheter. Men efter ett tag såg jag att pälsen var helt plöt. Lyfte upp henne, tittade efter sår och andra djur (tänkte eftersom jag hade haft dom ute en stund igår oxå och för några dagar sedan hade jag lagt in lite kvistar utan att torka eller blöta i buren. Men tog bort det efter en dag.
Jag hittade inga sår eller så, luktade även och det lukta som typ tandkräm + nybadad råtta.
När hon hade gått iväg från mig på sitt vanliga sätt. Inget konstigt. Kom Odett och Mandel fram och båda var som två svansar efter henne. Dom tyckte Vivvi luktade väldigt intressant.

Kan hon ha fått ohyra eller gjorde hon så för att dölja sin doft? Eller kan det vara något annat? Hoppas bara det inte är något jag behöver oroa mig för!

Här kommer bilder!

MikkansBuse
0

De svarta prickarna/smutset är från en blomma som jag har där ute. Någon av de små har varit å grävt. För innan jag tog kortet och tittade på henne hade hon inte smutset där! Och såret på svansen hade hon innan. De små leker lite vilt med henne. Har koll.

darkness
0

Oj trodde inte det var så :O Ser nästan yt som torkat kiss på ryggen x

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

MikkansBuse
0

Ja, de gör ju de!! Men hon har haft jätte mycket saliv på.

MikkansBuse
0

Har nu gått lite över en timma sen jag tog in dom. Plötte Vivvis päls lite och torkade. Nu ser hon ut som vanligt igen. Men varför gjorde hon som hon gjorde?

hus-musen
0

Hon kan ju ha doppat rumpan i något nytt spännande och ville ha bort lukten helt enkelt.

Qui dormit, non peccat

MikkansBuse
0

Jo, så kan det ju vara. Det finns väl alla möjliga lukter på utemattan jag har på balkongen :P Hundar, fåglar, pollen…

Men fundera lite på om hon tyckte det var för varmt? Om hon ville kyla ner sig.
Har haft småttingar ute några gånger tidigare, då har de blåst lite mer och dom har inte varit så  bekväma. Då det varit lite kyligare. Men idag blåste det ingenting och dom sprang tom runt å lekte.

hus-musen
0

Nee tror jag inte, råttor reglerar kroppstemperaturen med svansen. Isåfall hade hon gått undan till något svalt ställe och lagt sig platt om det varit för varmt. Men man vet ju aldrig, svårt att fråga damen liksom :)

Qui dormit, non peccat

MikkansBuse
0

Ja, iof. Det har du ju rätt i (: Jo, det vore ju lite konstigt om hon helt plötsligt började prata!

darkness
1

Ja om hon skulle prata så skulle hon säga att du är  taskig som inte låter henne få följa med mig hem när jag ska gå ;) hon kryper ju upp på axeln sötnosa D:

Men är de bättre nu eller finns det några symptom kvar?

MikkansBuse
0

Haha!! Tror säkert hon vill följa med!

Jo, inget spår efter de. Hon är sitt vanliga tokiga Vivvi (:

darkness
0

Åh så bra :)