AKUT råtthjälp
Så igår köpte jag en 7veckor gammal råtta till min 5-6månader gamla råtta först var jag jätte orolig att den större skulle slåss men det enda jag såg var att hon tröck ned henne och nafsa lätt för att visa att hon bestämmer och det var allt.
Senare frammåt kvällen hörde jag pip så jag kollade i buren och såg att den 7 veckor gamla ungen jagade min råtta och hoppade på henne bakifrån så att min äldre sparka bort henne och så puttade den lila henne jätte mycket och var super elak så min större pep typ hela tiden fick aldrig vara ifred :/ utom imorse då jag hittade den lilla sovandes i huset och den störrre bredvid huset.
Jag har inte märkt något blod eller några sår på min råtta.
Varför gör den så?
Det är att dom håller på att rangbestämma vem som ska vara 'bossen', det kommer nog vara lita oväsen i några dagar ska du se.
du ska inte oroa dig förens blod/stora sår dyker upp (då ska dom säras på en gång ), eller om du hör 'hjärtskärande skrik' från buren.
Tror det senare var mer bus, och en irriterad äldre råtta som tycker att snorungen är besvärlig :)
Du behöver göra en ordentlig introduktion, läs gärna i våra artiklar under "Vanliga råttfrågor"! :)
#1 Jag förstod att det handlade om vem som ska bestämma men jag hoppas verkligen att de blir kompisar snart och att det inte blir värre. För jag gillar ju båda två och vill inte göra mig av med min nya vän.
#2 Jag gjorde massa saker, lät dem lukta innan kontakt, sedan fick de ses utanför buren och tillslut i buren och det funkade jätte bra utom på kvällen när de började bråka.
Ibland krävs det lite mer introducering innan man kan föra ihop dem i samma bur. Men är du orolig kan du ju ställa in ett hus som bara den lilla kommer in i men inte den äldre, så att den lilla får en chans att komma undan för sig själv.
Fast det är ju den nya råttan som jagar den äldre? Det låter verkligen inte bra i mina ögon. Är hon så redan vid 7 veckors ålder skulle jag oroa mig för hur hon kommer bli när hon blir äldre… 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Det kan också ha varit så att den äldre honan löpte, och att lillan var på henne därför.
Jag har två hus i buren ett litet och ett större men den lilla tar den stora xD
Hur märker man att en hona löper? har inte märkt något annorlunda med henne och båda är ju honor.
"Rider" den lilla på den stora? Alltså ser lite ut som om de parar sig eller att den lilla hänger över rumpan på den äldre. I så fall var det nog bara löp, vissa honor kan bli extra pipiga då :)
Ofta ser man det inte förutom på att just burkompisar gärna rider dem vid löp, de kan bli mer stingsliga och rastlösa, de kan vifta på öronen (snabb vibration, ser väldigt roligt ut), de lyfter upp rumpan när en annan råtta rider på dem.
Ja det såg ut som hon typ höll fast bara men hon blev avsparkad :P
Inatt väkte det mig hela tiden, men imorse då upptäckte jag att de sov i samma hus!! Känner mig så lycklig nu, bryr mig inte om hur trött jag, att vakna till att se det.. det gjorde det värt det <3! Hoppas det kommer funka nu :D!!