Råttor iFokus

Råttor

Etikett: annonsering
Läst 1907 ggr
Cederin
1

Lucifer söker nytt hem omgående

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag och min sambo fattat ett beslut om att omplacera vår älskade Lucifer, för allas bästa. Vilket hem han kommer till är väldigt viktigt för oss, gärna där det finns lång erfarenhet av råttor. Läget är ganska akut och han har just nu bara en väldigt liten bur att bo i separerad från de andra.

Födelsedatum: 20 Februari 2012
Färg, teckning o hårlag: Black husky roan, slät, toppörad
Kön: Hane
Kullstorlek vid födsel o vid avvänjning (4v): 13 stycken
Faderns namn, födelsedatum, vikt: Rasmus, vet ej, vet ej
Moderns namn, födelsedatum, vikt: Ronja, vet ej, vet ej

Syfte med omplacering: Lucifer har hela sitt liv gått tillsammans med sin bror, och på senare tid även en yngre råtta, alltså i en flock om 3. Han har med tiden fått såpass mycket hormoner att han utvecklat en aggressivitet mot de andra råttorna. Jag vet ej om det är en s.k. tonårskris eller om beteendet är ihärdigt, men i nuläget så bör han vara ensam. Vi har inte tiden för en ensam råtta så vi önskar att han kommer till ett kärleksfullt och kunnigt och hem, som kan hantera situationen på bästa sätt.

Hur råttan är i karaktär, i flock: Han är en väldigt personlig och omtyckt råtta som underhållit oss mycket under de månader vi haft honom! Älskar att vara ute och springa, hoppa runt och vill vara med där saker händer. Gärna sitta på axeln eller ligga i luvan. Samtidigt som han är full av energi och nyfikenhet så kan han också gilla att bara ta det lugnt eller gosa. I nuläget bör han inte gå med andra råttor p.g.a. ovannämnd anledning. Absolut ingen som helst aggressivitet mot människor, han är väldigt lojal.

Att tillägga är att Lucifer har fatty eye. Det är undersökt av veterinär och garanterat att det inte är något som han lider av. Det är heller inget man lägger stort märke till. Även vet. besiktigad i övrigt.

Pris och om råttan är reg i SRS eller annan klubb: 100 kr som symbolisk summa, ej registrerad.
Ort där råttan finns: Centrala Södertälje, Stockholms län. Enkelt att ta sig ut med kollektivtrafik från Stockholm.
Telnr, epost och alternativa kontaktsätt: 0730960181 (Smsa eller ring), cederinh@gmail.com, PM på iFokus.

Annonsen ska ej vara låst.

Medarbetare på Naglar och Hår

Cederin
1

Lucifer när han bara var 6 veckor gammal!

Cederin
1

Här är han bara 5 veckor!

Cederin
1

Ännu en bild på honom idag.

Cederin
0

*Putt*

Forgetful
0

Hur är det med hand öga på sista bilden?

//Forgetful

vevve89
0

Väldigt söt kille=) Hoppas du hittar ett bra hem åt honom!

Cederin
0

#5 Där ser man ju tydligt hans fatty eye, även på första bilden. Det är som sagt ingenting har ont av, utan mest ett skönhetsfel. Det syns ibland mer, och ibland syns det inte alls.

Cederin
0

Kan tillägga att om vi verkligen hittar rätt hem men som kanske är lite längre bort så är det eventuellt möjligt att vi levererar honom, eller att vi helt enkelt skänker bort honom om rätt ägare har långt att åka för att hämta honom.

Cederin
1

Här är en bild tagen samma dag som sista bilden, där ser man att i vissa lägen så blir hans öga helt "normalt". :)

Cederin
0

Puttar igen, det är som sagt akut.. Han mår inte bra av att sitta i en liten bur :/

Cederin
0

Putt, han skänkes bort nu för det är sjukt ont om tid. Hans bur är inte större än 30x40 och vi kan inte bidra med någon annan till honom, och inte heller tiden han kräver.. Snälla, finns det ingen som kan ta honom?

Cederin
0

Putt..

fiiiyah
0

tror visst att det jag skrev för en timme sen typ inte kom med :s

vad händer när han är med de andra? blod? är han inte allt för omöjlig så kan jag kanske försöka mig på honom. Har tre pojkar på snart tre månader som han kanske skulle kunna på med.

Min blogg: fiiiyah.blogg.se

Här bor jag: stallstenvik.blogg.se

Cederin
0

#13 Jag tror att hans beteende har kommit med att han försvarar sig, hans bror har nämligen varit väldigt påflugen, men harmlös. Då har han reagerat med att slåss tillbaka och bita honom, jag tror han bara har tröttnat helt enkelt i kombination med mycket hormoner. Du skulle kunna försöka introducera honom, men var väldigt försiktig. Den nya ägaren ska vara beredd på att ha honom som ensamråtta i värsta fall.

fiiiyah
0

Hm… tufft läge. Kommer varken ha tid eller plats för en ensamråtta då jag börjar nytt jobb snart som kommer vara ganska krävande, kommer även en bebis hit om några veckor. Knivig situation… Skulle gärna hjälpa, men vill inte ta på mig ansvar som jag inte vet att jag kan hålla.

Skulle kanske kunna ta hit honom och hjälpa till att leta ett permanent hem om han absolut inte skulle gå ihop med de andra. Under tiden han är här så är det enkelt att dela av buren.

Jobbigt…

Cederin
0

#15 Det är ju en lösning faktiskt! Men såg att du bor i Gävle, hur skulle det funka med transport dit?

fiiiyah
0

Ska till göteborg på kurs inför nya jobbet och hade tänkt åka förbi i stockholm o hälsa på min framtida bebis, så när jag ändå är där så kan jag ju hämta upp lucifer. Men det är ju ändå ett tag dit (åker hem till gävle igen 8:e augusti…) så du kan ju fortsätta puffa. Kan ju hjälpa till med transport iaf om du skulle hitta ett hem direkt :)

Cederin
0

Åh, det är ju perfekt. Superbra, då vet vi att det finns ett hem iallafall.

Cederin
1

Puttar igen om det skulle finnas alternativ!

woollo
1

vet inte om det hjälper men jag har 2 burar ni kan låna en stund

45*33*50

eller

en voljär som ska säljas GD rival.

Finns i S-tälje

*Personlig ägodel till två råttor och två hundar*Skrattande

Cederin
1

#20 Åh vad snällt, det skulle underlätta definitivt! Vi kan nog inte köpa någon bur nu men om du lånar ut den mindre så är det ju jättebra! Vart i Södertälje finns du? Jag bor mitt i centrum.

fiiiyah
0

Vill bara putta och säga att det finns transport hela sträckan från stockholm-gävle om man är intresserad, den 11:e augusti :)

Crapsurraren
0

mina 2 grabbar har börjat reagera precis likadant. Dom är födda i januari i år så nästan lika gamla. Dom har börjat lugna sig nu så jag tror att det är något med hormonerna.

//Ellie

http://crapsurraren.blogg.se/

Cederin
0

# Fast jag kan nog inte riskera att sätta ihop bröderna igen för det är bråk komstant och bitsår. :/ han verkar dock gå lugnare med andra, även om hormonerna spökar.

Crapsurraren
0

ahhh missade att det var bett, trodde det bara handlade om rivsår och så… för det håller mina på med för fullt

//Ellie

http://crapsurraren.blogg.se/

Cederin
0

Han är fortfarande kvar.. Han måste antingen gå ensam eller prova att gå med en eller två bebisar. Han skänkes fortfarande.

loular
2

Vi har bara honor och inte plats för en ensamråtta. Vi kan därimot bidra med transport mellan södertälje och karlstad (värmlands län) den 26 augusti!
Vi passerar: Eskilstuna - Arboga - Örebro - Karlskoga - Kristinehamn

Hoppas verkligen det löser sig! Han är en riktig skönthet :)

Cederin
0

#27 Vad snällt att bidra med det! Toppenbra. Ja det hoppas jag verkligen också..

Det skulle nog gå att ha honom i vilken flock som helst om han var kastrerad, men jag tvivlar på att någon vill ta sig råd med det :/ Jag själv kan tyvärr inte lösa det just nu.. Annars hade jag kastrerat båda bröderna i flocken så de slipper känna sig manade att bråka.

Cederin
0

Puttar upp :/

loular
0

#29 Om han på något mirakulöst sätt kastretas tar vi gärna emot honom i vår tjejflock! Bur-plats i den buren har vi gott om :) Hör av dig om det skulle bli aktuellt!

loular
0

Kastreras*

Cederin
0

#30 Ja men vad bra! Om det inte löser sig på något annat sätt så får vi fixa det.

Cederin
0

Putt…

Vid dethär laget spelar det mindre roll vilken erfarenhet/kunskap man har om råttor, bara man är villig att lära. Han måste bara bort nu snart då vi verkligen saknar tiden och det känns hemskt att låta han sitta själv. :(

Någon som kanske tänkt köpa råttor men inte behöver/vill ha två, eller om någon har tiden för en ensamråtta helt enkelt.. Vi kan stå för resekostnader runt 100-200 kr, sålänge han får ett hem!

Som sagt så är det ganska akut..

Nevina
0

Putt

123fyra
0

Hade gärna hjälpt till. Men här är det tyvärr råttstopp för tillfället..

loular
0

puttar upp denna i hopp om att någon tar sig an lillkillen!

Cederin
0

Tack för alla puttar!

Cederin
0

Puttar upp igen..

Erika89
0

Synd att man har honor.. :( Annars hade jag kunnat tagit honom..

Cederin
0

#39 Jo, som sagt så skulle allting lösas med en kastrering.. Tyvärr har inte jag råd och jag tvivlar på att någon annan skulle ta sig råd det åt honom heller =\

Erika89
0

#40 Nej det är väl tyvärr så.. :( 
Jag har ingen extrabur heller tyvärr.. :(

LinneaJohaanson
3

Hmm.. jag är ju råttintresserad. 
Jag har aldrig haft råttor förut men jag föder upp hamstrar och har fött upp kaniner och jobbar på en djuraffär som heter Fäboden i Uppsala så djur kan jag ju. Har ju läst en massa och det jag tänker i sådant fall är.

Jag ska plugga distans i år och kommer vara hemma mycket, jag vet ju självklart att en människa ersätter aldrig en djurvän men med tanke på att han inte verkar vilja umgås så kanske det duger. Då behöver jag verkligen någon att ha sällskap av då pojkvännen inte pluggar distans utan åker till plugget och är borta många timmar! Dvs han skulle i sådant fall få väldigt mycket uppmärksamhet och sällskap av människor.

Jag har en stor fågelbur då vi byggt voljär till fåglarna så står den bara och skräpar. Så jag har ju inget problem så.
Det ända problemet är pojkvännen. Han tycker om råttor, hans syster har haft råttor, men jag vet inte riktigt vad han tycker om så mycket djur i en 1,5:a. Men med tanke på att det då bara blir en liten kille så blir det ju inte så mycket mer.

Så jag vill inte säga något säkert, men går han med på det är jag väldgt intresserad av lillen! Om DU tycker att han skulle kunna passa in hos mig.

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Cederin
0

#42 Jag PMar dig!