En vän åt min råtta?
Har precis köpt en ny bur åt min råta som är ganska stor tycker jag, men jag är osäker på hur många som får plats i den, någon som vet?
Sedan funderar jag på att köpa en eller två kompisar till min råtta, men jag är jätte rädd att det ska bli bråk då. Jag köpte min lilla råtta (som fick buren) åt min äldre råtta men den äldre biter och river henne så att det blöder och blir ärr så de går inte att ha ihop för det pågår fortfarande. Den lilla biter eller rivs inte om det inte är självförsvar så hon är hur snäll som helst och är runt 4-5månader gammal.
Ska jag köpa en eller fler vänner till henne?
ganska bra storlek på buren, så länge du har råttan lös mycket också. men det räcker med en kompis till, så att det inte blir för trångt
Hon ser så ensam ut när hon sitter högst upp med svansen hängandes utanför och stirrar på mig. Vill värkligen köpa en vän åt henne snarast om det gör henne gladare, hon ser så ensam ut, man blir så ledsen av att se på henne :(
jag tror verkligen att hon skulle må bättre av en kompis, aboslut!
#1 Då kanske det blir att åka till affären och kolla på en råttvän imorgon då :) jag brukar öppna luckan när jag är i mitt rum så får hon gå ut och in själv som hon vill.
det låter jättebra det! :)
Köp inte råtta från djuraffären, köp från uppfödare. Och ha absolut inte kutterspån som underlag (om jag ser rätt nu), det är inte bra för råttornas luftvägar.
Jag har en likadan bur här hemma och har haft max 4 råttor i den och det fungerade bra.
Byt ut spånet mot något bättre bottenmaterial så blir det jätte bra!
// Lise
When nothing goes right, go left!
Som regskylt säger, försök hitta en uppfödare eller en omplacering. I värsta fall kan du sitta med 3 ensamma råttor i varsin bur eftersom de på affär inte är avlade på temperament. Den som biter och rivs måste sitta ensam, men du ska definitivt hitta en kompis åt den andre. Buren ser jättebra ut för två stycken (eller fler), men som de säger så är spån dåligt för luftvägarna. Om du är ute efter billiga alternativ så finns det BORRIS-mattor från IKEA (råttor MÅSTE inte ha spån) eller så kan du köra på tidningspapper, men kom ihåg att ta bort häftklämmorna så de inte skadar sig :) Lycka till!
#8 Blir det inte väldigt tuny av borris matta? och jobbigt att tvätta? men jag kan absolut testa det om det är ett bra alternativ. Kan testa tidningspapper med men blir inte det också väldigt tunt?
Finns det någon uppfödare med råttor tillsalu i Stockholm nu?
Vill gärna köpa akut
Sök på råttor på blocket, eller kolla runt lite här på sidan :)
#9 borrismattor är inte jobbiga att tvätta. Ha så pass många att när det är burstäddags rullar du ihop de gamla och kan lägga i nya fräscha. De gamla är det bara att skaka av (helst ned i en soppåse) och sedan tvätta i maskinen. Jag kör tvättprogram på 60 grader, och de har inte trillat sönder än. Om du som jag har råttor som vägrar kissa i sin toalett så kan du ju ha tidningspapper under mattorna, så suger papperet upp kisset.
💣
Man kan använda alspån och aspspån också om man får tag på det. Det finns många allternativ till kutterspån. 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Ska försöka kolla upp det :)
Tack för tipsen
Katoz har råttor tillsalu i Stockholm 
// Lise
When nothing goes right, go left!
oj jag läste först som att din vän hade käkat upp råttan din, men de visade sig jag läste fel tack och lov :D
Kolla på uppfödarlistan hä rpå RiF också, kikade själv runt där för nån vecka sen och de verkade vara några som ahde bebisar eller bebisar på G runt om i sthlm
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Fick klura lite på din rubrik..
…Funderade på om det verkligen kunde vara så att din vän ätit upp din råtta o.o
#15 Hahaha, jag var inte ensam XD XD XD
Jisses vad jag läste fel på rubriken! Haha ja men så kan det va.
Som andra har sagt så rekomenderar jag iaf BORRIS mattor. Började med det innan sommaren, innan använde jag TOALÄTT papperspellets, men är mkt nöjdare med mattorna, lättare att göra rent, det går snabbare och killarna verkar uppskatta det mer än pelletsen. Och som fler också säger så tycker jag att du ska vända dig till uppf eller omplacering och inte från affär!
Good luck =)
_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_
Hahaha en vän ÅT min råtta xD
Men har köpt en rått vän och det värkar gå