Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 654 ggr
Emelie__
0

andas hårt

Hej , är en tjej på 13 år !

har två råttor.

Min ena råtta emilio.

han har int hunnit fylla ett år.

fick han typ i höstas förra året.

iaf , han andas hårt som om han kipar efter luft,

sen är hans kinder typ svullna.

ser ut som om han har mat idem.

någon som varit emd om detta.

han e int smal eller tjock.

Behöver värkligen råd !

mvh Emelie

Emelie__
0

o hans kinder e liksom hårda o när han andas in öppnar han munen :/

chade
0

har han fått något i halsen kanske? För det låter verkligen som att han har svårt att andas.

Små stjärnor lyser också i mörkret.

chade
0

Åk in till veterinären med honom, för om han får dåligt med luft kan han tillslut få syrebrist och dö :(

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Emelie__
0

kände nyss att han hade fettklumpar under hakan !
o mamma har int råd med att åka till vet. :((

vet int vad jag ska göra !

Aztrya
0

#4: Det finns nog inget du kan göra. Veterinären är ert ändå val vad jag vet.
Det behöver inte kosta mer än några hundra, om ni söker (och självklart beroende på var ni bor).
I värsta fall kanske ni behöver avliva, om det inte finns något att göra åt saken, och då är det väl bäst att få det gjort så snart som möjligt så att han slipper lida av vad det än är.
Även om det är hemskt att tänka på.

Elinisa
0

Tror det bästa du kan göra i nuläget är att ringa till en släkting eller en kompis föräldrar& fråga om de har möjlighet att skjutsa dej till veterinären& låna ut en peng. Erbjud dej att jobba av summan senare med att sitta barnvakt, gå ut med hunden, städa, skotta snö, kratta löv eller liknande.

Jag har inga kunskaper att säga vad din råtta drabbats av. Kanske allergisk reaktion, kanske väldigt svullna körtlar ("fettklumparna") till följd av en infektion.. Som du förstår så mår hon väldigt dåligt& jag tror inte du kan göra så mycket på egen hand.. (Mer än att avliva -& hur man gör det själv får man inte diskutera i forumet, så då får du skriva& efterlysa att någon PM:ar dej& berättar.)

(Skulle det vara en allergisk reaktion kan man ge Prednisolon, -en kortisonmedicin, men jag känner inte till mängden -& förståss ha tillgång till det, -& så behöver du veta om det är en allergisk reaktion hon fått. Kanske finns här någon på RiF nu som vet mer om det..?)

Då denhär akuta situationen är löst kan det vara bra att fundera ut en plan hur du kan lösa liknande situationer framöver.. Då du är tretton är är det egentligen dina föräldrar som ska ha det ekonomiska ansvaret i ett sånthär läge. Om de inte har råd& du jättegärna vill ha kvar djuren kanske du kan spara ihop en liten pengabuffert för oväntade utgifter genom att tex hjälpa grannarna med barnvakt, trädgårdsarbete osv. Man behöver inte ha en jättesumma, men man brukar säga att man behöver ha pengar till avlivning iallafall, så inte djuren lider om man inte har möjlighet elle råd att behandla.

Var bor du förresten? Kanske någon av oss alla som läser denhär tråden bor i närheten& kan hjälpa till?

Jag hoppas verkligen att det dyker upp en snar lösning för dej& din lilla råtta!

hus-musen
3

Veterinär omedelbart, annars är risken stor att råttan dör. 
Den kan ha lunginflammation eller värre sjukdomar och behöver hjälp. Din mamma får ta ansvar och betala helt enkelt.

Qui dormit, non peccat