Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 4409 ggr
honeygo
0

Fastnat i påshållare - lam?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Hittade precis hit när jag sökte runt på google.

Är seda 4år tillbaka råttägare till 2 rått pojkar.

Hade ett par påshållare från IKEA i buren, det har jag haft jätte länge utan att någon av killarna blivit skadad. (Bifogar en bild så kanske det blir lättare att förstå)

Nu i morse när jag vaknade såg jag att en av pojkarna fastnat i påshållaren. Trodde inte att det var så allvarligt först men sen när jag försökte lyfta bort honom och insåg att han varkligen satt fast så plockade jag ner pås hållaren och såg att ena benet hade virat sig TVÅ varv runt en mellan pinne och att hans kropp gick genom 3 hål.

Han måste ha setat fast sedan igår kväll eftersom att han inte kan röra kroppen men jag mös med pojkarna igår kväll så han kan ha setat i 6timmar som mest.

Nu använder han inte bakkroppen alls utan ramlar runt i buren så har satt honom i en gamal låg kanin bur för att han inte skall skadas mer.

Pratade med vet som sa att det bara fans en utväg, är det verkligen så illa eller ska jag vänta någon dag och se om han börjar att använda bakkroppen mera?

Vill verkligen inte förlora honom redan nu, vi har bara fått 4år ihop. 4år och 3 månader. Men om det är det som är bäst för honom så ska jag självklart inte plåga honom en enda dag till.

Charlott_
0

4 år för en råtta är väldigt gammalt :(

Lamina
0

Som #1 säger är 4 år väldigt gammalt för en råtta. Dom flesta lever bara 2-3 år. Med tanke på hur gammal han är skulle jag nog ta bort honom. För även om det finns nånting att göra så skulle tillfriknandet ta lång tid och vara smärtsamt/jobbigt. Och man köper troligen inte särskilt mycket tid iaf.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lancia
0

Jag tror tyvärr inte heller att han kommer återhämta sig om han är så gammal och det är så illa som du beskriver. Hur mår han? Äter och dricker? Han kan göra ifrån sig som vanligt?

honeygo
1

Vad har ni haft för råttor med den korta livslängden? :/ Mina tidigare töser blev lite över 6år och herrarna som var ur samma kull blev 7år.

Kan berätta att det blivit mycket bättre i alla fall, och efter veterinär besök så fick jag besked om att det inte var någon fara utan att han kommer att återhämta sig

Han äter och dricker som vanligt, sköter magen som han ska och mår bra i övrigt.

nu rör han på benen men stödjer sig inte på det ena bakbenet!

honeygo
0

bilden ovan är från i morse, nu har han fått normal färg men svullnaden har inte minskat helt. De  kunde ta ca en vecka sa vet, får inte upp bilden på tassingen som den ser ut just nu!

Fjordell
1

Om han är pigg och kry annars så är det klart du ska ge honom en ärlig chans! Hoppas han blir helt återställd! Glad

honeygo
0

Har ju i alla fall vart till vet med honom och det enda som är att benet fått förlite blod under max 1 timma. skönt att inte blodtillförseln stoppades helt för då hade jag fått ta bort honom.

Nu litar jag inte på IKEA prylar till rådisarna längre =( synd…

[Alenzi]
2

#4 Finns det några avkommor eller släktingar till dem? Låter ju helt fantastiskt…

Verkligen läskigt med din kille, hoppas han repar sig. Väldigt obehagligt när sådana olyckor inträffar :(

Lancia
0

På bilden ser det som sagt väldigt svullet ut, men inte i närheten av vad jag föreställde mig efter att bara ha läst det du skrivit. Går det så pass fort åt rätt håll, och han äter/dricker/bajsar/kissar som han ska så hade jag också gett det ett försök.

Du gjorde helt rätt som satte råttan i en låg bur, allra bäst är om den inte har några klättermöjligheter alls under en liten tid nu, det kan nog ta ett tag innan benet fungerar som det ska igen, om det någonsin kommer göra det dvs.

Fick du inget smärtstillande av veterinären? Jag kan tänka mig att han har ganska ont, och tex metacam som är det vanligaste smärtstillandet tar även ner svullnaden.

Charlott_
0

#4 Vad ger du dom för mat om dom lev i nästan 10 år? :O

123fyra
1

Vill gärna veta va du har för magi som får dina råttor såpass gamla ;o

Aztrya
2

Du skulle inte kunna tänka dig att använda hanarna till avel?

dyoxide
0

Håller med #12… Har bara hört om en råtta som blivit 7 år gammal, som levde i USA eller England tror jag.

Varghund88
0

#13. Du menar nog Rodney? Labbråttan som håller rekordet på dokumenterad råttlivslängd och blev 7 år och fyra månader gammal. (:

Pétit
0

Det låter himla gammalt. :o Min älsta råtta är 2,5 är och nu en liten skruttis.

Min Legacy - http://legacychandi.bloggplatsen.se/ Kika gärna in. :3 Hjärta Mina älskade råttor, hund, familj och vänner är mitt allt. //Adina

dyoxide
0

#14 Ja! Rodney är det nog ja! Glad Tack!

Lilith
1

Jag hade en råtta med strypt blodtillförsel till en tass. Jag fick rådet att försiktigt massera tassen så att blodet skulle kunna komma tillbaka.
Låg bur är jättebra!

Hennes tass var mycket bättre efter någon vecka och till slut blev hon helt återställd.

Bilden är tagen någon dag efter skadan.

Lilith
1

Tio dagar senare.

Pétit
0

Oj..,den var rätt svullen.

Min Legacy - http://legacychandi.bloggplatsen.se/ Kika gärna in. :3 Hjärta Mina älskade råttor, hund, familj och vänner är mitt allt. //Adina

[morat]
2

Huh! 4, 6 och 7 år? Är du allvarlig? Sjukt bra ju! Vart har du fått tag på så långlivade råttor?

Zizza
0

Gisses.. vilken ålder.. Å jag som tyckte min gamla bortgångna Shino blev gammal (3år)

Mvh. Sanne & Djuren