Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 487 ggr
[moatron]
0

Rätt baytril?!!

Jag fick Baytril utskrivet till min råttis, allt på flaskan och bruksanvisning står på danska och nu vill jag bara veta från er som fått det utskrivet förr om det stämmer? Jag blir så osäker då det är första gången jag någonsin måste medicinera en av råttorna :P Plus att det står "för kalvar" på förpackningen.

Det fungerar inte att laddda upp bild för mig, men kolla länken nedan tack! :D

http://losbjer.blogg.se/

Zakaraa
0

Jag har aldrig fått Baytril på flaska ;O
Jag får alltid i tablettform

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

silverorm
0

Hur mycket står det att råttan ska ha? Dosanvisningen?

Elinisa
1

Står det 25 mg/ml på flaskan och att en råtta på 500g ska ha 0.2ml, så är det rätt. Jag föredrar injektionsvätskan (den flytande Baytrilen, alltså), eftersom den är lättare att ge då den inte smakar mycket& man enkelt kan blanda den i något gott.

Zizza
1

Jag brukar få ge 0,1ml 2ggr/dag .. Burkar alltid få ett dosrör med medicin direkt från djurkliniken

Mvh. Sanne & Djuren

[moatron]
0

#1 Det var prat om tabletter men vetrinären rekomenderade flytande då det kan vara svårt att dela tabletten i så små delar :) #2 hon ska ha 0,1ml :) #3 det står 25mg/ml, men på flaskan står inget om hur mycket en 500g råtta ska ha, det står bara anvisningar om hur mycket min ska ha. Jag blev så förvirrad eftersom det står om kor på danska, men det kanske är samma medicin men vanligare till större djur såsom kor(?). Tack för svar allihopa!

[moatron]
0

#4 Det är så jag fått råd om att göra också :)