Måste jag sanera vid skabb?
Testar att ställa min fråga i nytt inlägg då jag inte fått svar i den andra tråden.
I tisdags har vi varit hos veterinär med alla 3 råttor och det är skabb, så stort tack till er för den informationen.
Behandling = ivomec, återbesök om 10 dagar.
Denna veterinär var inte så jätte kunnig på råttor, så tänker fråga er…
Behöver allt i buren saneras, kasta filtar och trähus?
Ska sanering ske nu eller efter andra behandlingen?
Råttorna har som sagt lite sår, ska de tvättas eller ska vi bara låta såren vara så länge de inte är infekterade?
Råttorna är lite smutsiga i pälsen, vågar man bada dem i ljummet vatten med tanke på behandlingen och såren?
Mycket tacksam för all hjälp jag kan få!
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Ivomec? Be att få Stronghold istället, så försvinner det garanterat, du slipper sanera, plus att det är superenkelt att dosera.

#1 Okej, veterinären sa att Ivomec var starkare och tar död på fler parasiter, ser ju om det hjälper annars ber jag om Stronghold istället.
Hur ges Stronghold i så fall?
_**/Mvh Anne
Stronghold kommer i små tuber med vätska, man tar helt enkelt en råtta i taget och ger dem en droppe från tuben på huden i nacken.
Råttorna bör hållas ifrån varandra i alla fall en timme efter, så att medlet torkar in och inte putsas bort av någon av de andra.

Någon som har svar på frågorna i #0?
_**/Mvh Anne
#4 Jag behanlar mina med Stronhold just nu. Två av mina råttor är smuttsiga men om man tvättar dom så tvättar du jo bort Strongold ifrån huden.
Man får ju 3 tuben och 1 droppe var 3:e vecka ska den tas.

#5 Om du läser #0 så ser du att de behandlas just nu med ivomec.
_**/Mvh Anne
#6 Jag skulle inte tvättat dom under en bahandling. Du tvättar ju bort det då..

#7 Ivomec ges inte i pälsen utan som injektion under huden, så jag tror int medlet tvättas bort, tvättandet tänkte jag mer om man vågar pga deras sår.
_**/Mvh Anne

#5, stronghold absorberas upp av huden och går ner i blodet, det är på så sätt ohyran sedan dör. Du kan med andra ord bada en strongholdråtta utan problem, men givetvis inte direkt efter behandling. ;)

Jag har ingen erfarenhet av Ivomec, med då det ges med injektion så kan jag tänka mig att det fungerar på liknande sätt som stronghold. Dvs när parasiten "äter" av värddjuret, så förgiftas parasiten. Parasiten behöver sitt värddjur för att överleva och kan således i regel inte överleva någon längre tid utan sin värd. Ges behandlingen flera gånger med 10 dagars mellanrum? Om svaret är JA, så skulle jag våga påstå att det är för lång tid för parasiten att överleva utan sitt värddjur och således är en totalsanering inte nödvändig.
Jag hade nog ändock kastat tyger och sådant, men det är väl mest för att det känns bättre så för min del. ;) Om du kan få in grejerna i frysen eller liknande så är du safe, oavsett huruvida ivomecen fungerar likt stronghold eller ej.
Om du ändå tänker sanera, så vänta och ta det efter andra behandlingen, då riskerar du inte att något fortfarande överlevande klättrar ner från råttorna och "smittar" inredningen, så att du eventuekt behöver sanera och behandla igen.
Så länge det inte är stora öppna sår så kan du låta dom vara. Jag antar att det är sår efter att ha kliat sig pga ohyran? Är det sår med skopor på så ser jag ingen anledning till att inte kunna bada dom. Var försiktig med skrubbande av pälsbotten så du inte river upp något i onödan, men om det bara är pälsen som ska tvättas så ska du ju ändå inte ner i botten och gnugga. Tvätta "på ytan" så att säga bör gå bra. :)
Kom ihåg att det jag skrev om själva saneringsbiten bara är antaganden baserade på erfarenhet av andra behandlingar, då jag inte har erfarenhet av just ivomec. Däremot angående badandet och tvättandet av sår, vet jag hur det fungerar. :)

#10 Tack för bra svar
Behandlingen är 3 gånger med 10 dagars mellanrum.
_**/Mvh Anne
Vid ivomec behöver man göra rent buren ordentligt med klorin eller liknande. All textil skulle jag rekomendera att slänga. Jag fick ivomec och de hjälpte dock inte över huvudtaget även fast jag städa och använde klorin efter varje behandling men de överlevde ändå. Hoppas du har mer tur =)
There's no such thing as failures, only early attempts at success =)