Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 800 ggr
darkness
0

Fnysande råttor. Alltid dåligt??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har alltid fått veta, höra och upplevt råttor som fnyser mot en är dåligt, alltid ett tecken på aggressivitet, haft ont eller dyl. Dock har de alltid då haft öronen riktade bakåt och ibland varit uppburrade i pälsen.

Men är det alltid ett dåligt tecken på FNYS?

Jag hör skillnaden på nys och fnys.

Min råtta Nessie har börjat Fnysa men har alltid öronen framåt och verkar mer nyfiken. Min syster började busa med henne när hon är instängd i buren med att "klicka" fingrarna mot plasten i buren snabbt och Nessie springer dit och börjar dra ut tassarna och liksom fnyser men öronen framåt. Tar hon det som bus eller försöker hon försvara sitt hem från "inkräktare"?

Svårt att veta med dessa två damer jag har fått för de har mycket konstigt för sig.

Nova har börjat kolla på tv (fast de ser ju inget) men hon ligger alltid riktad mot tvn om den är på. Hängde faktiskt dit en hängmatta åt henne Oskyldig och den använder hon för att "se" på tv och Nessie oxå.

Men ja frågan är ju för det första om Fnysningar..
Svårt att säga nej eller fy till en fnysning om hon inte menar något illa?

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

Melissa V
0

De kan ju också fnysa/nysa till för att rensa snoken för att ta upp dofter lättare vid ny lukt etc

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

chelona
0

Som #1 sa. Dessutom presssar de ofta nosen mot/i saker de vill undersöka riktigt intensivt. Då låter det en del när de sniffar.

💣

darkness
0

Okej så. Så länge hon inte har öron bakåt så är de okej då? Tack för svaren (:

chelona
0

#3 min överdominanta hanne kan väsa och fnysa argt även när han ligger avslappnat med öronen frammåt. De kan skicka lite tvetydiga signaler ibland, så du får nog gå på hur hon låter snarare än att hon gör det. Låter det som sniffande eller nysningar, eller låter det som arga katter och ormar?

💣

darkness
0

Okej de låter mer som nysning än fräs/väs faktiskt. Typ hårt nys