Råtta biter Ihjäl råttunge.
Här kommer tragisk händelse som hände oss ikväll. Köpte en råtta i en djuraffär för ca 2 månader sen. Han är runt 4 månader nu. Det är vår första råtta, och vi köpte honom ensam. Har läst på lite mer om råttor nu, och inser att de måste vara minst 2 st. Har letat efter en råtta till och till slut hittade vi en. Läste mycket om hur man introducerar nya råttor, samt pratat mycket med en i djuraffären. Kom fram till att vi introducerar den nya råttan på soffan. Hade en bok i närheten (ifall de skulle börja bråka). Den nya buren var iordninggjord, och bara väntade på att få in 2 råttkompisar. Kom hem med den lilla råttungen (8 veckor). Satt och gosade med honom, samt att han fick lite mat. Det var den gosigate råttungen vi träffat. Sen var det dag för introducionen. Satte vår "gamla" råtta i soffan, samtidigt som den "nya" killen. Vår kille gick fram till ungen och luktade på honom. Han ställde sig över honom, och den lilla ungen gnydde (har förstått att de rangordnar sig), trodde det var så de gjorde. De flyttad sig lite, och vår kille gick efter och ställde sig över honom igen. Sen förstod vi att nåt var fel, tog boken och försökte få undan vår stora kille. Men när vi fick isär dem, var den lille redan borta. :'( Han hade fått ett rejält bett på sidan, samt ett hugg på ryggen. Vår kille var lite skärrad, (jag och dottern rejält chockade) men nu är han som vanligt mot oss. Ser inga tendenser att han är aggressiv mot oss människor. Men jag ser honom med lite andra ögon nu. Är det nån annan som varit med om nåt sånt här? Vad ska man göra? Vi kommer aldrig släppa ihop honom med en annan råtta i alla fall. :(
Nej vad tråkigt! :(
Verkar som eran råttkille inte tar emot andra råttor /är en "ensamråtta"
Kan själv inte hjälpa tyvärr är inte så duktig på den punkten
Håller med att det är tråkigt när det händer. Fick 2003 en siamese rex som högg ihjäl min hona vid parning. Visade sig att han gjort så med 5 veckors ungar. Men den informationen nådde inte mig.
usch så tragiskt! :( Beklagar verkligen!
Men då har ni iaf försökt o tja.. då får han ju vara ensam..
En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.
Fy va tragiskt =( Det är ju sånt som bara inte får hända!
När jag introducerar råttor för varann brukar jag låta det ske i badkaret då mina "gamla" kan anse att soffan är en del utav deras revir..
Ser oxå till att städa ur och decinficera buren samt möblera om litegrann innan jag sätter dom däri.
En gång har jag suttit med en lång blomsterpinne och petat på den individ som beter sej illa. Både när dom varit i badkaret och sedan även i buren..
Den gången tog det 5 dagar innan de fullt ut accepterade varandra så det var tur att jag hade en 2våningsbur och på natten fick någon av dem bo i en liten bur placerad i den stora för att inget skulle ske och jag själv skulle få en stunds sömn
Det fungerade och de var sedan bra vänner! Men kanske berodde på att mina gamla redan hade sin flock och därmed kände sig lite säkrare.
Kanske kan någon med en flock råttor hjälpa dig?
Det exemplariska vore ju om uppfödaren hade er "nya" råttpojk i en flock och sedan introducerade din. En nykomling i flocken går sällan på de små faktisskt =)
Jag tycker ni inte ska ge upp så lätt! Han har ju alltid varit ensam och vet därmed ingenting annat, och en unge kan ju inte "lära" honom heller hur man beter sej i grupp/flock. Hoppas du förstår hur jag menar =)
Vad tråkigt :( beklagar verkligen.
Jag var med en en liknande sak med min allra första råtta som var en Hona. Hon bet ihjäl sitt syskon första dagen jag hade dem. Vaknade på morgonen och Bengan (som hon hette) var död. Thea fick vara ensam hela livet men var lycklig för det.
Det är dock tråkigt när sånt här händer :(
Nä vad jobbigt! Synd att det måste bli så! :(
Vad jag har hört så bryr sig de äldre råttorna mindre om små ungar än om de är fullvuxna råttor som är obekanta. Jag har släppt ihop andra små honor med mina egna och de verkade inte bry sig så mycket. Kan det vara att den store markerar revir som den blev så aggresiv? Se om de andras råd fungera annars får väl råttan leva ensam. Lycka till! :)
Nej, nej, nej och nej! Man ska inte peta på råttor som bråkar med blompinnar eller liknande. Man ska faktiskt inte lägga sig i alls annat än om man måste sära på dom. Helt enkelt för att om man gör något som irriterar dom finns risken att dom tror att det är den andra råttan som gör det och blir ännu argare.
Och nej, man ska inte försöka introducera en råtta som har bitit ihjäl en annan råtta med fler råttor. Det finns inga ursäkter för varför råttan har gjort så och jag skulle aldrig lita på den råttan nog för att lämna den obevakad med en annan råtta ens för en sekund. Oavsett hur snäll den verkar vara mot sin nya flockkompis.
Och TS, jag beklagar verkligen det som hände. Men jag tänker faktiskt vara så elak som att säga att det är sånt som kan hända när man köper råttor från djuraffär. Dom avlas fram utan en tanke på temperament, hälsa eller nånting. Om du någonsin köper fler råttor (som självklart inte ska släppas ihop med din gamla råtta) så köp från en seriös uppfödare. 
Jag hoppas du kan fortsätta älska din råtta för den underbara individ han ändå är, trots detta. Och till den lille; vila i frid. 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#4 Förstår hur du menar. Men tror inte att vi vågar försöka.
#5 Men då verkar det ju finnas de råttor som är ämnade att vara ensamma. Det känns skönt att höra.
#7 Jag håller med, om jag skulle göra om det, så skulle det INTE bli en djuaffärsråtta. Från och med nu blir det bara från seriösa uppfödare. Vågar absolut inte släppa in fler råttor till vår kille.
Men vi har försökt att se det i hans ögon. Vår kille är en väldigt rädd råtta, han ska bara vara hos dottern och mig. Så fort han kommer till nån annan vill han tillbaka (men han är aldrig aggresiv), nervös kissar ofta om han kommer ner på golvet (fast han har blivit bättre med tiden). Men vi försöker acceptera honom som han är.
Vi får se om vi köper 2 honor (från uppfödare) för det skulle vara kul se hur råttor egentligen är.
Beklagar verkligen att det gick så för den lille.
Sånt kan man ju aldrig veta i förväg.
Förstår om det är svårt att inte döma honom eller så, men han gjorde det ju inte av elakhet så som vi människor ser det, vart bara galet i hans gener nånstans. Njut av honom som den underbara han är men som ensam råtta.
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Fy så hemskt. Och vilken underbart söt kille. Det är bara att beklaga.
Ibland kan det gå väldigt fort. Och det går inte att läsa av hanen alltid. Han kanske inte visar med rest ragg, fnysningar och trippande på tå att han är sur.
Men det är ändå ganska ovanligt att de biter ihjäl en annan råtta.
Det har hänt mig en gång. Det var en råtthane som skulle ingå i Megafawn´s avel. Han fick en ung underbart snäll liten Fawnhane introducerad till sig men dödade honom och började äta på honom. Det hände inte hemma hos mig, men jag fick det berättat så väl att jag kunde se det med egna ögon. Hanen avlivades. Varken jag eller min meduppfödare av Megafawn´s tyckte att det var intressant att hålla sådana råttor. (Vi la ner Megafawn´s till stor del pga att vi ansåg att det var mest monster vi födde upp…)
Nu har jag en hane från en stor och känd uppfödare som inte kan bo med andra hanar trots att han är ung.
Så tyvärr. Att köpa från uppfödare är inte alltid en garanti. Du som köpare måste verkligen leta efter den uppfödaren som är duktig på att läsa råttor och ej avlar på djur som inte är flocksmarta. Åker du hem till dem kan du se och höra ganska fort om deras råttor lever i harmoniska flockar eller om djuren bråkar/kivas. Köp inte råttor från uppfödare som har flockar som lever i osämja, disharmoni och ej är 100% lyckliga. Det finns så mycket råttor och så många uppfödare.
Nu är ju tyvärr inte stor och känd uppfödare = seriös uppfödare. Det finns en del stora och kända uppfödare jag aldrig skulle köpa ifrån t.ex.
Så tja, man får vara noga även när man väljer uppfödare.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#12 Vi har ju alla olika erfarenhet, olika åsikter och olika sätt att se på råttors karaktär och beteende. Uppfödare kan missa av okunskap, oerfarenhet eller misstag, precis som de kan ha en helt annan syn på råttors temperament. Det enda som gör en uppfödare mindre seriös är om personen medvetet avlar på aggressiva, klent byggda eller sjuka djur.
Själv satte jag mig ner på slutet av nittiotalet och funderade noga igenom vad jag egentligen ville med min råttavel. Jag hade då avlat fram snygga råttor i Self Black, Siamese Seal Point, Chocolate, Mink mm i 10 års tid, men gillade inte temperamentet på dem. Jag var missnöjd. Det bästa jag visste var att sälja underbart snälla och fina råttor till människor som blev nöjda och glada. Men jag hade tyvärr lyckats göra precis tvärtom lite för många gånger.
Jag kom fram till att alla de råttor jag hade med långa stamtavlor, där det endast fanns namn på seriöst uppfödda råttor, tyvärr inte hade det temperament jag önskade. Jag la ner linjen och började om med nya djur som var helt annorlunda. Råttor som var harmoniska, flocksmarta och hade häng.
Jag införde nolltolerans för dominans, aggressivitet och bett. Och jag lärde mig även gå ner på väldigt djup nivå och analysera råttornas mentalitet. Det var den tunga resan. Att lära mig förstå råttorna. Att lära om. Jag kunde problemråttor utan och innan, men trygga harmoniska råttor? Nej.
Jag har alltid sagt att det är viktigt att känna efter med hjärtat när man ska köpa ett djur. Detsamma gäller även när man handlar en råtta i en zoobutik eller hos en ormmatsuppfödare. Man kan faktiskt även där hitta en individ som har mycket bra sällskapsråttsegenskaper (däremot inte sagt att de går i arv!), precis som man kan hitta djur med dåligt temperament hos erkända uppfödare.
Köpare styr. Glöm inte det. Även om du som råttköpare åkt lång väg för att köpa en råtta, känns det fel, avböj. Råttor växer på träd. Det finns så många. Finns ingen anledning att köpa bara för att det råkar finnas några till salu, för att du åkt långt eller för att det är pinsamt att säga "nej tack". Givetvis kan du bespara dig en oerhörd massa besvär genom att frågor massor innan du åker hem till en uppfödare. Vill inte uppfödaren svara, ja då är det tyvärr så att h*n kanske inte har så bra koll…
Du säger det så mycket bättre än mig, Grodan. 
//Lamina
Ibland kan man ha otur även med uppfödar råttor som grodan säger. Har haft råttor med fina titlar i stammtavlorna men djuren har varit skit.
Det verkar vara en djungel det här med att köpa råttor. Men man lär sig nog med tiden.
Som sagt så är vi ju nybörjare på det här med råttor. Men man lär så länge man lever. Även om det är grymt ibland.
Vår kille är verkligen hur mysig som helst med oss. Vi lär honom lite trix. ;) Och han är jätteduktig.
Jag har nu en fråga som jag skulle behöva hjälp med. Vi blev jättesugna på att ha fler (fast inte ihop med vår kille). Vi har ju en stor bur som vi gjorde iordning till vår kille och den nya.
Vad tror ni händer om vi köper 2 honor, som vi sätter i den stora buren. Har vår killes bur ovanpå den stora buren. Kommer han att bli helt tokig när han känner de andra råttornas dofter. Även när vi håller de nya råttorna och han kommer till oss sen. Kommer han känna deras dofter på oss, och sen bli galen? Eller tror ni att han kommer vänja sig?
Bild på burarna kommer här.
Den övre buren är för liten att ha råttor i, så vill du ha den stora buren till andra råttor får du köpa en lite större bur att ha honom i.
Men jag kan inte svara på din fråga tyvärr, man vet aldrig hur ett djur kommer reagera. Men själv skulle jag nog vara lite försiktig.
//Lamina
En av mina hanar blir rätt sprallig när han känner lukten av honor, men mina andra hanar reagerar inte över huvud taget.
Dofterna känner de lätt genom händerna om ni klappat den ena eller andra. men som Lamina sa, de är svårt att förutsäga då alla är så olika.
Men om vi köper hanar istället, tror ni det skulle funka bättre?
#17 Vi har en ännu större bur än den understa. Så burar är inte nåt problem. Problemet som jag ser det, är hur vår kille kommer reagera på andra råttor. Vi vill ju inte vara oroliga att han attackerar oss bara för att vi luktar annan råtta. :(
Om du köper honor så kan du ju testa hur han reagerar. Har han inget emot att ha dom i närheten, men blir irriterad av att känna deras doft på dina händer så är det ju bara att tvätta händerna innan. Blir han irriterad bara av att ha dom i närheten får ni väl ställa dom en bit ifrån eller i ett annat rum.
Jag tror inte det skulle funka bättre med hanar istället.
//Lamina
#21 Ja, har nog tänkt att tvätta händerna i alla fall. Men vi ska fundera lite till. Om det är värt allt jobb. Vill ju inte att vår kille ska må dåligt.
Ni kan ju göra en lista med för och nackdelar, vad ni skulle göra om de inte gick/om de går samt lite sånt.
Brukar jag göra om de är nått man funderar på, får man ner det på papper så brukar man kunna se det lite annorlunda
Om ni kastrerar honom kan ni ha honom med honor. 
#23 Tack för tipset. Vi får testa. #24 Tror inte jag vågar släppa ihop honom med andra råttor även om han är kastrerad. :(
#25 Jag förstår det. Det hjälper inte alltid med kastrering, men det kan hjälpa. 100% säker är man givetvis aldrig.