Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 9222 ggr
Exxozzie
3

Vilken sele är bäst?

Snart vill jag kunna ta ut mina råttor men jag behöver en bra sele till dem, i alla fall den ena av mina råttor som inte kan lära sig inkallning ordentligt. =P

Jag har kollat in en sele som ser ut så här

Har någon erfarenhet av den här? Är den bättre/sämre än en vanlig Kicki-sele? Om jag nu ska göra en egen Kicki-sele, i vilket material ska snöret vara i?

Lilith
0

*tass*

Jag har planer på att ta ut mina, och har just funderat på selen och hur man kan tillverka egna ^^

Lamina
0

Har hört att domdär selena ska vara väldigt lätta att rymma ur… Kicki sele ska vara väldigt bra, det är det jag kör på. Tycker det funkar bra och verkar vara lätt att göra själv. :)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Miss Lalona
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur gör man en Kicki sele, finns det någon bild? Jag har den andra varianten och det spelar ingen roll hur hårt jag spänner den, råttorna tar sig ur den på ca en minut. INTE bra. Så köp inte den Exxozzi.

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

Lamina
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild på Kicki sele

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
3

Min IKEA råtta agerar fotomodell.

//Lamina

Lamina
3

Hon gör ett strålande jobb! ;)

//Lamina

Miss Lalona
0

HAHAHA tack så mycket! nu kan jag göra en egen.Glad

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

Lamina
0

Morfin (Liliths (#1) råtta som semestrar här) demonstrerar hur man lätt tar sig loss från ett kicki sele i ett obevakat ögonblick, inga selar är visst rymningssäkra. Flört Nu var ju hon väldigt bevakad och selen är intakt, men det är nått att tänka på. Oskyldig

//Lamina

[Ratass]
0

Tycker även "kicki selen" är lätt å rymma ur, två av mina tjejer som inte har nåra valkar på kroppen slinker lätt ur den där, man vill ju itne dra åt för hårt heller.

Luka
0

#9 Samma här. Jag tycker jag har dragit åt den så hårt som det går utan att den sitter för hårt. Men mina lyckas ta sig loss också om de vill, vilket de vill efter ett tag.

[lucke]
0

Jag får spänna åt mina "kicki"/8-selen med jämna mellanrum, för annars blir de för slappa och råttan kan ta sig ur. Men överlag är jag väldigt nöjd med dem, dessutom är de färgglada och finaCool

Luka
0

Ja, jag spänner också efterhand…men tror att bara de får vänja sig vid att ha sele på så kommer de sluta att kämpa för att komma loss…

[lucke]
0

Ingen har faktiskt försökt ta sig ur selena :-) Det finns ju så mkt spännande att upptäcka när man är utomhus, så då glömmer man seletGlad

Luka
0

Jag har inte vågat ta ut dem än i sele, eftersom de tar sig loss…ville testa inne först.

[lucke]
0

Det låter som en bra idé :-)

[Ratass]
0

ja testade inne eftersom man vill ju vara säker på selelni nnan män släpepr dem :P Den stora pojken och småfeta honan här hemma går det på som har lite.. hull å valkar så snörena "fastnar" på kroppen :P

Lilith
0

Bra med bilder. Du visade mig ju selet när jag lämnade mina töser, men nu har jag bilder jag kan titta på under tillverkningen ^^

Haha, förvånar mig inte egentligen att hon skulle försöka sig på att äta selet :P
Gick de bra i övrigt att få på henne det?
Och har Lithium fått prova än? :)

OttoIsTheShit
0

Kan bara säga om den där selen på länken: dom kan inte ens gå :P råkade köpa en sån för att den såg ut å vara bra, men det var något av det sämsta jag vart med om.

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

Lamina
0

Joda, det gick alldeles utmärkt att få på dom båda. Morfin var väldigt glad över att få komma ut medans Lithium mest satt och mös hos syrran. Men jag har skickat en länk med bilder till dig i pm. :p

//Lamina

zickan
0

Jag föredrar 8 selen. Finns i många olika varianter, färger och modeller.
Här är den jag gör själv http://www.zickans.com/zickansele.htm

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Miss Lalona
0

Jag gjorde en egen kickisele idag och det fungerade bra. Dock var råttorna skräckslagna över att få komma ut för första gången så jag behövde inget koppel. De höll sig tätt nära inpå mig :)

Luka
0

#20 Men jag tycker det ser ut som att dina är gjorda efter samma princip som "Kickiselen"…

Eller?

zickan
0

nja den är mindre snöre, mindre spännen osv. men kicki selen är inte heller något som kicki hittade på själv. Den modellen är gammal som gatan ;-).
Bara olika materia som den gjorts i. Mest känd under hund/katt utställningskoppel. Vi i råttvärlden kallar den 8 selen.

zickan
0

Här är den riktiga 8 selen jag fick min idee ifrån. Att försöka jobba ned till så lite tyngd och stl som möjligt till råttan. Själv köpte jag in dessa koppel från länken till iller valpar och gp råttor jag sålde. Hade själv denna sele till mina kaniner på 90 talet.
http://www.hairydogparadise.com/index.php?act=viewProd&productId=103

sarakaka
0

Hur sätter man på 8-selen?
Kan man reglera hur stor själva åttan ska vara?

zickan
0

En 8 sele passar små till stora. Man reglerar själv. Korset ska sitta på magen. Första ringen/öglan som träs på ska vara den själva kopplet sitter i och ska sitta över ryggen. Andra ringen/öglan ska sitta runt huvudet. Tassarna mellan dessa öglor/rungar så det bildas ett kors på magen/bröstet.

Den modellen jag gör har jag lagt på en detalj så snöret inte sitter och trycker på hårt i nacken som den annars gör på de modellerna och därmed blir oskön till råttan.

sarakaka
0

zickan:

Okej, tack för instruktionerna, hihi!
Men jag undrar också om det går att reglera själva åttan, så att det blir två små öglor istället för stora, tex?
Mina råttor är ganska små av sig.
Det går att fixa va? :)
Skulle gärna vilja köpa ett sele av dig när jag får min månadspeng!

zickan
0

"En 8 sele passar små till stora." Så ja den regleras med hjälp av ett spänne :-)

Exxozzie
0

Miss Lalona / OttoIsTheShit: Okej, bra att veta. Då ska jag inte köpa den där tröj-selen.

Lamina: Haha, jag har också en sån där Ikea-råtta. Mina "levande" råttor är skitsura på den. Hahaha

Men funkar det med något snöre i vanligt nylon? Vart får man ringen ifrån som man har till kicki-selen?

Mina råttor har inte heller valkar. Hur gör de när de får av sig den? Förvånad

Jag såg en sån vanlig sele för smådjur, fast för råttor. Jag tror att de säljs i djuraffärer, de finns (vad jag vet) i svart och rött. Kan de vara bra?

[Ratass]
0

"29 mina kliver ur den helt enkelt, elelr backar så det åker av över huvet..

Lamina
0

#29 Jag har inte gjort mina selar själv. Men jag tror att allt material funkar så länge det inte riskerar att göra råttan illa (skaver eller är så tunt/vasst att det faktiskt skär i huden). Ringen är bara en vanlig liten ring, finns nog att köpa på syaffärer eller något liknande…

#30 Har du en ring på ditt sele? Har för mig att den sitter där för att det ska vara svårare att ta sig ur på det viset… Eller så spänner du den kanske inte tillräckligt hårt..?

//Lamina

Lilith
0

#29 Jag skulle tro att det kan finnas sådana ringar att köpa på t ex Hobbex, Panduro eller någon liknande hobbybutik :)
Bara en gissning.

gulzebra
0

Av alla råttor jag haft, stora som små, bebisar som vuxna, ettriga rymmare som slapptaskar som helst bara ligger platt… Så har ingen, inte en enda, tagit sig ur kicki-selen. Ni som får rymmare, spänner ni verkligen ordentligt? Den ska ju sitta ganska tight liksom, att få in fingrar både här och där som folk går efter är inte rimligt på så små djur öht. Och såklart, har ni en ordentlig snörstopp? Olika snörstoppar sitter olika hårt vilket förstås gör att snöret kan glida i många olika snörstoppar. Det är bara att hålla koll och dra åt vid behov, ingen raketforskning där.
Och såklart, se till att det bakre snöret hamnar bakom frambenen, inte runt frambenen där de lätt lägger sig om man inte är uppmärksam. När selen är tillräckligt åtdragen kan råttan inte få tassarna genom snöret och kan således inte ta sig ur selen.

Jag gör mina selar själv, använder lite olika snören i lämplig tjockhet och mjukhet - sunt förnuft, helt enkelt. Skosnören är bara ett i raden av exempel på snören som kan användas om man vill det. Band funkar också för den delen, bara de inte är alltför breda.
O-ringar kan hittas på diverse hobbybutiker, själv fick jag hem en liten påse med typ 40 o-ringar för en tjuga på en hemslöjdsbutik.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Ratass]
0

jag gjorde mina själv, först tjockare snöre men det gick åt skogen helt och var så bökigt tycker ja, sen fick jag tag på, persiennsnöre,gick bättre och ja tycker ja drog åt så gott det gick, inge fingrar emellan. ser så kalrt till att inga ben är på fel plats. En har hittills tagit av sig den helt då hon VERKLIGEN inte ville ha den på sig, så henne vågar jag itne ta ut ^^'

har kollat på bilder på dem så ja, en 8 med ring och en riktigt bra..spänngrej :P Men har beställt lite från Zickan så ja hopaps verkligen att de funkar på henne, annars är det väl bara tjockisarna som får komma ut i sommar :P

zickan
0

Tänk på att ni lägger en jätte belastning på råttans nacke/ryggrad. Så ni inte drar för mycket när de har de där kicki selarna. Bättre sätta dit en extra hake som drar snöret bort från nacken. Vilket jag gjort på mina och råttorna får inte den belastning på nacken.

Exxozzie
0

Zkosnören? =D Vad bra då kanske jag kan ta ut dem redan idag. Skor har jag en massa av!

Okej, jag får leta efter en ring på något bra ställe.

gulzebra
0

#36: Yes, skosnören funkar. Kanske inte det mest ultimata (själv föredrar jag något tunnare snören, tycker de sitter bättre - beroende på råtta då förstås, på stora råttor föredrar jag tjocklek i stil med just skosnören) men funkar.

#34: Persiennsnöre? Det blir ju jättetunt istället… Och således lätt att glida genom snörstoppar, om jag inte tänker helt fel nu.

Såhär tjockt snöre använder jag för det mesta. Tunnare än så skulle jag inte sätta på en råtta, iom att tunnare snören innebär mer belastning när de inte fördelar trycket lika mycket som tjockare snören gör. Jämför tex med matkassar - en vanlig kasse och en med bredare eller tunnare handtag än så. Du kan ge dig sjutton på att det tunnaste handtaget gör mest ont, just för att det inte fördelar vikten.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Ratass]
0

#37, tycker inte de var så  väldigt tunan men då jag använde de tjockare snörena så hade de enklare att komma ur dem, måsteavra ett bra spänen ja hittat för det gled inte när man drar. Men ja det är nog lite väl tunt och jag vågar inte dra åt alltför hårt runt deras små halsar, så ja ska som sagt köpa av zickan istället som nog är mycket bättre en de jag gjort ^^'

Exxozzie
0

# 38 Kan man inte dubbla och skruva persiennsnöret annars, om du förstår vad jag menar (snurra så att det dubblar sig själv)? Då borde det bli lika tjockt som gulzebras sele. Det kanske finns olika storlekar men jag tänker på det som jag har hemma.

[Ratass]
0

#39 tvinna heter det :) storleken ändrar man ju beroende på hur man spänner. men ja, tvinna ska man väl kunan göra, men om det blir för löst när man grejjar å hålelr på så skulel deti nte förvåna mig om en ivrig råtta håller på å sätter fötterna mellan öglorna ;P

gulzebra
0

Ah justfan, tänkte inte på att det finns olika persiennsnören heller utan tänkte bara på de jag har :P
Tvinna lär väl bara resultera i att det färdiga snöret blir rätt hårt dock?

Exxozzie
0

#40 Ja, just det. Jag fick nog hjärnsläpp. Hm, ja det kanske blir lite krångligt. Tänkte inte på det. =)

#41 Det beror på hur hårt msn tvinnar det tror jag… Men det är nog ganska krångligt att hålla på o tvinna ialla fall.

Denna kommentar har tagits bort.
chibelin
0

Jag köpte en sele häromdagen, en liten en som går runt halsen och bröstet, som ser ut som en hundsele i miniformat.. om ni förstår vad jag menar och ser en sån, köp den inte, den ville inte sitta kvar, inte äns på tjockisråttan 8"D

prövade att göra en 8 sele, kan tänka mig att den funkar bra när den väl är på,, men kan verkligen inte få i råttorna i den! Obestämd nån erfaren som har någe tips på hur man bäst greppar råttan? x"D video vore ännu bättre Oskyldig

[Ratass]
0

man tränger ju på den över huvudet. båra öglorna, å den första ska ju vidare över frambenen..

gulzebra
0

#44: Jag drar bara över båda öglorna över huvudet, drar åt lite så den som ska sitta vid nacken inte följer med bakåt, tar bak den bakre öglan och drar åt lite till, inte hårt utan bara så allting sitter kvar. Efter det rättar jag till det som kan behöva rättas till och spänner därefter så hårt som den ska spännas.

Får se om jag kanske kan få ihop en liten video imorrn, just nu är det för mörkt för att min kamera ska vilja filma :)

chibelin
0

#46 tack och hurra! C:

gulzebra
1

Inte världens bästa kvalité eller nåt, men tror nog att det blev rätt tydligt ändå Tungan ute

mikeiko
0

#48 Åh vilken bra liten instruktionsvideo! Kan jag lägga en länk till den från "vanliga frågor"?

gulzebra
0

#49: Haha tack tack :P Jovisst, gör det du! ^^

mikeiko
0

#50 :D

Fisfia
0

#48 Bra video och fin Allan  Glad.

Blir det inte lätt skavsår om man drar åt så hårt att råttan inte kan smita? Om man över huvud taget kan dra åt så hårt… Tycker det är svårt jag. Jag litar inte på att selen skulle sitta kvar om jag tar ut mina pojkar och de skulle bli rädda eller så. Obestämd

gulzebra
0

Mjä, möjligtvis om man har dåliga snören då kanske, men jag har aldrig varit med om skavsår iaf. Och jodå, det går om man kombinerar det med bra snörstoppar och snören som faktiskt passar i snörstoppen ;)

selma_råtta
0

Min moster känner den där Kicki

Glad

[mysvensk]
0

Mina råttor sprattlar något djävulskt när jag ska få på selen så jag har i princip gett upp om selar, de är ändå väldigt mammiga så det svåraste brukar vara att få bort dem från mig så jag kan fota dem xd

[becczi]
0

35: vad menas med en extra hake? Försökte rita upp en bild i huvudet men misslyckades :P

vevve89
0

Bra tråd=)

Exxozzie
0

#56 Tror det menas med att sätta en hake i nackremmen och fästa den i ryggremmen eller kopplet så att nackremmen lägger sig längre mot ryggen än huvudet istället.

Svårt att förklara :P

mouse86
0

har en liten fundering på den där metall ringen, den kan ju inte vara skön att ha mellan frambenen om man nu behöver dra åt selen ordentligt. Skulle det inte va bättre om 8 selen istället bestod av en stor öga som du sen istället snurrade ett varv så att det blir ett kryss av snöret istället? Måste ju vara mjukare och snöret går ju ändå som ett kryss genom ringen så funktionen är ju den samma.. Bara en tanke..