Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1970 ggr
mimmi93
0

Hjul till råtta!!??

NU har jag under en jätte lång tid gått och undrat varför råttor inte ska ha hjul när både möss och hamstrar kan ha det??

är det nått specielt med deras rygg eller beror det på svansen???

ssssss
0

Råttor får ryggproblem om de tvingas springa m svansen böjd över ryggen, som de måste i ett hjul. Dessutom är det stor risk att de traslar in svansen eller ett ben i hjulet när de springer (om det är ett öppet hjul av galler och inte ett i plast), och då händer det ofta att de bryter något.

Så tyvär kan inte råttor ha hjul. :(

EmmaG
0

Det #1 skriver om gäller alla djur..
Personligen tycker jag inte något djur ska ha hjul egentligen.
Läs gärna min artikel "Hur bra är springhjulet egentligen?" på www.gerbiler.ifokus.se

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Bellona
0

det finns helt enkelt inte hjul som är stora nog åt råttor, de ska kunna springa helt raka med både kropp och svans. Det gäller eg alla djur och inte bara råttor men råttor är ju större så det är kanske lättare att hitta hjul åt de andra djuren. jag skulle inte ha hjul överhuvudtaget åt djur. det finns bättre sätt att ge dem stimulans.

mimmi93
0

men varför har en del hjul till möss då… för då är det ju samma sak med dom..

EmmaG
0

#4 För att dom anser att det är bra motion helt enkelt..

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Mymlan
0

#5 Mina möss har inga hjul.. Bara ngra få av mina hamstrar har hjul.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Taci
0

Som dom andra säger så är det inte bra för ryggen osv osv.. Men jag har även hört att en tex. hamster inte heller ska ha något hjul, utan motioneras på annat vis eller bara ha hjulet korta stunder, då det blir totalt beroende framkallande.. men jag vet inte ? Låter rimligt iof, när jag hade hamster när jag var liten, så gick dom ju från sovplatsen, å sprang, sprang bara. Visst att hamstrar i det vilda rör på sig otroligt mkt, men jag tror faktiskt det är beroendeframkallande å inte särskilt bra, bättre att hitta andra sätt att motionera djuret på :)

Muszimba
0

Det jag kan tänka mig är att en råtta kan ha hjul om det är så pass stort att ryggen och svansen inte är så pass mycket böjd innåt hjulets centrum att det är skadligt. När det gäller hjul till mina möss, så har jag minst 18 cm i diameter för att de inte ska ta skada av det då de gillar sina hjul.

CamillaS
0

det här e en artickel jag tycker du borde läsa så förstår du nog ganska snart varför inte råttor och andra djur ska ha hjul.

http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=262889

lorenz
0

Hej!

Det är bättre att du släpper lös dina råttor i ett bra rum så att det får springa fritt.

/ Cecilia

Stephanie
0

Jag har ärligt talat börjat ändra uppfattning om hjulen… Så länge det är ett lagom stort hjul (med andra ord ska varken rygg eller svans behöva böjas) så tror jag att man kan ha ett hjul till de flesta djur. Då är det samtidigt ett bra sätt att hålla koll på hur bra djuret trivs - springer det mycket i hjulet har man nog misslyckats med att skapa en underhållande bur och inredning. Och då får man se till att ändra på det! Springer den bara ibland som omväxling så har man fått bekräftat att buren är bra och djuren tillräckligt stimulerade. Så min tanke var att man kanske kan ha hjulet som "mätare" typ Räcka ut tungan Om någon förstår hur jag menar.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Loverats96
0

jag har haft ett hjul som pasadde mina råttor Gladfast det gnislade för mycket så min mamma slängde detLedsen

Bellona
0

#12 jag visste inte ens att det fanns hjul där nederdelen är minst 50cm så att de inte behöver böja sig alls. Hjulet måste ju ha varit enormt? Mittendelen i hjulet måste ju vara 80+cm eller så. jag skulle inte ens få plats med ett sånt stort hjul som krävs i min 80*80*50cm bur. råttorna skulle inte ha någon plats att röra sig på. och även i 100*100*50*cm buren skulle den ta upp jättemycket av bottenytan. har svårt att föreställa mig ett sånt hjul faktiskt.

Mirre_o_Maiken
0

Mina råttor hadde ett hjul. Men de ville alldrig springa i det. De fullkomligt hatade sitt hjul. Så vi har tagit bort det. Det va la för jobbigt för dom lr så.

perlir8
0

jag tycker att man ska ta ut sina djur isället för att låta dom motionera i ett hjul..runt…runt….runt….