Råttor iFokus

Råttor

Etikett: kostrelaterat
Läst 386 ggr
linda_j1982
0

Mina råttor äter knappt av torrfodret!?!

Hej!

Som rubriken lyder så verkar mina två små tjejer (6,5 veckor) inte äta särskilt mycket av sitt Torrfoder.

De får en mix som jag fått av uppfödaren och som de då borde vara vana vid…

Jag kan inte se att det rör sig i skålen överhuvudtaget, och jag har ändå haft dem hemma i 1,5 vecka! Liiiiite kan jag kunnat lägga i (hundfoderbitarna går åt direkt, men de är ju inte så många) och ibland kan jag se dem knapra på nån liten bit därifrån.

I övrigt får de i dagsläget majsvälling (som de inte heller äter så mycket av) och barnmat som brukar gå åt, samt lite rester/grönsaker osv.

Eftersom de växer mycket just nu så har jag gett dem ganska mycket av barnmaten när jag sett att den är slut, eftersom de inte äter torrfodret…vill ju inte de ska växa dåligt!

Hur mycket Torrfoder äter en råtta normalt? Borde jag minska den andra maten och på så vis "tvinga" dem att äta torrfodret?

Ge mig råd o tips! Tack!

Zakaraa
0

Om råttorna inte tycker om torrfodret kanske du bör byta?
Vad är det för foder du använder?

Jag hade själv problem med mitt Torrfoder tills jag bytte till en sort av müslimix. Nu går det i och jag får fylla på oftare än tidigare.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

dyoxide
0

Har lite samma problem, mina två bebisar äter inte jättemycket heller! Lämnar en liten tass här om vi får fram några bra lösningar :)

chade
0

Om de får mycket färskfoder om dagarna kanske det inte finns så mycket plats för Torrfoder i deras små magar :) Jag vet inte om det stämmer, men min hjärna säger att det är bättre att de äter färskfoder istället för Torrfoder, det ska väl mest bara vara en komplettering till färskmaten?

Små stjärnor lyser också i mörkret.

linda_j1982
0

Jag har tänkt tanken att de int gillar det, men oddsen att båda skulle ha nåt emot det när det är det de växt upp på känns lite små…

Ska invänta o se om vi får några fler bra svar här! :)

Tack för era svar!