Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 618 ggr
AnneN
0

Måste jag sära på dem?

Ska försöka skriva så tydligt som möjligt…

Harmonia - äldst i flocken, snäll och tålmodig, kan dock putsa de yngre så att de ligger och piper (är osäker på om de piper för att det gör ont eller annan orsak). Små sår på ryggen.

Athena - ung, busig, retsticka, dock aldrig hårdhänt, alltid den som ger sig vid bråk. Full i sår under hakan.

Maia - Athenas kullsyster, ung, busig, kan utan förvarning hoppa på de andra 2 och bita så de får sår, slutar när Harmonia säger ifrån men inte om Athena säger ifrån. Inte ett enda sår.

Systrarna är ca 3,5 - 4 månader gamla (vet ej exakt datum), Harmonia är ca 2år.

Nu har systrarana börjat rida på varandra (låtsaspara) som jag hört att de kan göra vid brunst, vet inte om det har betydelse men skriver det ändå.

Kan man på något sätt få Maia till att sluta bita de andra eller måste jag sära på dem?

Om jag särar på dem, vågar jag då låta Maia få ny burkamrat eller kommer hon bita dem också?

Tacksam för all hjälp och råd jag kan få!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Lamina
0

Är du säker på att det är för att Maia som dom andra råttorna är fulla av sår? För massor av sår under hakan och på nacken tycker jag låter mer som skabb, vilket inte alltid behöver synas på alla råttor.

Om du däremot är säker på att hon biter hål på dom bör du sära på dom, tänk själv att bo med någon som biter hål på dig i tid och otid. Det är inte ok råttbeteende.

Å andra sidan kan det även vara så att dom har skabb och att kliandet irriterar dom så mycket att dom blir retliga och bråkar p.g.a. det.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

AnneN
0

#1 Är ganska säker på att det är bitande, om de hade skabb så borde de väl klia sig ganska mycket och det har jag inte sett någon av dem göra.

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Fick just höra av sambon att han sett råttorna klia sig en del, så på måndag blir det veterinär för att kolla om det är skabb trots allt.

Smittar råttornas skabb till andra djur? Tänker om jag i så fall måste behandla hunden, katterna och gerbilerna samtidigt om det visar sig vara det?

_**/Mvh Anne

Lamina
0

Nej, skabb är artspecifikt.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

AnneN
0

#4 Oj så skönt, då slipper jag börja leta småsår på de andra djuren Glad

_**/Mvh Anne

Grodan
1

Mja, gerbilerna kan de ev gå på. Kolla igenom dem för säkerhetsskull.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

AnneN
0

#6 Okej, tack då ska jag kolla igenom dem ordentligt då de vaknar senare.

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Idag har vi varit hos veterinär med alla 3 råttor och det är skabb, så stort tack till er för den informationen.

Behandling = ivomec, återbesök om 10 dagar.

Denna veterinär var inte så jätte kunnig på råttor, så tänker fråga er…

Behöver allt i buren saneras, kasta filtar och trähus?

Ska sanering ske nu eller efter andra behandlingen?

Råttorna har som sagt lite sår, ska de tvättas eller ska vi bara låta såren vara så länge de inte är infekterade?

Råttorna är lite smutsiga i pälsen, vågar man bada dem i ljummet vatten med tanke på behandlingen och såren?

_**/Mvh Anne

AnneN
0

*Puttar upp lite*

_**/Mvh Anne