Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1169 ggr
[moatron]
1

tvättar sig ovanligt mycket

Min lilla tös, kurre, tvättar sig ovanligt mycket runt underlivet. Ibland verkar det som att något plötsligt händer där nere och då tvättar hon sig (hon beter sig som att hon blir överaskad precis innan..typ hoppar till). Otydlig förklaring kanske, men vet någon vad det skulle kunna vara?

Min andra råtta Calle, också en tös blev förskyld strax efter att två nya kompisar flyttade in i buren. Kan allt detta ha startat Kurres tvättande eller är det något helt annat?
Kan tillägga att Kurre är väldigt sansad av sig och beter sig normalt i övrigt.

Tacksam för svar och teorier! :)

Minoth
0

Kan vara någon form av ohyra eller irritation

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

AnnaRamnemark
0

jag tycker att de låter som att hon är brunstig ^^

Minoth
0

#2 kan de också vara ^^

[moatron]
0

#1 : Jag har kikat lite själv och vad jag ser så verkar det inte vara irriterat och det är just där som hon tvättar sig mycket, kan ohyra sätta sig på bara ett litet område?

Tack för svar :)

[moatron]
0

#2: Jag hoppas att det är något sådant, det låter ganska ofarligt! Finns det några mer tecken som tyder på just det?

Tack!

Banankaka320
0

#5 Testa "klia/kittla" henne nedre delen av ryggen, skuttar hon iväg så brunstar hon:)

[moatron]
1

#5 Vilket bra tips! :) Fick dock ingen reaktion på henne, hon verkade mest undra vad tusan jag höll på med. :P

LindaBlue
0

Hon har inga flytningar eller blod? Tänker på livmoderinflammation.

AnnaRamnemark
0

som #6 säger om jag provar klittla/klappa/tar på ryggslutet så brukar dem vibrerara och sen hoppa iväg. haha ibland flaxa med öronen.

Oshibwa
0

Man borde egentligen skapa en tråd med videor på gulliga öronflax^^Har fått ett par videor på när Litchi brunstar men vet inte hur man lägger upp videor här :(

AnnaRamnemark
0

Gör ett konto på youtube och sen länka videon här :)

[moatron]
0

Nu var det längesedan jag var inne känner jag. Efter den kvällen jag startade tråden så slutade hon med att tvätta sig så mycket och hon har varit helt normal fram till nu då jag ser rödbrunaktiga flytningar. Så nu tror jag att det är livmoderinflammation som du säger, LindaBlue. Dock känns det inte som att det här och tvättandet har någon koppling(?) För flytningar har hon inte haft förr, det vet jag med 99% säkerhet då jag kollar mina råttor varje dag..

Men nu är ju frågan om någon vet en liten hemmakur som jag kan göra för att lindra eventuell smärta? Vetrinären har stängt nu så jag kan inte åka någonstans innan imorgon bitti :/

Tacksam för svar!

Minoth
0

Så hon har haft det i en månad nu utan att du gått till vetrinär?

[moatron]
0

#13 Nej gud absolut inte, dagen efter att hon tvättade sig tog jag henne till vetrinären för att kolla upp det! Det borde jag haft med i det tidigare inlägget. Ber om ursäkt för det.

Vetrinären sa att inget var fel och allt har varit normalt efter det fram till idag, det var för en kort stund sedan jag upptäckte flytningen.

Minoth
0

#14 åh okej :(  

Gud va tråkigt jag vet inte riktigt vad det kan vara faktiskt..  Se till att buren är riktigt ren så det inte ligger smuts och kiss någonstans.

Hur ser kisset ut? Du kan sätta ner henne i en ren låda och vänta tills hon kissar och se hur det ser ut.
Kanske urinvägsinfektion annarS?

[moatron]
0

#14 Kisset ser normalt ut, ingen konstig färg eller konsistens och det såg inte ut att göra ont heller som det brukar göra vid urinvägsinfektion.
buren är ren och fin, jag får hålla extra koll så att det inte ligger massa kiss överallt.

Tack för svar!

Minoth
0

#16 hoppas det inte är något allvarligt. Du kan göra det att du tar ett litet prov på flytningarna och lägger på en tex tandpetare och sen in i en burk och in i kylskåpet. Så kan vetrinären analysera det!

[moatron]
0

#17 Det hoppas jag också!
Åh, vad smart. Det ska jag göra :)

Tack för hjälpen!