Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 720 ggr
Melissa V
1

Roliga historier?

Tänkte om ni ville dela med er av lite roliga historier era råttor skapat, som tex hyss de gjort, eller bara nå allmänt knasigt

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

Fjordell
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Haha, kan dela med mig av kvällens lilla event.

Min Polare Per rev ner hela bajslådan från det översta hyllplanet, i en nystädad bur, och deras precis nygjorda måltid blev täckt i kattsand. Jag la toalådan på botten i ett hörn, det fanns ju kvar lite sand däri, men tänkte fylla på mer innan jag sätter tillbaks den på hyllan. Jag tog ut matskålen för att slänga det som låg där i. Medan jag gjorde det, och fyllde matskålen med välling istället, så var tydligen Min Polare Per och härjade igen, och när jag kom tillbaka så hade han vält toalådan igen, så den var helt tom.

Nåja, jag gick för att hämta mer kattsand, och medans jag gjorde det så bestämde han sig för att promenera rakt i matskålen fylld med välling. Made my day. Han var ju för den delen alldeles nybadad också… Jäkla busfrö! Tungan ute

dyoxide
0

Tass! Glad

Lamina
9

Gamla historier, men dom får mig fortfarande att le när jag tänker på det.

Jag hade en råtta som hetter Lenoir som var överallt och ingenstans, aktivare dam har jag aldrig varit med om.

Jag hade gjort ett aktivitetsrum i min garderob, en såndär sak som var stort som ett litet rum. Jag tog bort dörren och la den på tvären över dörröpningen. Sen sköt jag dit sängen så dörren vart fastklämd mellan den och väggen. Så jag kunde ligga i sängen och slappa medan råttorna var ute.

Normalt brukade råttorna få vara i sängen också om dom ville, men bara om jag lyfte upp dom eftersom dom inte kunde hoppa upp själva. D.v.s. alla utom Lenoir kunde inte. Just denhär gången fick dom inte vara det, av någon anledning jag inte kan komma ihåg. Men Lenoir skulle ju alltid ut på äventyr och hoppade upp iaf. Så jag lyfte ner henne igen. Hon hoppade upp, och jag lyfte ner henne igen. Och så fortsatte det några gånger, tills jag fick nog. Så jag satte helt enkelt handen för när hon försökte hoppa upp, så hon halkade ner igen. 2 gånger försökte hon, sen gav hon upp. Trodde jag. Hon sprang några varv runt rummet, klättrade nästan på väggarna, och kom tillbaka och försökte igen. Sen några varv till, och kom tillbaka. Hon satt där nere på golvet och tittade nästan lite lurigt påmig, funderade på hur hon skulle överlista mig. Så tog hon återigen sats för att hoppa, jag satte för handen och hon hoppade… SNETT uppåt! Innan jag insett vad som hänt hade hon sprungit över sängen, ner på golvet och ut på äventyr. Den lilla busråttan!

En annan gång hade jag dom lösa på sängen. Min syster bodde av någon anledning i samma rum just då och vi hade hundarna (tre stora belgiska vallhundar) på rummet. Som vanligt nöjde sig inte Lenoir med det lilla och skulle ner på golvet och röja runt. Hon gick fram till enda hunden och nosade på honom, varpå han flyttade på sig eftersom han har lärt sig att inte röra råttorna. Så gick hon till nästa hund, och han flyttade också på sig. Samma med den tredje. Det slutade med att en liten råtta jagade 3 enorma hundar runt runt tills dom stackarna flög up i syrrans säng för att komma undan. Såklart stoppade inte det henne, så vi fick släppa ut hundstackarna istället, så dom skulle slippa det lilla envisa råttmonstret!

Eller den gången hon hade fått en mjölkkartong. Jag hade hyllplan med pinnar som stegar imellan i buren. Och hon skulle släpa upp dendär kartongen på översta våningen. Men pinnarna var ivägen. Hon kämpade och kämpade, fick med sig den en bit och tappade den. Hämtade den och försökte igen. Tappade den, och fick hämta den igen. Efter en halvtimme-trekvart fick hon äntligen upp den. Så gick hon ner för att hämta bäddmaterial att bädda med den i. Men på översta våningen fanns Nova, en annan av flickorna. Och hon tyckte inte kartongen passade så bra där. Så hon puttade ner den, rätt i huvudet på stackars Lenoir! Jag tyckte såklart synd om henne, men trodde seriöst jag skulle skratta ihjäl mig!

En annan gång när jag hade henne lös på sängen med datorn i knät var hon på nafsa-i-fötterna humör. Så jag la täcket som råttorna busade runt under en bit från fötterna. Sen satte jag mig på ena foten och hade den andra mot väggen så jag kunde se om hon var påväg fram för att nafsa på tårna. Det verkade Lenoir ta som en utmaning, så hon smyger fram mot tårna för att nafsa. Jag ser henne och petar henne på huvudet för att få henne att gå någon annanstans och hon rusar tillbaka in under täcket. Sen smyger hon fram igen, får en pet och rusar tillbaka. Tills jag fastnar helt i vad jag gör på datorn och helt glömmer bort att spana efter Lenoir. Så hon smyger fram, sakta och försiktigt, nafsar till, tittar på mig med en riktig "haha, jag fick dig" blick och rusar iväg ner på golvet! Det var den absolut roligaste blicken jag fått av en råtta!

Hon var en väldigt envis, smart och energisk min lilla flicka. Och det gick aldrig ur henne. När hon var 2½ kunde hon fortfarande hänga med ungdomarna ut på äventyr. Och det var hon som lyckades lista ut hur man flyttade undan kastrullen jag ställt för hålet på FTn och rymma ut i rummet för att tömma en hel kartong med gummihandskar som hon bäddade med i buren. Det var först sista månaden som hon tväråldrade och inte orkade busa längre. Fram till dess var det aldrig en lugn stund med råttorna.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Hanna
0

#3 Hahaha! Låter som om hon var en helt underbar råtta! Glad

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Melissa V
5

hahaha underbara historier ju

Delar med mig av gårdagens event mellan mina två yngsta.
Dom var ute i lekhagen och stojjade runt, båda på varsitt håll. Då fick Choklad plötsligt syn på en pinne som han såklart absolut skulle dra in i transportburen.
Det gick ju mindre bra kan jag säga men han kämpade tappert på.
Under sitt kämpande så sitter Kola en bit bort och tuggar på lite matrester han hittat, han kikar upp och kollar på Choklad som bökar på.
Kola släpper sina matbitar, skuttar bort mot Choklad och tar tag i andra änden av pinnen och  tillsammans så kämpar dom med den in i transportburen, sagt och gjort när jobbet var slutfört så skuttar Kola bort till sina matbitar igen.
Det såg så måttlligt lustigt ut just när dom gjorde de, teamwork på högsta nivå och man kunde nästan se hur Kola suckade och tänkte "för tusan kompis kan du ingenting, såhär gör man"

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

Piffelipuff
0

Tass

Calypso & Nike
1

Kan dela med mig av en liten smått rolig sak som hände när jag hade calypso ute på sängen. Hon undersökte sängen ett bra tag och sprang som en vilde runt i sängen. Ställde upp min sambos kudde som bildade ett hus och calypso gick in där och puffade upp kudden. Innan hon skulle in i buren igen, så la hon sig under min kudde och sov. Efter ett tag sprang hon runt där hon låg, krafsade lite på sängen och jag får se att hon sitter och lyfter upp svansen. Då förstår jag att hon skulle kissa. Tar tag i henne och lyfter in henne i buren igen och jag fick skrubba rent madrassen där hon hade suttit och kissat. Dessutom var det på min sambos sovplats ;)

Behandla andra som du själv vill bli behandlad