Avliva med gas+spruta?
Det här är egentligen en fråga gällande en degu, men eftersom det är mer aktivitet här och frågan väl egentligen kan appliceras på alla gnagare, så provar jag här.
Jag måste avliva min äldsta, älskade degu, det är första gången en "planerad" avlivning sker och därför har jag tid på mig att fundera på metod. När jag avlivat gnagare (chinchillor och degus) tidigare har det skett med sprutor i buken (en lugnande innan avlivningen), men vid alla tillfällen har de SKRIKIT så infernaliskt och sprattlat när nålen stuckits in i dem, även de som varit så dåliga att de varit halvdöda, och därför är jag inte ett dugg pigg på att låta min gamling, som är vid fullt medvetande och "frisk", få uppleva samma sak…
Vill därför få honom sövd med gas innan han får avlivningssprutan, men när jag ringde vet avrådde de dock mig från det då de menade att det var mer stressande för dem med gas än spruta. Visst, sticket går snabbare, men det där panikslagna, gälla skriket… Jag vill verkligen inte att det sista som händer honom är att han blir utsatt för en så stark smärta.
Undrar därför om ni har några erfarenheter av att söva med gas innan avlivningsvätskan injiceras? Positiva som negativa.
Tack på förhand.
#1 Trevligt… 
#0 Jag förstår inte heller hur gas kan vara mer stressande, vitsen med det är ju att de ska somna..

Jag har enbart avlivat med spruta så jag kan inte säga. Däremot blev det skrik en gång, så som du beskriver det. Och det var FRUKTANSVÄRT!! Den veterinären lade in sprutan bakifrån på något sätt och det gjorde uppenbart ont. De andra gångerna har det gått bra med sprutan - den veterinären vet hur man gör. Det är svårt att säga/veta hur stressade de blir av gasen. De gör ju inget ljud då vad jag förstått men det betyder ju inte att det inte är otäckt. :/ Svårt… svårt svårt. Hoppas någon här kan ge mer råd. Lycka till.
#5 Jag hoppas verkligen att aktiv dödshjälp legaliserats i Sverige när jag blir gammal.
För övrigt har jag definitivt ingen skyldighet att förklara något för dig. Sätt dig i ett hörn, skaffa lite social kompetens och vett och var tyst till dess.
#3 och #4
Veterinären menade på att det är mer stressande att man håller på djuret och sätter masken på det, och vad vet jag egentligen? Men som sagt, när jag sett en halvdöd, apatisk chinchilla bara vakna till liv, skrika och försöka fly när sprutan stuckits in, så känns det inte alls som förstahandsvalet för ett djur som är vid fullt medvetande. Men jag har heller aldrig varit med vid narkos, så jag vet ju inte… fy fasen vad jag avskyr det här beslutet.
kanske ändrade hon inlägget men av det som står nu så tycker jag verkligen ni ska hålla lite mer mogen ton än att skriva så där till någon. Förmodligen har hon en väldigt bra anledning till det
gas har ju en liten lukt som inte är allt för bekväm att andas in (vad jag själv upplevt) och att somna mot sin vilja är lite panikartat för vissa individer.
Så det är ju hur man ser det, gas går långsamt men ändå smärtfritt så att säga men under tiden hinner det bli stress ändå. Men spruta kan vid fel vara rätt smärtsamt men går mycket fortare, men som en annan skrev så med rätt veterinär så är de inte så smärtsamt men svårt att veta de i förväg
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Nummer #2 är ju mitt svar till #1. Men nej, jag har inte ändrat något i inlägget.
Saken är väl mest den att jag bara haft "fel" veterinärer i sådana fall, tror jag avlivat fyra gnagare tidigare med olika veterinärer och alla djur har skrikit och försökt sprattla sig loss. Men ja, tack för svaret i alla fall, även om jag nästan tror jag blev ännu veligare, haha…

#7 Ja det är ett fruktansvärt beslut. :/ Det är det alltid. Man vill ju minska lidande för sin älskling och vet inte vad som är rätta sättet. Det blir liksom inte bra hur man än beslutar sig för att göra! Gah…. Svårt, svårt.
Jag kan nog tänka mig att det är stressande att bli nersövd, speciellt om det tar lång tid (jag vet inte hur snabbt gasen verkar). Men samtidigt, så ont som det kan göra med spruta….. alltså då tar jag hellre stressen. Dessutom ÄR det stressande med spruta OCKSÅ, även fast det går bra. Man ser hur nervösa de blir över att helt plötsligt bli sömniga fast de inte borde bli det. :/

#13 PRECIS! Så tänker jag också. De "groteska" sätten vore ju egentligen att föredra… för RÅTTAN alltså. Men man klarar ju inte av det själv… :/ Gah. Nä, men rent krasst så går det faktiskt över rätt snabbt ändå. Oavsett sätt. Det gör det. Jag tror att matten/hussen lider betydligt mer än råttan på många sätt. Jag tror ändå att om du har haft dåliga erfarenheter med spruta så kan du testa med gas istället. Jag kan inte tänka mig att det gör ONT i alla fall. Stressen är ju som sagt svårt att komma ifrån ändå. Det är ett jobbigt beslut, men det blir nog bra vad du än väljer.
På Blå Stjärna söver de alltid med gas innan avlivning på smådjur (i alla fall råttor). Ibland när det inte varit möjligt ger de först lugnande i nacken innan de sticker i magen. Jag har varit med om några enstaka veterinärer som sticker direkt i magen och numera vägrar jag då det alltid följts av hysteriskt skrikande djur.
Jag kan dock hålla med om att gasen i sig säkert kan vara stressande, det är en konstig lukt som de inte kan ta sig ifrån och exakt hur de mår innan de somnat kan ju bara djuret veta. Jag har dock aldrig varit med om att de krävts någon mask utan istället har råttan fått krypa in i ett rör eller liknande tätt utrymme.
Jag har anmält alla inläggen från SelmaP så det är väl bara att vänta på att det ska hända något tyvärr :(
16# Vadå, vad har jag gjort? Jag försöker bara få slut på disskusionen, man pratar inte råd om hur man ska döda ett stackars oskyldigt djur på internet…
Tänk efter själva, hur skulle det kännas för er ifall någon snackade om att mörda dig på internet? '' ska jag ta gas? '' ….
#15 Varför skriver du såhär? Du är ju inget troll? TS vet bäst själv varför hon ska avliva sin degu, du har ingenting med saken att göra, tråden är till för att hon ska få tips om gas innan avlivningssprutan för att hon inte vill att de ska skrika och ha ont. Den gasen är inget farligt, de somnar bara av den. Men den kan upplevas som stressande, men vad vet jag, men jag tycker du ska sluta skriva så.
#19. Jag vet inte hur gammal du är, men du bör lägga ner nu. När någon frågar om råd i en sådan här känslig fråga beter man sig inte som du gör.
18# Tack då!
Vill inte att man pratar om tips på att döda ett djur. Det är hemskt!
#22 då tycks du ha missuppfattat hela frågan från början. Läs om, läs rätt och be ts om ursäkt.
#17 Aha, OK, det kanske skiljer sig från ställe till ställe då? Jag tyckte att veterinären jag pratade med nu sa att man fick hålla i och därav att djuret skulle bli extra stressat. Men får dubbelkolla det.
#22 Men herregud, alla djur dör någon gång. Om de är gamla och är sjuka är det klart man tar de till vetten för att avliva, det borde du veta eftersom du är uppfödare för hamstrar?
#18 Tack!
Jag har ju bara blivit sövd själv med både gas och spruta men det hjälper ju mycket. Djuren upplever de nog annorlunda men från min sida så är där spruta föredra för de går riktigt snabbt, gas var uttdraget, luktade och man hann få mer panik av hela altet.
Väldig svår fråga är de ju.
Men tror också som redan nämts att de är värre för ägaren, djuren skriker ju oftast även om det är ett väldigt svagt stick så kan de ju skrika hjärtskärande inte pga smärta utan bara överaskning, stress, eller liknande
#22: Så du tycker på allvar att det är bättre att låta ett kanske sjukt djur plågas till döds? Att de ska få lida i dagar, veckor, månader innan kroppen självmant väljer att ge upp? Gissningsvis är det inte bara oetiskt utan också olagligt och inte förenligt med svensk djurskyddslag.
Stormkast, förlåt mig, jag ångrar verkligen allt jag sagt! Jag missuppfattade helt, läste nog för fort. Förlåter du mig? :(
Åh.. allt jag gör är ju bara fel! Jag trodde att ni pratade om tips hur man ska avliva ett djur! Jag blev så upprörd, förlåt men jag är verkligen känslig för sådant. Men som sagt, jag missuppfattade helt, förlåt!
/ hoppas inte alla är på mig nu. :(
28# nej så menade jag absolut inte, bara att man inte ska prata om sånt på nätet. tycker det är hemskt, men ja, jag missuppfattade. ^^
#29 men det är ju tips?
vilket som är mest humant att avliva sin älskade vän på
#24: Det kan säkert variera, jag kan bara svara för hur det görs på just Blå Stjärna och med just råttor.
#27: Enligt min erfarenhet är det en enorm skillnad på de råttor som blir sövd med spruta eller att få sprutan direkt i magen. Eftersom det inte borde skilja nämnvärt på stress, överraskning eller dylikt utifrån var de blir stukna kan jag inte dra någon annan slutsats än att de i de flesta fall gör mycket mer ont med med sprutan i magen.
31# Inte hur jag uppfattat det nu när jag läste, men jaja.. prata på ni. Själv tycker jag inte om sånt.
Förlåt ännu en gång, nu drar jag för jag vet att flera av er kommer att börja snacka en massa och är ute efter att få massa '' bra inlägg '' och flera som håller med. Så nu drar jag från diskussionen, hejdå!

Ignorera henne. Endera är hon ett troll eller så är hon helt enkelt alldeles för enkel för att förstå vad detta handlar om. Vi väntar på moderator helt enkelt och fortsätter diskussionen utan att lägga energi på detta.
Hoppas du hittar någon veterinär du känner dig trygg med. Som sagt, hos min veterinär så har det bara varit stick i magen MEN han har gjort det bra och vetat hur han ska göra så de har bara sagt lite "örk, matte, varför håller du fast mig för?". Det var bara en gång som det gick illa och det var när de hade tagit in en sommarvikarie… Usch usch. Nä men kolla om du hittar något ställe som söver med gas först. Det kanske känns lugnare för dig då. Hoppas det löser sig! <3
#27 Jag har också blivit sövd med gas, dock upplevde jag det inte som obehagligt, men oavsett om jag gjort det eller inte så är det ju ingen erfarenhet jag kan applicera på ett djur.
Och ja, det är väl det jag är villrådig inför, om skriken handlar om smärta eller reflex. Men jag har haft ett par djur som tyckt det varit så obehagligt att få klorna klippta att de pipit vid varje klipp av ren rädsla/chock, och de lätena var absolut inget mot skriken och reaktionerna av sprutan. Jag tänker ju även att en spruta förmodligen inte känns på samma sätt hos ett djur som hos en människa…
Sedan är ju frågan om även om skriket/sprattlet i första hand skulle handla om chock istället för smärta, hur mår djuret av det? Jag har en häst som är livrädd för nålar, stegrar och kastar sig, även av akupunktur, och även om hon garanterat inte har lika ont som hon jagar upp sig "bara för att" det är obehagligt så kommer hon absolut aldrig att få gå med spruta när den dagen kommer för henne. Men som sagt, det är ju skillnad på djur och djur… gud, jag blir ju bara mer ångestladdad inför det här ju mer jag resonerar för- och nackdelar. :/
Du känner henne bäst, så vad du än beslutar dig för så kommer det bli rätt beslut och det bästa beslutet för din vän
Den tryggheten kan du garanterat ha med dig även om det knappast känns som någon tröst, man kan inte göra mer än vad man gör och det man gör är ju alltid det bästa man kan
Det hade inte spelat någon roll om man diskuterat avlivningsmetoder "bara för att" eller om man, som jag, refererat till ett specifikt fall - syftet är fortfarande detsamma, och oavsett vilket beter man sig inte som du gjort.
Tack ska du ha! Personalen på "mitt" djursjukhus brukar vara väldigt fina att ha att göra med i sådana här stunder, sedan kan nog inte jag avgöra om sprutavlivningarna jag nämnt utförts felaktigt eller inte, vill inte anklaga när jag egentligen inte är så insatt. Jag fick dock absolut söva med gas först och har även en tid inbokad för det, men som sagt, när de nu försökte avråda mig börjar ju jag också vela.

Ja det är svårt. Visst, en råtta som blir riktigt, riktigt rädd skriker också som en stucken gris. Nu vet jag inte hur degusar reagerar men jag antar att de beter sig ganska snarlikt. Men men… Gah. Nä, alltså, välj ett sätt och besluta dig för det. Det är väl egentligen det enda att göra. Att ha ångest och panik inför detta hjälper varken dig eller din pälskling. Lite kan man fundera för- och nackdelar men sedan får man tyvärr bara bestämma sig för något. Tyvärr. :/ Lite krasst är det väl så. Det är ju ingen rolig sak att göra oavsett hur bra det sedan går.
37# Aja, visst. Det är iallafall min åsikt, och jag bad om förlåtelse. Men icke! Visst visst. Jag drar härifrån nu.
#38 Nej, det har du ju rätt i, måste bara försöka övertala dumma hjärnan också.
Det "roliga" är att jag kastrerat fler gnagare tidigare, då har de ju sövts med gas och då har jag inte haft minsta betänklighet kring stress (bara varit rädd för att de inte skulle vakna igen), men nu känner jag mig som satan bara för att det rör en avlivning. Trots att både det och kastrering i grunden sker av samma skäl, med omtanke om djuren. Suck. Jaja.
#40: Det handlar nog om att man, om man valt att kastera/operera, inte har samma valmöjlighet. Visserligen går det även då att söva med vätska men gas är i det fallet betydligt tryggare för djuret.
Jag tror du får tänka att oavsett metod kommer det innebära en viss stress och helt enkelt välja vad som känns bäst. Om det sedan skulle visa sig att avlivning med gas (om du skulle välja det) var mer stressande så fattade du ju ändå ditt beslut utifrån vad du just då, med den information du hade, trodde var bäst för ditt djur. Ibland kan man inte göra mer.
Oj, vad svårt! Innan jag läste Den här tråden så trodde jag att söva med gas skulle vara absolut bästa metoden och som djuret inte skulle känna av så mycket av eller bli rädd, men nu förstår jag att det inte är så enkelt. Jag har också själv blivit sövd med gas men uppöevde det som att somna normalt, jag blev lite trött och märkte inte när jag somnade. Tyckte inte att det var obehagligt. Men jag skulle inte heller våga applicera det på hur det upplevs för ett djur. Jag har inte heller avlivat men haft en av mina råttor sövd av en annan anledning. I det fallet anlande det om en råtta som älskar allt och alla och vetten var så kär i råttor och höll på och gosade med henne innan de gick i väg för sövning, kom tillbaka 10 min senare och hon var lite groggy men pigg. Jag tror inte just den råttan blev stressad, med tanke på att hon hann få en liiiten relation till vetten. På samma sätt som jag känner mig tryggare med en vänlig doktor. Men samtidigt har ju det med veterinären att göra. "Öhm, hörru, kan du inte kela lite med mitt djur här innan du avlivar det?" Kanske inte känns helt 100. Eller ens passar för alla djur heller
Varningar kommer att tilldelas de som behöver det.
Håll god ton och var sansade.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
det är sömngas, inte 'dödande' gas, man ger sådant till människor när dom ska opereras till exempel. Tänk på att ett beslut om avlivning är något jobbigt, och då kanske man inte ska skriva som du gör.
På katter ger man ju vanligen en sövande spruta i nacken först och injicerar sedan i buk/hjärta när djuret redan sover.
Vet ni varför detta inte görs på gnagare?

#45 Min veterinär åtminstone sa att det är "tårta på tårta" att göra så eftersom de egentligen bara ger råttan en överdos av sövningsmedel. Det är alltså inget gift de sprutar in eller så, utan de helt enkelt söver för mycket. Så att söva djuren först känns lite onödigt. Men jag vet inte.
#45 Det finns väl veterinärer som gör det på gnagare med? Vet dock inte om de vanligtvis är sövande, men allra minst lugnande. Har i alla fall varit med om det vid ett par tillfällen.
Min veterinär lyssnade på mitt önskemål om att de skulle få lugnande med minsta kanylen de hade innan de fick sprutan i magen.
Då fick de en pytteliten spruta i nacken först som de blev luddiga av och sedan fick de avlivningssprutan, effektivt och det blev inge pip eller liknande och jag vill gärna tro att det gick smärtfritt till.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Nu har jag inte läst allt men…
Vi har vart med om en avlivning som gått till på samma sätt du beskriver. Ett hemskt skrik som får en att vilja sjunka genom jorden.
Men för inte så längesen fick vår lilla Kenny somna in. Veterinären ville göra på samma sätt; En spruta in i magen direkt. men jag sa nej nej nej aldrig igen.
Istället fick lille Kenny en tunn spruta i nacken med lugnande medel. En liten liten reaktion gav han men… det var ingen fara.
Sen när han inte visade på några reflexer gav hon sprutan i magen. Det kändes okej, trots allt.
Tänk på att vissa lugnande medel eller sömnmedel krockar illa med avlivningssprutan. Så det är viktigt att veterinären har koll på vad de gör. Minns inte exakt vad det var som hände med fel medel men nått var det som inte var bra alls….
Hoppas det går värdigt till för er. Styrkekram
#49 Då ska jag definitivt be dem göra så nästa gång.
Jag har varit med om alla sätten, tror jag.
När vi avlivade våra två första råttor hade vi ingen koll, utan veterinären avlivade med en spruta direkt in i buken, det var hemskt.
Följande tre råttor har avlivats hos annan veterinär, med lugnande först i nacken, och så en ordentlig stund för dem att somna, och man sitter och klappar under tiden. Denna veterinär gör dessutom så att hon när hon sedan sticker i buken inte sprutar in all avlivningsvätska på en gång, utan bara tillräckligt för att hjärtat ska stanna (för att de inte ska lida av att få in för mycket vätska i buken på en gång och få ont av det), sedan lyssnar hon så det inte slår mer, och sprutar in en rejäl dos till för att vara helt säker. Detta har enligt min åsikt gått ganska lugnt och fint till, någon har pipit till, och ryckt lite, men jag tror de är såpass omtöcknade och trötta vid det laget att det mest är reflex och de inte känner något.
När vi avlivade för ett par månader sedan hade samma veterinär börjat avliva med gas, och gav oss den möjligheten, eftersom hon lärt sig av en kollega som är lite gnagarexpert att det är skonsammare. Nackdelen då är att man får skiljas åt innan det så att säga är "färdigt", för de har ett speciellt rum de går till, så hon tog råttan och gick iväg, men det gick verkligen jättesnabbt, bara några minuter tror jag, tills hon kom tillbaks med råttan som då var helt borta och hade somnat in, då hade hon sövt med gas i ett slutet utrymme och sedan gjort ett hjärtstick. Det gick som sagt snabbt och vår råtta såg fridfull ut, så jag antar att det beror helt på vad man föredrar.
MIN (ELLYS) ERFARENHET AV SPRUTA
Jag har hittills bara avlivat en råtta. Hon hade mycket ont i ögat men resten av kroppen var "felfri" och hon var relativt pigg trots sitt tillstånd.
Min veterinär var mycket varsam, jag fick lyfta henne försiktigt eftersom hon är van vid mig, han nöp försiktigt tag i nackskinnet och injicierade medel där som fick henne att somna som en stock inom 20 sekunder. Hon skrek inte alls men hon verkade orolig och verkade tycka att det kändes konstigt liksom. Först låg hon i min famn men jag lade henne hos sin bästa kompis i transportburen sen, till hennes bästa vän. Där somnade hon. Sedan hade jag henne i famnen och klappade henne tills hon tio minuter senare fick avlivningssprutan. Tio minuter senare lyssnade han på hjärtat och andning och förklarade henne avliden.
Jag är jätteglad och väldigt tacksam över hur duktig och varsam veterinären var med henne.
Det gick snabbt och relativt smärtfritt men hon var orolig såklart över vad som pågick.
REKOMMENDATION
Eftersom min erfarenhet varit bra så tror jag att om du hittar en riktigt godhjärtad, mjuk och varsam veterinär så går spruta bra. Men om jag var osäker skulle jag föredra gas. Oro och "vad är det som luktar?" verkar bättre än en smärtsam spruta rakt in i magen.
RÅD
Det du kan göra är att fundera lite, och sedan vara där och övervaka det hela. Var noggrann med att förklara att du haft dåliga erfaranheter av avlivningar och är lite orolig. Fråga veterinären i förväg vad hon/han planerat att göra. Om veterinären vill injicera sömnmedel rakt in i magen så kan du berätta om alla som har fått i nackskinnet vilket är mer skonsamt och fråga om de kan göra så istället.
Om ditt djur inte somnar ordentligt kan hon nog få mer sömnmedel eller gas. Om insomningssprutan inte fungerar kan hon nog få en högre dos och eftersom hon sover ordentligt märks det inte.
Lycka till vännen, det viktigaste är nog att du kommunicerar med veterinären och gör dig hörd om din oro, de förstår säkert, de är vana vid sånt här!
Kram!
Jag har bara avlivat råttor med injection i magen. Jag har haft råttor som somnar olika fort, fått mer sprutor, slocknat direkt. Pipit och inte pipit.
Jag fick ta bort en råtta så sent som i förrgår. han fick rätt i magen. Han gav ifrån sig ett ynkligt pip, sprattlade. Innan sköterskan ens hade hunnit spruta färdigt blundade han och blev helt slapp i kroppen. Chocken för mig var att han dog direkt. Aldrig varit med om ett djur som slocknar direkt. Sköterskan trodde inte det själv att det kunde ha gått så fort men hjärtat slog inte längre.
Jag har varit med om en råtta också som tog nästan 30 min på sig att somna pga problem med luftvägarna. För honom tog det tid för att han hade inte lungkapaciteten att få giftet gå runt i systemet. Så honom fick vi ge en extra. Men han sa inte ett knyst.
Det varier från individ till individ. Jag försöker se det så här, oavsett hur jobbigt det än är för mig. Avlivningen är inte för min skull, det är för invidividen som jag tar bort. Det är en kort stund av smärta men sedan händer inget mer. Jag kan känna att det lilla pipet har de gjort om jag så badat dem eller värre. Jag vet dessutom att någonstans inom mig är det skönt efteråt. För jag vet att jag har gjort det rätta och att individen inte längre måste lida mer eller plågas av ålderdomens sjukdomar eller nedfall.
Jag har faktiskt mått sämre av att vänta för länge och råttan gått bort här hemma. Det har chockat burkamraterna här mer, det chockade mig mer och fick mig må ännu sämre.
Jag känner att så länge jag vet att jag är rätt får de pipa lite. Det låter kanske hemskt, men det kan få vara skönt för mig själv att se råttan dö och dessutom höra någonting för att det ska kicka igång ordentligt för mig att nu är det dags och påbörja en sorgeprocess. Det låter hemskt men hur det än kommer individen först. Jag har turen att jag har väldigt förstående och lugna sköterskor. Jag lägger även till en extra slant för samkremering så jag kan åka till en minneslund och tända ett ljus för råttan. Det kändes oerhört skönt och kommer fortsätta med.
Så oavsett beslut så välj det osm känns rätt för dig. Även om den sista lilla stunden individen har kan innehålla lite stress eller panik. Tänk på att det kommer inte infinna sig länge och sedan är det över. Jag tror inte degun tex klandrar dig då större delens av dess liv säkerligen varit fyllt av kärlek och goda stunder.
Det blev aldrig något med narkos. Han blev sämre under kvällen, stod och skakade vid vattenflaskan och orkade inte sträcka sig upp, när han väl samlade balans nog hittade han inte pipen. Sedan gick han till matskålen och skakade där med. Fick favoritgodiset och åt, men det ramlade ut småbitar, han orkade väl inte tugga ordentligt, och när han upptäckte det brydde han sig inte ens om godiset mer. Han boade dock i transportburen när jag satte dit honom, och ville prompt ut och springa, men när han inte ens kunde dricka eller äta ordentligt…
Så det blev akuttid, fanns ej tillgång till narkos då salen var upptagen eller något. Han fick en liten liten spruta lugnande i nacken som han inte reagerade på, vi väntade i någon minut tills han var "borta" och sedan fick han bukspruta, ingen reaktion där heller. Såg på ögonen att han försvann efter en enstaka sekund, allt liksom försvann där inne.
Men nu känns det naturligtvis som om jag gjort allt fel ändå. Tänk om han ville leva, tänk om jag var för förhastad, tänk om han led mycket av sprutorna ändå… jag vet inte om det känts bättre med gas, jag får väl (tyvärr) ta ställning till det någon gång i framtiden då jag har fler gnagare hemma, men jag hoppas fan att det dröjer. Länge.
Men.
Tusen tusen genuina TACK till alla ni som svarat och stöttat. Jag tror att det här är den värsta dagen hittills i mitt liv och har aldrig hatat mig själv så här mycket, och jag tror inte jag orkat komma fram till det här beslutet utan några opartiska snälla röster.
Du gjorde rätt. det kommer du själv inse när värst sorgen lagt sig, och om han inte reagerade på det var han antagligen så medtagen att han inte märkte det, fort gick det dessutom också verkar det som. Så du gjorde honom en fantastisk tjänst! Vet hur du känner dig, vi var inne och avlivade vår sista råtta idag, med stick i nacken plus bukstick, hade nog hellre använt gasen igen, men den veterinären var inte där idag, dock var veterinären vi hade jättegullig och verkade veta vad hon sysslade med, och kallade Mårran "lilla hjärtat" innan hon stack. All heder åt veterinärer som visar känslor!
Vill bara påminna alla om att veterinäravlivningsmetoder får diskuteras, men inte hemmaavlivningar. Och snälla försök vårda språket även om ni är förbannade.
Tack för fortsatt god ton i tråden!
#54 Han har det bra nu, lille vännen. Och du gjorde allting rätt.

#54 Som du beskriver det låter det som en avlivning som gick väldigt bra till och som helt klart var befogad. Du har inget att hata dig själv över. Det känns säkert hemskt, det förstår jag, men det låter i mina öron som att allt gjordes väldigt rätt.
Precis som Anvariel tycker jag också att du har skött det här jättebra och att det nog var det bästa för lilla gubben. Ingen vill ju dö, men ibland orkar man inte leva och som matte/husse är det ens ansvar att ta det beslutet åt dem. Jag hade också skuldkänslor när jag avlivade min första råtta men trots allt var det en enorm lättnad för henne, precis som det nog var för din. Mår man så dåligt som din degu verkade må är det inget roligt liv att ha och att få somna in är då det bästa.
Lycka till, jag hoppas att du inte klandrar dig själv utan försöker se det ur det perspektivet att det är jobbigt men du gjorde det bästa för _honom!
_Jättekram! Han har det bra nu.<3