Lite frågor om råttorna....
Eftersom Kickan och Strumpan är mina första råttor så har jag inte super mega koll på vissa saker.Därför har jag några frågor
1. En fråga jag har haft mer eller mindre sedan jag fick dom är att dom nyser dock mindre än när dom var små men det blir några nysningar per dag ändå.Jag frågade det här på Rif i våras och fick svar.En anledning kan ju ha varit att dom frusit då i våras när jag frågade. Men varför nyser dom nu isåfall? såklart fär dom massa gosiga filtar att ha på natten om dom fryser. Så varför nyser dom?
2. Deras tänder? jag vet att råttor ska gnaga för att slipa ner tänderna och för att dom tycker det är kul.men det tycker tydligen inte Kickan och Strumpan om.Dom gnager inte! jag sätter in grenar och pinnar i buren men dom gnager inte dom får hårda nötter och lite knaprigt godis någon gång i bland dom kan gnaga på sitt trähus dom kan gnaga på trappan upp till andra våningen men nä dom vill inte det ända Det ända dom dom vill gnaga sönder är mitt täcke!
När jag köpte en större begagnad bur fick jag med två små träpinnar som tydligen luktade gott och gorde så att råttor vill gnaga på dom.den förre ägaren hade tydligen använt dom till sina råttor som heller inte velat gnaga. och mycket riktigt pinnarna försvann på en dag och tänderna såg lite kortare ut men har nu blivit jättelånga jag har letat och letat o letat flera veckor efter likadana men har ej hittat.Vad ska jag göra har ni tips?
3. Lilla Kickis kliar sig väldigt mycket det har hållit på 2,3 dar hon kliar sig på sidan innan bakbenet börjar hon har förlorat lite hår där också jag och pappa tittade på henne och letade runt i hennes päls efter löss eller annat men hittade inget. Det kan ha berott på att hon sprattlade väldigt mycket och tyckte inte alls om det. men jag vet inte
Mvh RåttanElin 
Kickan<3Strumpan <3 Flisan <3
Råttor behöver faktiskt inte ha saker att gnaga på, dom slipar själva ner tänderna när dom knastrar.
Vad gäller nysandet: Vad har du för bottematerial till dom? Vart står buren? I nrheten av ett fönster, dörr? Vad mer har du buren?
Kliandet beror på ohyra, antingen löss eller skabb. Ta dom till veterinären och be att få stronghold. Behandla båda råttorna med en droppe i nacken. Mer än så behöver man inte göra. 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
hoppas det är ok att jag kapar tråden lite angående stronghold är de bara en droppe som behövs? jag var till vätrenären med mina älsklingar och han sa en droppe i nacken i 3 dagar.
kan mina älsklingar tagit skada av detta?
behandlingen är redan gjord
Stronghold är relativt ofarligt att överdosera, så det ska nog inte vara någon fara. 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
tack blev lugn nu
okej
Handukar på övervåningen där dom sover och alspån på undervåningen,är mest på övervåningen
ja buren står nära ett fönster men det är välldigt tätt och buren är skyddad av en liten vägg.Om inte fönstret var tätt och utan väggen skulle jag inte ha buren där
okej ska jöra det men ska först ta en nogare titt på Kickis.
Mvh RåttanElin 
Kickan<3Strumpan <3 Flisan <3