Sugen på råttor
Hej!
Har en längre, väldigt lång, tid varit riktigt intresserad av råttor. Det är inget planerat eller bestämt eller knappt pratat om men jag vill såklart höra mig för ändå.
Jag föder upp Guldhamstrar, som sitter i ordentligt säkrade burar, och har gjort det i ett år nu. Har även fött upp kaniner och har haft lite olika djur. Dels fåglar finns nu hemma. Jobbar även på Fäboden i Uppsala.. om någon vet vad det är? En djuraffär som ligger på landsbyggden med vettigt djurtänk. Så djurkunskap och erfarenhet finns det gott om.
Jag kommer flytta till lägenhet i höst med pojkvän och då ta med hamstrarna och fåglarna men är som sagt väldigt intresserad av råttor. Ev annars när vi flyttar igen då denna lägenhet troligen bara är tillfällig tills vi pluggat klart våra utbildningar vilket är om ett år!
Jag har då lite frågor om råttor och ni får gärna överösa mig med information. Jag planerar gärna lite för länge än att göra något förhastat och sen stå med djur jag inte klarar av/ inte vill ha! Plus att dom djur jag har nu går före alla val jag gör för att skaffa nya!
Så dom frågor jag har är väl ungefär.
- Är hanar eller honor bäst? Vet ju att dom är flockdjur tillskillnad från guldisarna..vilket är mysigt. Har en förkärlek till handjur men vilka är trevligast? I kaninfallet ex är oftast hanar trevligast.. är det så med råttor också?
- Luktar hanar mer än honor? Luktar dom mycket alls överhuvudtaget?
- Vilket strö är bäst? Till guldisarna och fåglarna har jag Alspån är det något att ha till råttor? Jag är fullkomligt emot Toa-lätt om det är något som används.. tycker det luktar riktigt illa!
- Vad äter råttor? Är det som guldisar att dom äter kött och färskmat? Plus Torrfoder?
- Är syskon eller obesläktade bäst att ha tillsammans? Det är i sådant fall två stycken jag är intresserad av att skaffa. Till att börja med i alla fall!
- Har förstått att det finns utställningar då vi bjudit in råttor på våra kaninutställningar i Tierp. Måste man ha stamtavla? Det brukar det ju såklart vara men alltid bra att höra sig för. Är väldigt utställningsintresserad. Är det ofta utställningar?
- Hur stora är burmåtten?
- Finns det olika pälstyper och vad är det för olika färger?
- Uppfödare är såklart alltid bäst! Finns det mycket uppfödare runt Uppsala/sthlms området?
- Hur tränar man dom, tama och tricks?
Tror jag fick med det mesta jag undrar och mer kommer nog, ni får gärna svara och överösa mig med fakta och svar! Förbereder mig hellre för mycket än för lite! 
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Svarar så gott jag kan
1. Det beror ju på vad man gillar, vill du mysa så är hanar bäst, vill du ha råttor som hellre springer omkring så är honor bättre :)
2. Jag vet inte då jag bara haft honor, men vad jag hört så är det så.
3. Alspån är nog bra, jag använder toa-lätt och det luktar ingenting alls.
4. Du kan ge dem det du äter, med vissa undantag. Mina får musli som Torrfoder.
5. Båda är nog lika bra, mina är syskon iallafall.
6. Vet ej, Ställer inte ut.
7. Olika
8. Ja det finns rex och slät (det finns något som heter dubbelrex också tror jag?)
9. På srs hemsida kan man kolla vilka uppfödare som finns, men jag tror att det finns några stycken i stockholm.
10. Köper man från uppfödare så är dem tama redan från början, tricks beror lite på vad för tricks man vill lära dem. Men godis brukar behövas!
I can't drown my demons, they know how to swim.
#0 Gå inte läs bland Vanliga råttfrågor. Där hittar du allt! 
Tack för svaren! 
Det ska jag, jättetack! För jag antar att du menar in och inte inte 
Hej
Kan försöka hjälpa dig med några av dina frågor :)
Vad kul att du funderar på att skaffa råttisar :)
Fråga 3: Jag själv kör med Alspån och tycker det funkar toppen. Och har katt sand i deras toaletter. Så det tycker du kan köra på.
Fråga 4: Precis dem äter kött och färskmat, samma mat som vi gör men att dem måste även ha Torrfoder med dem fyra sädesslagen. Mina äter gärna barnmat ( dock lite dyrt val..) men då jag tycker att den maten jag äter känns lite för stark för dem. Sen gillar dem ju grönsaker och frukter.
Känner att jag inte riktigt kan hjälpa dig med dem andra frågor men hoppas dem är två hjälper dig lite :)
Ha det gott
Malin
Har dom sandtoalätter? Har nämligen sand till hamstrarna också.. chinchilla sand funkar sånt? Alltid bra att kunna göra så att alla olika djur har liknande grejer så blir det inte så mycket att köpa in! Fåglarna har också alspån och chinchillasand 
Samma med barnmat, det får hampisarna med så det är ju också ett alternativ!
Jätte tack 
#3 Hahaha ja jag menar gå in :P
Jag lägger mig också i och svarar på frågor ;)
**Är hanar eller honor bäst? Vet ju att dom är flockdjur tillskillnad från guldisarna..vilket är mysigt. Har en förkärlek till handjur men vilka är trevligast? I kaninfallet ex är oftast hanar trevligast.. är det så med råttor också?
**Det här är väldigt personligt, olika människor tycker olika. Varje råtta är givetvis en egen liten person och de är alla olika, vissa passar "normen" och andra inte, men generellt är hanar lite lugnare (har tex lättare att ligga i famnen och gosa) medan honor är lite mer äventyrliga av sig (det är mer action i honor ;) ). Så det beror helt på vad man tycker passar en själv.
**Luktar hanar mer än honor? Luktar dom mycket alls överhuvudtaget?
**Det här beror väldigt mycket på. Jag skulle säga att när du bara har några få råttor så gör det inte särskilt stor skillnad. Här hemma har vi många råttor av båda könen, syster tycker att hanarna definitivt luktar mer medan jag tycker att honornas bur ofta luktar mer "fränt" än hanarnas (inte nödvändigtvis mer, bara lite skarpare på något sätt).
**Vilket strö är bäst? Till guldisarna och fåglarna har jag Alspån är det något att ha till råttor? Jag är fullkomligt emot Toa-lätt om det är något som används.. tycker det luktar riktigt illa!
**Återigen väldigt personligt. Själv har jag inte hittat något strö som jag verkligen gillar, även om jag hittat några som jag tycker är helt okej. Alspån är det många som använder och det är helt okej till råttor.
**Vad äter råttor? Är det som guldisar att dom äter kött och färskmat? Plus Torrfoder?
**Ja som "guldisar" ska råttor ha ständig tillgång till Torrfoder – som ska vara baserat på de fyra sädeslagen. Förutom detta är det bra med färskmat baserat på vår egen kostcirkel. *ler lite* Finns ett par matartiklar här på sidan att titta på.
**Är syskon eller obesläktade bäst att ha tillsammans? Det är i sådant fall två stycken jag är intresserad av att skaffa. Till att börja med i alla fall!
**Detta är något som i allmänhet inte spelar någon större roll. Så länge de introduceras rätt (lättast är om åtminstone den ena är en liten unge) så brukar det normalt inte vara några problem med obesläktade djur.
**Har förstått att det finns utställningar då vi bjudit in råttor på våra kaninutställningar i Tierp. Måste man ha stamtavla? Det brukar det ju såklart vara men alltid bra att höra sig för. Är väldigt utställningsintresserad. Är det ofta utställningar?
**På en officiell SRS-utställning behöver du vara medlem i SRS samt att råttan behöver vara registrerad. Ibland ploppar det dock upp "inofficiella" utställningar där varken du eller råttan behöver papper på någonting ;)
Det brukar vara några råttutställningar per år. Tyvärr är det väldigt få som är aktiva inom SRS, men folk försöker få ihop utställningar i den mån de kan, under bra perioder så kan det vara ungefär en utställning i månaden.
**Hur stora är burmåtten?
**Här har du en smidig burräknare. ;)
**Finns det olika pälstyper och vad är det för olika färger?
**Ja det finns olika pälstyper. I sverige så har vi mest slät och rex (som är lite "lockiga" i pälsen). Det finns ett par nakenvarianter men de tenderar att vara sjukliga och är egentligen inget avelsmaterial och inget jag personligen skulle rekommendera någon att köpa (då jag inte tycker att man ska stötta skadlig avel). En variant som är nästan naken är så kallad "dubbelrex". Inte heller något jag rekommenderar egentligen men mycket bättre än någon annan naknare variant. Sedan har vi en liten andel med andra hårlag som krupit in i sverihe som velveteen och harley men de är inte särkilt stora ännu.
Färger finns det en hel uppsjö av, för att se lite mer om alla olika varianter så kan du titta på SRS standard eller klicka dig runt via alla fototrådar här på RIF.
Uppfödare är såklart alltid bäst! Finns det mycket uppfödare runt Uppsala/sthlms området?
Jag föreslår att du tittar igenom följande listor:
SRS uppfödarlista
RIF uppfödarlista
R8wiki uppfödarlista
Hur tränar man dom, tama och tricks?
Råttor från en bra uppfödare är redan tama när du får dem. Vad gäller tricks så rekommenderar jag verkligen positiv förstärkning – tex klicker.
Som nämnt ovan så är "Vanliga råttfrågor" ett bra ställe att börja sin "utbildning" inom råttor och deras behov ;)
Hoppas detta var till någon hjälp (:
Jag kan även rekommendera att tex besöka någon med råttor för att verkligen få ett "feel" för dem – få chansen att verkligen umgås med råttor för att se att det verkligen är något för dig. Du är välkommen hem till oss om du skulle vilja, vi har många sötnosar av båda könen som älskar besök och vi har inget emot att svara på frågor om du skulle ha några. Vi finns i Saltsjöbaden, Stockholm.
//Jamie
Jag har även hört att råttor aldrig ska äta någonting rött för att det är något ämne i det. Som tomat, paprika, jordgubbar etc. Deska inte heller ha avokado :)
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
#8 Jag har gett mina råttor både tomat och jordgubbar..
I can't drown my demons, they know how to swim.
Vet inte hurru vida detta stämmer men fick höra av en kunnig djuraffär att råttor kan smitta andra smågnagare med mykoplasma och att de är därför få djuraffärer har råttor. Eftersom nästan alla råttor har myko är de svårt att undvika i såna fall. Tänker bara på dina hamstrar men vet som sagt inte om detta stämmer då ingen hamster jag haft kommit från djuraffär.
Någon som vet?
There's no such thing as failures, only early attempts at success =)
#8 Har gett mina både tomater, röd paprika och jordgubbar, ingen fara med det. Dom älskar det och har inte märkt nåt på dom att det skulle vara dåligt för dom så det är nog inga problem med röd mat i sig, sen kanske det finns saker dom inte ska äta som är röda 
Jätte tack! Jättebra svar och jag förstår lite mer nu, och har fått bra svar på mina frågor. Jätte trevligt om vi/jag är välkomna till er om vi blir mer intresserade och bestämmer oss för att göra det mer seriöst! Vill forska runt lite mer och flytta och så innan man bestämmer sig helt!
Pojkvännens syster har även haft råttor och min vän så lite har man väl sett och hållt i dom men lite mer påriktigt så att säga är ju bara underbart!
Hmm.. ja om råttor bär på något som inte är nyttigt från hampisarna så går det ju inte, vill ju inte att dom skadas någon av dom varken råttor eller hamstrar! Någon som vet?
Vet folk som har/haft hamstrar och råttor samtidigt men samtidigt så kan det ju vara dåligt för det!
Jag kan kolla vad min katt sands påse heter, är i allafall en svart påse som jag har köpt på djurens värld. Varken dammar eller luktar.
Precis blir ju lättast om man kan ha samma till alla än att hålla på att böka runt med olika grejer..
Ja precis och hamstrarna vill jag inte ha annat än chinchilla sand då det är så fin den är liksom inte grov eller så och jag får den så fruktansvärt billigt från jobbet så det bästa i så fall är ju om råttorna då kan ha samma!