Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 555 ggr
Arrowhead
0

Vad för medicin?

Min ena råtta är förkyld, skorpig och röd runt ögonen, hon har kliat bort pälsen där och nyser en del..

Vad kan man köpa för medicin lr finns det något i hemmet man kan använda?

Tänkte först att jag måste separera henne från dom andra men vi har ingen extrabur eller kan jag använda transportbur, hon är väldigt pigg så skulle hon inte bli uttråkad där?

Nomad
0

låter som en vanlig förkylning men beror på hur länge hon haft de. Om hon inte blivit bättre efter en vecka är det dags för veterinär och du får förmodligen antibiotika (baytril, vibranord är vanligast). Om du kan separera henne från de andra kan de vara bra och hon ska inte röra sig för mkt. Ge henne lite roibos te (gärna ljummet efter kokning) med lite honung i. De är skönt för halsen =)

There's no such thing as failures, only early attempts at success =)

Arrowhead
0

#1 Okej, tack för svar, ska fixa te åt henne. Går det att köpa dom medicinerna på typ apoteket lr måste till vet? :-)

[lucke]
0

#2 Medicinerna fås av veterinär efter undersökning. Ibland får man med sig ett recept som man får hämta ut på Apotek (gäller tex Vibranord). Det bästa är om man får med sig mediciner hem från veterinären, så slipper man krångel med att hämta ut på Apotek som inte alltid har mediciner inne. Men ett veterinärbesök krävs, medicinerna är receptbelagda.

zickan
0

Är det inte så långt gången förkylning så kan du testa te(roiboost) med lite honung kanske tom vitlök. Dock ej måste eller behov av de två sistnämda.
Kan även testa kan jang/enchinagard droppar i vattnet.
Vissa fall kan tom kollodialt silver i vattnet fungera.

Men blir det inte bättre eller tom sämre inom en vecka så behöver hon veterinär vård. Du kommer troligen få ut bactrim, baytril, vibranord eller liknande att ge mellan 7-14 dagar.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.