Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1606 ggr
jezzo
0

Klösmärken råttor

Jag har precis skaffat två råttor, har haft möss tidigare men lite skillnad :)

Dom har väldigt långa klor,ska köpa en klosax på måndag, dom är lite skygga ännu o slår sej gärna fast med klorna på en, fick några märken igår som försvunnit och idag på armen där det kom lite blod, tänkte bara höra, det är väl ingen fara med det ?

Jag menar råttor är ju ett ganska vanligt djur som föräldrar tyvär ger sina barn så det kan ju inte vara någon större fara men blir lite nojjig när jag läser att man tex ska tvätta händerna efter man har hållt på med dom, men jaja frågan är alltså om deras rivmärken efter klorna är till någon fara ?

Fridborg
0

No worries, hela jag e full av klösmärken :P

jezzo
0

# 1 Tack ! :D

Har du några bra tips på kloklippning på råttor ?

Jag fnular redan på hur det ska gå, den ena är en skyggis och vill helst gömma sig , den andra är jättetam och vill vara med och hoppa upp på en, men vill ALDRIG vara still :)

Haft dom i två dagar bara, köpte dom av en familj där ungarna tröttnat :)

Melissa V
0

Ingen råttägare utan klösmärken Skrattande

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

[Sara FE]
0

Själv kan jag inte klippa klorna på mina råttor - handen börjar skaka så fort jag närmar mig de pyttesmå fingrarna med tången (detta trots kanonbra förklaring och övervakad klippning från en expert). Ingen av flickorna har egentligen för långa klor (mycket utetid osv), men de är vassa och lämnar gärna rispor i skinnet efter sig. Jag brukar alltid smeta på handsprit när jag känner att en reva har uppstått, det tar kål på eventuella bakterier.

För övrigt fick jag rådet att använda en nageltång (en sådan där vanlig för människor, har en ganska liten) om jag skulle klippa klorna, snarare än klosax eftersom det då är lättare att råka klippa i fingrarna.

Fridborg
0

Jag klipper inte klorna, skulle bara göra det om jag skulle på utställning, så det får någon mer kunnig tala om :)

Zakaraa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ang, kloklippare, jag rekomenderar en vanlig nagel"sax" ist :)
Mycket billigare OCH enklare :)

Jag måste klippa ganska ofta då det växer som ogräs och då jag är överkänslig mot råttorna måste jag klippa ner dem så jag inte fåt så extremt med rivsår (då jag får nässelutslag om det blir för mycket *usch*)

Jag tar råttan i knät och böjer mig lite över så råttan får mycket stöd från både knä & mage och sedan tar jag tag i tassen och klipper :) Jag har en lite anorlunda sax än den på bilden då min är snedad vid sax-delen så det är mycket enklare. Minst två andra råttpersoner som sett denna sax har frågat mig vart den kommer från så det verkar ju som om de flesta tycker den var bra när de provat den, hehe.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

jezzo
0

Tack för tipsen !:)

Då testar vi med en vanlig nagelsax :)

Nevina
0

#6 Var kommer den ifrån då? Glad

Zakaraa
0

#8 Det är det jag tyvärr inte vet :c
Snodde den från mammas badrumsskåp och inte heller hon är säker på vart den sneddade saxen kommer från (den på bilden finns i stort sett överallt) men hon trodde att det var typ Rusta eller någon sådan burik :P

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Nevina
0

#9 Attans.

TS Jag hade nog tvättat rivmärkena eller lagt på handsprit som #4 sa, särskilt om de blöder, bara för att vara på säkra sidan. Gör du det så blir jag minst förvånad om rivmärkena resulterar i massa svåra infektioner.