Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 531 ggr
Wamrat
0

Ny medlem och massa frågor!

Just köpt två råttor.

Jag har gjort en hel del research men kanske inte nog innan mitt råttköp.

Jag har beställt båda mina fina nya råttor via vår zooaffär här i stan.

Första råttan anlände och såg liten liten ut. Hon är grå och vit.

Hon är så himla kelig och lugn. Nästa råtta beställde jag via samma zooaffär( dom har inga djur i affären förutom fiskar, men affärsinnehavaren kan beställa hem på begäran). Denna gång fick jag en underbar mörkbrun dumboråtta med vit mage och vit svanstipp. Jag har läst på och tänkte hålla dom lite i karantän först. Så dom fick varsin lite mindre bur först.

Min första tjej som är grå och vit, heter nu Ruu, hon är gosig och kelig. Den andra som nu heter Gopher är lite mer ängslig och vill gärna smita.

Jag låtr Gopher vara ifred första dygnet och allt verkar vara bra. Hon äter, dricker och sover och klättrar i sin bur.

Andra dygnet ser jag att hon knappt ätit. Tredje dagen samma sak.

Sent på dagen det tredje dygnet är jag orolig. Så jag beslutar mig för att gå emot allt jag läst om hur man introducerar nya råttor och sätter Gopher och Ruu ihop. Jag håller dom båda små liven i mina kupade händer och dom verkar inte bry sig nämnvärt om varandra. Jag sätter dom båda i den största buren (Ruu's bur). Jag tittar noga på dom i en timme.

Ruu tar genast befälet och Gopher lägger sig på rygg. Sedan tvättar Ruu Gopher och dom somnar ihop. Nu är det sent på natten, och Gopher och Ruu studsar runt i buren. Gopher ger sig på Ruu och tvärtom. Oftast är det Gopher (som ändå är större och säkert en vecka äldre om inte mer) som lägger sig.

Men det är inte så mycket att dom båda står på bakbenen och utmanar varandra som jag sett i diverse youtube clip. Dom mer sprätter och studsar runt i buren. Är det lek eller?

Jag förstår att dom just nu sätter ragnordningen men "leker" dom med? Detta studsandet och sprättandet verkar så lekfullt. Dom verkar inte alls vara arga eller dominanta. Inge sparkande, inga piskande svansar eller stående på bakbenen.

Jag vill gärna förklara varför jag tog mitt drastiska beslut att sätta ihop dom. Gopher verkade så deppig, inte äta och bara sova eller sitta i ett hörn. Jag blir orolig när jag sätter in gott ägg, korv, skinka och leverpastej bara för att locka henne att äta utan att hon ens sniffar på det. Jag vet att dom behöver grönsaker också och det vad jag normalt skulle gett henne tillsammans med det övriga. Nu ville jag bara få henne att äta.

Men inte ens det fick henne intresserad. Och jag tror att hon behöver sällskap och jag struntade i intro allt det där. Förhoppningsvis så blir hon lycklig nu när hon har Ruu att gosa med och börjar äta igen.

Var det fel tror ni? Borde jag väntat istället? Vad tror ni om det jag skrev om lek?

Jag ska till Ikea imorrn och köpa allt vad dom kan tänkas behöva i sin nya stora bur.

Tror ni att det är dumt att låta dom flytta in i sin nya bur imorgon kväll? Den dom är i nu är alldeles för liten.

Over and out

Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!

https://www.facebook.com/redwamrats

Fridborg
1

Du gjorde inget fel med att introducera ihop dem :) Det är bättre att de får vara tillsammans än sitta i karantän och smittar de varandra med något får du ta det då (vanligast är löss och sånt), det kostar att behandla, men det blir inte dyrare att behandla två än en. Det låter som en rätt vanlig intro så var inte orolig :)

Varghund88
0

Som Fridborg säger så tycker jag du gjorde helt rätt beslut. Det är bättre att de får vara tillsammans än att hålla stenhårda regler på karantän. Här hemma kör vi bara karantän vid väldigt speciella omständigheter.

Vad gäller att de brottas och jagar varandra. På sättet du beskriver så låter det helt klart som lek :) Råttor (särskilt ungar) är väldigt lekfulla av sig. ;) Både mot varandra och mot sin människa om de får chansen.

Du kan låta dem flytta in i den stora buren med en gång. Om de verkar lite osäkra först så behöver du inte oroa dig, det går över. (:

Wamrat
1

Tackar för svar!

Dom undersöker just nu buren med pip och fnys :)

Vet att jag borde ha letat efter en uppfödare istället för beställa via en Zoo affär men gjort är gjort. Och jag hoppas dom är lyckliga och friska så länge dom lever ialf :)

Wamrat
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ville bara visa buren. Den är ingen voljär men den blev rätt fin med diverse grejer från Ikea :)

ceccie
0

#4# jag tycker din bur verkar vara bra. Skulle kunna tänka mig och köpa en sådan själv. Jag tycker personligen att det är bättre och köpa råttor från en zoo butik som tar hem på beställning. Än butiker med massor av råttor. Välkommen föresten till rif.

Varghund88
0

#3. Du "vet ju bättre" nu och kan köpa från uppfödare nästa gång *ler lite*

Wamrat
0

#5 Tack för välkomnadet! Buren är 80Hx80Bx50D. Jag tror det är ok stl för två råttor.

#6 Ja nästa råtta/råttor ska absolut komma ifrån en uppfödare :) Jag kollade först efter en uppfödare här i värmland men kunde inte hitta ngn. Men nästa råtta är jag nog beredd att resa en bit för.

Och nu har Gopher ätit köttbullar, ägg och gurkstavar och ligger å snusar med tjock mage <3