ålder på roan råttor
Efter att ha sökt fakta om roan, så blev jag lite nyfiken på hur gamla era roan råttor blev. Jag har en zoo råtta som är roan som nu är 1.6 år , jag har haft honom i 1 år 3mån, o han va ca 3 mån när jag köpte honom.
Åldern är samma för alla råttor oavsett färg eller teckning =) Ligger väll på c:a 2-3 år, dock tror jag 3 år är ganska ovanligt.
_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_
#1# dom har ett rykte att vara kortlivade och fulla av defekter, så jag blev nyfiken.
min blev nästan 1,5..
Min förra roan blev 2,5 år gammal.
2 år för ena och 10 månader för den andra
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Min första råtta var roan och blev 4 år och 5 månader.
// Lise
When nothing goes right, go left!
En ska ha varit runt 2 år, men han var en omplacering så vet inte säkert. Den andra blev ca 1 år, 10 månader. Alla kullsyskon som var roan dog långt före. En dog redan vid ca 10 veckors ålder. Men dom hade nog riktigt dåliga gener allmänt tyvärr.
#6# måste haft super bra gener den råttan. #7# det är det som jag har gått och funderat på, och då tänkte jag fråga ägare som har roaner, om dagens livslängd. Skönt att höra att dom nått högre åldrar.
Min roan flicka Pute dog förra månaden, hon blev bara 1 år. Fick en tumör i April och dog i Juli..
#8 Det vet jag inte om han hadde. Han var grossist råtta, bodde ensam i en för liten bur, fick mat gnagarmat från affären, hade spån som bottenmaterial. Första råttan, alla misstag, ändå lång livlängd. Somnade in lugnt av ålder i sitt favorit hus, frisk ända till slutet. 
// Lise
Ena råttan började rossla redan vid 6 månader, fick snedskalle runt året och dog innan hon hade hunnit bli 1½. Den andra var kärnfrisk och piggast i flocken ända tills hon tväråldrade på en månad och dog vid 2½ års ålder.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Få gick under 2 år. Flesta runt 2½, några lite innan 3 år. Ingen över 3 vad jag kan minas nu.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#10 på nåt sätt verkar den första råttan man skaffar leva längst.. när man är oerfaren och ung (11 år gammal var jag) Mina två första hanråttor blev 2½ år gamla, kunde blivit äldre om jag inte hade avlivat dem (I had my reasons)
Och med dom råttorna hade jag en liten fjuttig bur, kutterspån, inget att leka, inte den mest perfekta maten (ofta mycket stekt och salt mat) dom var nästan aldrig ute och sprang på golvet. Ändå var dom dem mest mysigaste killarna jag haft, långlivade och var aldrig ens sjuka (!)
Vad är det dom säger, att dom som växer upp på en bondgård får bättre immunförsvar? Undrar om det stämmer in…
Självklart ska man ge rätt vård till sina pälsklingar, men känns bara som att ju mer daltande och försiktighet känns det nästan som att man har hand om porslinsfigurer och inte råttor…
Ville bara komma med en åsikt >_>

#13 Ja men visst är det så?? De man hör om som haft jättegamla råttor (4+ år) har ofta haft grossistråttor och ofta ensamråttor. Lustigt på något sätt. Väldigt intressant egentligen. Hm.
Min roantös blev 2 år och 6 månader. Då fick hon somna in eftersom det inte gick att operera henne för tumörer fler gånger.
#13 det har blivit väldigt försämrat på råttans livsålder senaste åren. Kan vara hur de vistas, maten, mer sjukdomar som avels relaterat genetiskt osv.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Bosse och Bullen här hemma är roan. Bullen dog av hemska luftvägsproblem innan 1 års ålder. Bosse är snart två år, han lever och det är full rulle på honom fortfarande :)
Smoothie. Flicka på 1 år och tre månader. Hon har en tumör men vi kämpar för att hitta en bra vet som kan operera. Så vi hoppas att hon följer oss länge till.
Kenny blev bara ca 8 månader lilla fina. Vet inte vad som hände, fort gick det i alla fall. Kanske en tumör i magen..
(Alla dessa tåttisar är köpta på zoo kan tilläggas)
#13 Ja det är konstigt hur det kan bli så. 
// Lise
Det är skönt o höra att dom blir gamla som vanliga råttor. Sen att vissa lever kortare än andra , får cancer osv det händer alla varianter. Jag har en black roan som heter molly hon är 3 mån. Hon har blue hooded, pew agouti i sig. Av 15 bebbar blev hon den enda roan striped . Så det är därför jag blivit nyfiken då hon har ett bra temprament.
Hade en omplaceringsråtta som var roan som dog förra månaden hon blev 2 år och 2 månader
#19# det är en bra ålder . :-)
#18 En råtta kan inte vara bärare av Agouti.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
I kullen fanns det agouti hooded, black hooded o black roan Mamman är blue hooded. Det var det jag menade, skrev kanske otydligt.