Rexad och dubbel rexad?
Vad menas egentligen med Rexad och dubbel rexad?
I mina ögon (som är väldigt ovana vid olika hårlag på råttor) så ser den dubbelrexade ut som om den är lite halv skabbig/ har tappat lite päls och den rexade ser ut som om den är lite små lockig/ har lite längre päls? stämmer det? :O
Känner mej lite förvirrad här! =D hahaha! Hade vart underbart med massa svar och bilder på dem! =D
Mvh malin och Våfflan
Här kan du se bildtrådar:
http://rattor.ifokus.se/discussions/4d7152ceb9cb46222706415b-varianter-fototradar
Här kan du läsa mer om päls-sorterna:
http://rattor.ifokus.se/articles/4d71663cb9cb462233074a0c-generell-standard-pa-rattor
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#1, Tack så mycket =)
men fortfarande om nån orkar så får dem gärna förklar på ett enkelt sätt =P
Rex är en krullig råtta. Kan vara både bra som dålig. Vissa av mina äldre har varit lite tunnhåriga på vissa ställen.
Dubbelrex är rex+rex. Kan ha från dålig päls till mer ingen päls. Brukar ofta kallas naken av de som inte har koll att det bara är dubbelrex
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Vad är det mer du vill veta?
Genetik eller bara utseende?
En rexad råtta har krullig päls och krulliga morrhår, pälsen är normallång men kan se kortare ut eftersom den är krullad.
En dubbelrexad råtta får du om du parar en rex med en rex, de har dubbelt rexanlag helt enkelt.
De kan vara helt nakna mer eller mindre med bara lite ludd på kroppen eller lite mer håriga. Pälsen kan komma och gå i perioder.
Qui dormit, non peccat

Ooops Zickan hann före^^ Kanske ska uppdatera innan man skickar haha
Qui dormit, non peccat
men båda era kommentarer va ju bra, gjorde ju inget att de skrevs två ggr, lättade å få in i min tröga hjärna då ;)
Men ja, var ungefär det jag ville veta, har förstått att en dubbelrexad råtta har rexade föräldrar =)
Men har alltid tyckt att dubbelrexade ser jätte sjuka och ovårdade ut, även om dem inte är det =O frågade mest för jag ville veta om dubbel rex var ett genetiskt fel och om enkelrex får ha kvar all päls lixom =) Vill inte sitta här och tycka att rexade råttor är fula bara för att jag bara har sett några få, "dåliga" exemplar. har fått se en del väldigt söta nu och blivit lite kär, vilket jag aldrig trodde att jag skulle bli! =3 haha! =D
#6 Hälften av råttsverige är totalt emot dubbelrex och anser de är mer sjuka, mer mottagliga för saker, lättare att få rivmärken pga avskanaden av päls.
Andra hälften anser att dubbelrex är det samma som en rex. Inga genetiska defekter eller större problem. De har samma linjer som sina rexade föräldrar och ende är att de kan få något rivmärke mer än sina pälsade kompisar/syskon. Men det går att lösa med kloklippning.
Själv haft flera dubbelrex. Några fick rivsår mesta fick inte ett enda under livets gång. Levde länge, väl och friskt.
Tack zickan! de va bra att veta! Då kan jag ju sluta oroa mig! =) Har nämligen läst lite överallt att rexade och dubbelrexade kan bli mer sjuka, men de va väldigt skönt får ja säga! =D
#8 jag har aldrig märkt att det har hängt ihop med själva dubbelrexet. Utan mer vad som nedärvades från föräldrarna. Mycket dubbelrex har ju varit oserösa uppfödare/parningar/grossister. Och då blir det ju inte alltid några bra föräldra med bra immunförsvar. Givetvis så blir ju dubbelrexen lättare sjuk om den har klent imunnförsvar som nedärvts.
Men det är min åsikt av de jag födde upp och ägde.
Jo helt klart men vilket djur som helst med "dåliga" föräldrar blir ju ofta minst lika "dåligt" så, är ju kanske inte rex-genens fel då? =)
#10 nej det verkar alla vara överens om att det inte finns något som beviser att dubbelrex i sig ska vara en defekt mer än avsaknaden av päls vilket kan leda till rivsår osv. och att många tycker det är en defekt med råttor utan päls. men det finns ju i alla djurslag.
En sak är ju riktig nakenråtta. Där finns det istället genetiska defekter. Så vill man verkligen ha en mer naken råtta. Så bör man kör på dubbelrex och inget annat. Iof finns fuzz också och inte är lika illa som äkta naket.
Nej alltså har aldrig förstått meningen med att avla fram ett djur som är helt naket.. Men alla är olika antar jag väl =)
Hade helt klart kunnat tänka mig en rex nu efter alla fina bilder! men dubbel är jag nog fortfarande skeptisk till, men det är bara för utseendet nu =)
måste berömma er för att ni e så väldigt hjälpsamma i detta forumet, har vart på många andra och så fort man frågar något så hoppar tusen människor på enoch säger att man är alldeles för okunnig och dum i huvudet.. Men jag anser att man inte kan veta allt från början och då är dt bättre att fråga än att göra massa fel! =)

Håller med zickan helt, dubbelrex har inga genetiska problem alls utan det är en helt vanlig råtta bortsett från hel eller delvis avsaknad av päls.
De riktiga nakenvarianterna har genetiska fel så de ska man undvika helt anser jag.
Finns mycket skräpavel, roans var populära och de blev skit åldersmässigt, temperamentsmässigt och immunförsvarsmässigt. Samma med tex blå som oxå blev populärt ett tag.
Rex och dubbelrex var poppis som nya spännande varianter och avlades lite hur som helst.
Men avlar du på friska långlivade djur så är inte dubbelrex eller rex sämre än något annat :)
Qui dormit, non peccat
Jag gillar helt klar blå och alla blåaktiga färger MEN hade inte valt ett djur efter färgen utan tempramentet=)
Hade ju inte heller tänkt att avla så jag kommer nog klara mig! =D Ska bara ha två stycken kelgrisar <3
#14 enklast är ju då att leta upp en uppfödare som håller på med blå. Se hur släkten varit på temperamentet. Kanske möta föräldrarna och se hur de är. Kanske se släktingar om det finns på plats. Träffa kullen och se vilken som kanske kopplar med dig/tyr sig till dig.
Visst ska man inte gå efter bara färgen. Men det vore ju inte helt fel att kunna kombinera det man vill ha :-)
# 15, helt sant, men jag är i kontakt med en uppfödare som föder upp i liten skala och hon har grå/roan (tror jag det heter) hooded och dem är ju helt otroligt vackra! =3 Så troligen kan jag få det precis som jag vill ha det, och antagligen kommer en liten släthårig och en liten rexad, eller två rexade pojkar följa med mej hem den 31e Juli! <3 hihihihi! =D å då kan jag (och mamma som är helt förälskad i lockig päls) få precis som vi vill! =D hoho^^ Känns som julafton! =D
#16 se där :-). grattis till de små.
Tack Zickan! Ska bli så roligt å mysigt! =D tror mitt hjärta har smält helt haha^^
Hoppas det fungerar kanoners med småpojkarna =)
Obelix e min personliga favorit av dom!
Asterix och idefix är ju oxå helmysiga =)
Föräldrarna och några ur släkten fick du ju träffa å såg ju själv att de har väldigt skilda personligheter och temperament (utom mamma och farmor som är ganska lika på den punkten)
Jag finns alltid tillgänglig för dig, det vet du hihi