Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 605 ggr
dyoxide
0

Hjälp fort!!

För nån månad sen blev min lilla Estrella dålig, började vingla rejält och boppade upp och ner/åt sidan med huvudet hela tiden och kunde inte klättra. Hon började också nafsa på oss, nåt hon inte gjort tidigare. Vi åkte till vet med henne och fick antibiotika och smärtstillande och hon blev bättre men inte jättemycket. Vi åkte på återbesök med henne och fick en annan antibiotika att ge henne också som var "starkare" eller vad man ska säga. Hon blev bättre och började klättra en del igen men ramlade ner ibland, och gick fortfarande vingligt och boppade med huvudet.

Nu har hon blivit mycket bättre, går fortfarande rejält vingligt och boppar med huvudet men är märkbart bättre, klättrar fint och har inte ramlat på ett tag. Men, hon har börjat bitas rejält och kan liksom jaga/jävlas ordentligt med sina burkamrater, hör ofta små pip därifrån, vet inte om hon biter dom men dom är uppenbarligen inte jätteglada vid det. Hon har försökt jävlas med alfahonan några enstaka gånger men blir nerbrottad direkt. Vi har provat att ge henne en dos smärtstillande till nu på senaste tiden men det hjälpte i princip inget så vi antar att hon inte har ont längre. Vad ska vi göra? Rynkar på näsan Ena stunden ligger hon och myser med sina kompisar och andra stunden kan hon börja jaga dom lite. Hon verkar äta som hon ska dock. Fick för lite mindre än en månad sen avliva en av mina gammelråttor, och vill inte behöva ta bort lilla Estrella som inte är mer än 7 månader, men måste man så måste man.

Har dock ännu ett stort problem. Min familj ska till Irland i fem dagar, åker imorron på morgonen, och jag blir ensam hemma med min pojkvän som inte kan mycket om råttor alls (jag är 16, han 18), har ingen möjlighet att ta mig till veterinär då jag har ca 5km till bussen och inte har pengarna till att betala det (mamma för självklart över om jag måste ta mig till veterinären, men har ingen som helst möjlighet att köra henne 5km på moppen, ta buss i 40 minuter, tåg i 35min, vänta en halvtimme och sen ännu ett tåg och sen gå en bit). Den närmsta vuxna jag har är liksom min pappa som bor en timme bort med bil. (Har ju självklart grannar och så men det känns inte lönt att springa och knacka på hos nån man knappt känner och be om hjälp för ens råtta är sjuk).

Fridborg
0

Oj vad jobbigt! Har inga konkreta tips, jag är inte en sån som avlivar direkt utan försöker oftast ge chans och det är dumt att människors görmål påverkar djuren i såna här situationer (självklart inte ditt fel). Jag måste nästan bolla det till någon kunnigare, men lade mitt avtryck här för jag vill se vad som skrivs och hur det går för dig! Min gissning iaf är att hon varit sjuk länge och är sur. Klart man blir sur och irriterad om man mått som hon gjort. Dessvärr är det ju så ibland att unga djur blir så sjuka :/

Zolah
0

Hon kanske är lite stressad, har du provat att låta henne vara ifrån sina kamrater en liten stund? så hon kan vara ifred.

kolla också efter smärt kännetecken, kisar hon? piper hon om du tar i henne? äter hon sådant som inte är ätbart? håller hon sig gärna undan?

och när hon biter, är det burkompisar eller dig? och rejält = det blöder?

kan ju hända att hon måste bli ensamråtta, eller slutgiltigt avlivas som du fasar för

dyoxide
0

#1 Får hoppas det är att hon är sur eller stressad och inte någon hjärntumör eller blödning Rynkar på näsan Stackars lilla Estrella…  Tyvärr blir ju djur sjuka och det är dålig timing att dom åker iväg den här veckan, finns liksom inget mamma kan göra från Irland om nåt händer. Vi kommer ge henne en chans men om vi märker att hon verkligen inte mår bra sa vetten att vi behöver röntga henne , hittar vi inget som kan åtgärdas så får hon ju tyvärr somna in Rynkar på näsan

dyoxide
0

#2 Hon kan mycket väl vara stressad, vi har provat att ha henne ensam i sjukburen innan men det var hon verkligen inte förtjust i, men vi får prova igen nu, får hem en liten bur , dock lite större än sjukburen , idag som min vän lånat av mig och se om det hjälper eller om hon blir helt galen av att vara ensam.

Har inte sett att hon kisat nånting, hon piper om man tar upp henne men förmodligen för att hon inte vill bli upp-plockad, vi har känt på henne och då piper hon ingenting utan vill helst ner när vi håller i henne. Har inte märkt att hon äter annat än mat, och hon kan ligga och mysa hur mycket som helst med sina vänner. Har inte märkt att hon håller sig undan mer än när hon sitter på sitt favorit ställe i buren , men vill inte kalla det att hålla sig undan.

Hon har börjat bita både mig och mamma, eller vem det nu är som stoppar in handen och klappar henne. Har sett att hon verkat nafsa lite på dom andra, men har inte sett sår eller nåt, hon kan liksom jaga efter dom och så. Igår bet hon mamma så hon fick ett litet jack i fingret som förvisso inte riktigt blödde men hon biter hyfsat hårt ändå. Inte sådär ilske-bita utan lite nättare , men fortfarande så det gör rätt ont.

Zolah
0

Roligare bur ju lättare för henne att trivas, jag hade en av mina bråkstakar ( tillsammans med hans bror dock ) skillt en liten stund. Sedan var det lugnt och fint igen, och det har inte blivit bråkigt.

Jag skulle nästan tro att du har en upprorisk tonåring som vill skaffa sig en annan rang i flocken, och just det måste som få hända annars kommer det nog fortsätta varje gång du introducerar tillbaka henne i buren.

Det där med bitandet brukar bli en inlärd vana, att dom tycker dom fått en jättebra ide på hur dom ska hålla människan borta. Om hon biter dig, och du drar bort handen så ger du henne en belöning genom att göra som hon vill. Det bästa igentligen är att hålla kvar handen, och fya ( jag gör ett högt PSSSSSSHH! ljud och/eller blåser på råttan ). Min bitare har lugnat sig oerhört mycket genom detta, nu biter han så det inte går hål och bara ibland då han tycker han blir trängd.

dyoxide
0

#5 Tack för hjälpen, ska se till att fya henne mer bestämt. Fyar alltid när någon biter mig eller liknande (ingen som faktiskt gör det mer än hon och Elsa). Har inte velat puffa till henne som jag annars gör lite nätt i sidan eftersom hon är sjuk, men kanske kan blåsa lite på henne så hon förstår att det är fel. Brukar hålla kvar handen och säga "Nej" till henne bestämt men det kanske inte är bestämt nog.

Tycker du jag ska prova att sära på henne ett tag och låta henne gå med när flickorna traskar runt ute och se om det blir bättre? Ska kolla lite på dom andra om dom har några sår, men just nu ligger alla i hammocken (inkl. Estrella) och myser tillsammans, så vill inte störa dom.

Zolah
0

#6 att sträcka fram ett finger mot råttan och låta arg tror jag blir mer som att du utmanar och erbjuder henne ett finger att bita på. Hela ideen med att blåsa på henne är att du ska bevisa att det hon gör är fel och då hon gör fel så blir det obehagligt, och PSHT! ljudet jag gör tycker jag funkar bra för då slipper jag skrika och får djurets uppmärksamhet på en gång.

När jag fyar på en råtta :

-Lägger jag den på rygg, för att demonstrera att det den gör inte uppskattas. gör sådant med råttor jag vet klarar av det, med andra ord inte nykomlingar eller sjuka.

-Så blåser jag på den och säger psssh! = detta är nog bäst om man har en ängslig råtta, eller en som bits.

dyoxide
0

#7 Tack för hjälpen. Brukar inte sticka fram fingret till henne utan brukar ha fram hela handen och låter henne nosa på mig och klappar henne. Vill inte lägga henne på rygg då hon mår dåligt, men ska absolut försöka blåsa lite på henne för att visa att det inte är okej. Tack så mycket! Detta löser ju ev. bitandet men är fortfarande orolig över flocken. Har inte hört nåt tjaffs från dom på timmar nu.