Mina underbara råttor =)
Tänkte att det var dags nu att presentera våra små gull. Jag har länge velat skaffa råttor och min dotter ville också ha råttor men har ett par jägare hemma hos sig (2 stycken katter). Nu under hösten har det äntligen blivit av. Vi hade svårt att välja om vi skulle ha tjejer eller killar, utrymme och tid har jag så vi tog både och.
De första som flyttade in var Molly och Lexie. De föddes upp till ormmat och bodde i en liten låda tillsammans med sina syskon.De lämnades över till Råttkompaniet när de var 6 veckor gamla.
När de kom hem till mig så var de ungefär 10 veckor. Mycket träning får vi lägga ner på dom men det är ju så roligt nu när de kommer fram till luckan när man öppnar den och springer upp för armen för att sen sitta uppe på axeln.
Vilka sötnosar!
Vad fint gjort av dig att ta hand om omplaceringsråttor!
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus
Det är en utmaning och faktiskt jättekul när man ser framstegen de gör. 
#1 åh så kul att se dem! 
de ser nöjda ut med tillvaron
härligt!
#4 Bilden är tagen idag. De verkar alltid att vara nöjda, flyter igenom livet.
När jag skulle vänja min minsta och lugnaste hund med råttorna så fick jag fullt upp med att hålla i Sheridan som ville klättra ner på huvudet på hunden. (Jag hade honom på axeln och hunden låg i mitt knä)
Min mobil tar inte så bra bilder men har en bättre kamera på väg så bilderna kommer att bli bättre. 
Sedan var det dags för Walther att flytta in. Han är en gosig kille med mycket fart och med ett stort inredningsintresse. Han tog genast itu med buren. All fleece skulle plockas bort från rör och andra ställen och dras upp på hyllan på övervåningen.
Där sover de oftast tillsammans alla 3. Walther fungerade jättebra med de andra från första stund.
Till slut så kom även Snow (Huldra) in i våra liv. En underbar liten tjej, full av fart och vill alltid ut och busa.
Hon fungerar jättebra med de andra tjejerna, och Lexie har adopterat henne. Det var nog lite av tvång eftersom Snow förföljde henne från första stund. Vi var lite rädda först att de skulle tröttna på henne eftersom de aldrig fick vara ifred, men vi hade inget att oroa oss för, de älskar henne (och det gör vi med). De sover alltid tillsammans i en stor hög alla 3.
#6 Är det Walter från Zickans? :D Isf har jag brorsan till honom här hemma ;) Värst vad råttvärlden e liten :P
# 12 Ja det är det, en helt underbar gosig kille.
Vi verkar falla för samma kullar 
Kul att det går bra med walther och joy :-D
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#14 Ja det går jättebra för Walther och Joy. Har just försökt att få ett bra kort på Joy och det var inte det lättaste. Snow är en virvelvind och Joy hänger på. De tar sats och hoppar för att komma dit de vill, full rulle tills de faller ihop i en hög tillsammans med Lexie och Molly. Det här var det bästa kortet jag fick på Joy 
Snow får jag försöka med imorgon igen, när hon är lite tröttare, haha.
Men killarna är lättare att ta kort på, här Sheridan och Walther som tryckt ner sig i den minsta hängmattan på trippelhängmattan. För övrigt Sheridans favoritplats, helst vill han att man ger honom godsakerna direkt där så han slipper gå ur den.
Nu glömde jag ju att presentera Joy, var så upptagen med att få in ett bra kort på henne. Joy flyttade in till oss tisdag den 27:e. En underbar liten tjej som passade direkt in bland tjejerna. Snow fick en buskamrat, Molly och Lexie tar hand om Joy och håller henne ren. Sedan ligger alla 4 och sover i en hög någonstans.
Joy och Snow är mycket lika varandra, det är nästan bara storleken som skiljer just nu. Två blå blixtar 
#16 hihi oj vad Sheridan blivit lik sin mamma i ansiktet
och det verkar som att han är en riktig latmask 
1# Synd att de där med ormföda o det inte är sant. De kommer från mig o de bodde i en jennybur, visades i en mamma bur. De såldes för att gå i hennes flock hemma som sällskap, det var aldrig något tal om att de skulle säljas vidare. Råttorna var ohanterade då jag varit allvarligt sjuk i över ett halvår o denna kull kom olägligt o var inte planerad. Därför såldes råttorna i kullen, då jag ej orkade med det. Men både mamma o pappa är superrtevliga råttor. Bara för att det finns ormar hemma så föds inte råttor upp till mat. Vi har dem som sällskapsdjur. Plus att enligt lag får ma inte mata med levanade föda o de ska avlivas på särskillda sätt. Blir bara så ledsen att se vad som sagts om dem. De andra ungarna hon köpte var små till växten för att mamma gick bort när de var ca 2 veckor o fick en surrugat mamma, men hon hade inte tillräckligt med mat till dem alla. De var 5 veckor när de flyttade o de andra var 6 v.
#19 Han är en livsnjutare 
#20 Va trist att dom hittar på saker på Råttkompaniet, jag hade ju tagit dom ialla fall. Måste vara jätte tråkigt för dig när du först blir lurad och sedan får sånt här sagt om dig. Men det är bra att jag fick reda på det nu. Båda råttorna är lite försiktiga ännu men mycket trevliga och de klättrar gärna upp på oss nu. Vi älskar dom båda två. Och de är helt underbara tillsammans med de 2 yngre flickorna. Det var ialla fall kul att höra var de kommer ifrån.
Ja, känns lite tråkigt o höra sånt som inte är sant. Har haft en kull till nu där alla är sålda utom en hane o alla är jättenöjda med sina råttor. Men roligt att de fått ett bra hem o att det går framåt. Lycka till med de små!
#22 Tack 

#20, beklagligt att läsa. :( Jag hoppas inte folk drar alla råttomplaceringsverksamheter över en och samma kam nu när detta kommit fram bara. Det är det sista vi behöver. :(
I december dök det upp en diskussion här på RiF om Råttkompaniet, då Råttkompaniets grundare fått reda på att vi på Råtthjälpen hade flaggat lite för denna person. Kort därefter försvann Råttkompaniet spårlöst, och nu får man läsa detta som grädde på moset.
Men hur som helt är det skönt att se att råttorna verkar ha kommit till ett gott hem där dom är älskade, oavsett bakgrund! :)
#26 Jag tror inte att man drar alla över samma kam. Men man är kanske nogrannare med att välja vilken man vill ha kontakt med. Själv så blev jag medlem i Råtthjälpen. =)
Hej hej!
Nu har jag inte varit inne på rattor.ifokus på väldigt länge så nu har inte jag tagit del av detta förrän just precis nu.
Det var ett flertal som yttrade sig om den här personen till en annan medlem i Råttkompaniet. Hur dessa råttor levde och huruvida de matades till ormar. Av denna anledning åkte jag dit efter att ha hämtat upp en herre som skulle omplaceras från Örebro. Att råttorna levde i Jennybur är långt ifrån sant. Dessa små rådisar levde i en sån minimal plastbur och jag fick hem dem i en "godislåda". 5 råttor (som var fullkomligt utmärglade, vilket många kan vittna om) i en 20x20cm godislåda…Hon hade ett par vuxna råttor i en större bur (kommer inte ihåg om det var en jennybur, men större format hur som helst) varav ett flertal var tjuvparade osv osv.
En hane som även följde med levde med sin stooora pappa som var ensam hane i övrigt och som i sin tur var i en musbur och pappan hade huggit den stackars lilla så han var full med sår. Denna åkte vi faktiskt till veterinären med ganska omgående för att han skulle få extra näring och till och med veterinären tappade hakan över hans sår.
Även dem som enligt säljaren inte förlorat sin mamma var i ett sånt hemskt skick och så rädda att det var inte klokt. Veterinären på V*sby veterinärklinik sa att de små var MAX 3veckor gamla.
Den enda lögn som uttalas är väl egentligen att jag sa att säljaren tagit kontakt med oss för att hon hade för många råttor men enligt folk som faktiskt känner till den här personen väl uttalat sig om ormmat. Ingen av oss som pratat med råttköpare har någonsin nämt personens namn osv vilket nog TS kan intyga som fick med sig dessa 2 små hem.
Jag står för detta och jag tycker att säljaren gör bort sig mer genom att faktiskt träda fram med tanke på hur OTROLIGT vanskötta hennes djur var som hon sålde. Jag köpte dessa stackars djur för att jag anser inte att djur ska ha det på det viset. Usch…
När dem kom hem fick dem all den veterinärvård som KRÄVDES för att vissa faktiskt skulle överleva. Jag kan tycka att det är en "uppfödares" ansvar att göra detta innan man säljer iväg djur och framför allt inte sälja 3v gamla djur som dessutom blivit av med sin mamma…
Gällande den andra tråden om mig så var det jag själv som startade den. Där finns en lång förklaring till det mesta och dem som emotsäger detta har ingen som helst grund att stå på. Alla som känner till mig som person och privat vet att det stämmer. Den dagen någon pratat med någon som känner till mig IRL har hört något annat än min version kan höra av sig på nytt på råttor iFokus. Men det lär ju aldrig hända.
Råttkompaniet finns fortfarande men JAG som drev bloggen tar åtminstonde ett vinterbreak från verksamheten eftersom det blir lite kaka på kaka med astman och vinterklimatet ihop med rådisar och eftersom tanterna i verksamheten är "tekniskt oerfarna"
så la jag ner bloggen som bara är vilande. Råttkompaniet har annonserat ut råttor löpande på diverse sidor men i mycket mindre utsträckning än tidigare :)
TS. Vad KUL att det går bra med tjejerna och att du utökat flocken!
Mvh
Annika
/Annika
http://rattkompaniet.blogspot.com
ÅHH såååå söta! Man smälter <3
It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.
Hej Annika! det var vi som köpte Kingston och Charlie! dem mår jätte bra och har en stor fin bur. Dem är jätte snälla oc ligger järna oh myser i luvan :)
Här kommer en liten bild påå dem!