Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 474 ggr
DuBetMig
2

Bilder på miljöberiktning/aktivering

Miljöberikning är en process för att förbättra eller höja kvaliteten på djurents omgivning och vård inom ramen för artens beteendebiologi.
**Miljöberikar ni för era djur? Fota och visa! 
**

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

DuBetMig
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Råttor är smarta djur (som vi alla vet) och behöver mycket hjärnstimmulans för att må bra. En dag i mars band jag fast en tom toarulle i buren, lade i lite godbitar och täppte igen med papper. Råttornas uppgift var att försöka få ut godbitarna. Simple as that! :)

DuBetMig
0

Man kan lägga in ett tomt gräddpaket i buren istället för att skölja ur och kasta det på en gång. Råttorna får lista ut hur de får ut det goda, bra hjärnstimulans! Man kan klippa upp kortsidan av paketet för oerfarna råttor.

DuBetMig
0

Ytterligare ett tips är isglass (funkar till alla djurslag mer eller mindre). Vet att Kolmården lägger in "glassar" till både apor och elefanter för aktivering under vinterhalvåret. Frys helt enkelt in valfri frukt/grönsak i vatten och ge; Väldigt populärt hemma hos mig!

[morat]
1

Vilken bra tråd Elin, ska deffinitivt ge mina blivande råttor en massa roliga grejer så de får träna hjärnan lite! Skrattande