Små sår överallt.
Min ena tjej Aurora har små sår på kroppen. Mest på ryggen, men hon kliar sig inte ovanligt mycket så jag har uteslutit löss/skabb och ingen av mina andra tjejer har något sår. Trodde det var av rangbråken när hon kom in i flocken men nu har det varit lugnt hur länge som helst och det blir varken bättre eller sämre. Tänkte avvakta lite och se om dom blir bättre innan jag åker till vetten. Men jag undrar om ni har varit med om något liknande? och om det finns huskurer man kan testa?

Små sår brukar tyda på att de kliat sig mycket även fast man kanske inte ser det så tydligt. Personligen skulle jag nog ta ett skrapprov hos en veterinär för att utesluta löss/skabb. Om problemen kvarstår… ja då är du i samma sits som mig och min Dobby. Han har också klåda och jag vet inte varför. Det har kommit och gått och jag utreder matallergi för tillfället. :/
Hur mycket kostar det att göra ett skrapprov?
Jag skulle tro skabb ändå, vissa får sår - men inte alla!
Jag har haft skabb, och alla får inte sår men man kan se om dom kliar sig mycket
Men hon har haft det ett tag. Och ingen av mina andra som hon bor med har det. Bör jag isolera henne tills jag har gått till veterinären?
Har en skabb har alla skabb, men de med sämst immunförsvar brukar det synast mest på. Om du fuktar pälsen så ser du om såren ser ut som bett eller "vanliga sår", samt var på kroppen de är som mest koncentrerade.
Jag upplever att det blir mest sår på ryggen för att det är svårare att klia sig där och då tar råttan i lite mer än normalt ( egen observation , kanske inte stämmer )
Jag hade bara en råtta sist som hade sår men alla kliade sig knappt mer än vanligt, satte dit dom på stronghold och nu är såren borta och dom har i princip upphört att klia. Tror man blir lite blind när man är med sina råttor, dom kan ju klia sig mer och mer men eftersom det är gradvis kanske man inte ser det? nu diskuterar jag med mig själv i inlägget sorry :P
Om det nu inte är skabb, så finns det ju som bara allergi/hud problematik kvar… eller att nån råtta mobbas / busar våldsamt men det känns långsökt
#6 hur ser jag det då?:P
#7 Kanske ska testa stronghold på henne också. Apotek eller?
#8 stronghold måste man få utskrivet av veterinär.
En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.
finns en bra bild i artikeln, som visar hur det kan se ut.
Precis som DuBetMig skrev, du måste få det på recept och en veterinär måste se på råttan. Försökte få utskrivet sist från en annan veterinär men hon sa ' Du förstår asså, enligt svensk lag MÅSTE vi kolla på patienten. Det är OLAGLIGT att ge ut annars! '. Kändes lite otrevligt, hade räckt med att säga att vi var tvugna att komma in med råttan :P
Okej:) Tack för alla svar!