Förbannad och besviken
Nu har jag tagit bort Lore från alla avelsplaner jag har med honom.
Idag när jag lekte med honom blev lek plötsligt allvar och har bet ett stort jack i min hand. Jag är så himla arg och besviken, jag hade stora planer för honom. Han är så himla vacker och har varit underbar…fram tills nu.
Jag uppmanar verkligen till er som vill para innan 1,5 år: Don't do it. Sånt här kan uppenbarligen komma plötsligt!
#0 det kan inte bero på att han har ont? invärtes tumörer som inte syns kan ändra råttans tolerans och humör…
Ledsamt hur som helst…
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Hoppsan, ja så kan det gå :/ Tur att du upptäckte det innan han parades iaf.
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
Fy vad trist :(
Åh vad tråkigt =(
Va tråkigt :/ har en siames här hemma som börjat visa ett mer och mer osäkert beteende nu och han är 1 år, 4 månader. Så kan man vänta med parningar är det helt klart en bra idé. Men lore är omdöpt va? Tänkte han är inte från L-kullen som mina va? Om jag inte tänker helt galet att han är från Katoz. :P
Aj aj, förstår att du är ledsen och besviken. Sånt där gör riktigt ont i hjärtat :'(
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#1 Det som hände var att vi lekte och han var glad och skuttade runt. När jag skulle ta bort handen hoppade han upp, bet tag riktigt hårt och släppte inte. När jag fått loss honom gick han på de andra istället. Vet inte riktigt vad han kan vara arg på, han har aldrig visat någonting liknande förut. Så jag vet inte om det är en knäpp i hjärnan eller om han har ont.
#2 Ja, det är därför det är så viktigt att vänta. Värsta tonårstiden är ju förbi och han har visat sig vara underbar hela tiden. Får se vad som händer nu.
#5 Ja han är omdöpt, han är från R-kullen, Ringo :) Däremot har jag två andra från L-kullen här hemma, Lynx och Leona och de är fortfarande lika underbara (omplaceringar, kom hit för ett par månader sen :) )
#6 Ja han är min favorit, det gör ont i både han och hjärta. Har fått sätta kompress som drar ur bakterier för det var riktigt djupt.

Sånt kan hända, dominanta hanar kan få en knäpp om de triggas.. Därför anser jag oxå att man ska trigga sina råttor, en bra råtta hugger aldrig. Den kan markera löst med tänderna på sin höjd att nu är det nog, men aldrig hugga. En bra råtta viker sig och går när den har fått nog. Har haft mer än en överdominant råtta, och de har vetat vad som gäller. Det ska finnas en otroligt bra superförklaring till varför en råtta bits om jag ska acceptera det.
Qui dormit, non peccat
#8 Yup, håller med. Förutom att han har varit alfa har han inte visat dominans. Det här har hänt lite över ett par dagar bara, har sett att han jävlats med de andra litegrann, men tänkte att det kanske bara var rangordning och inget mer.
Det här är inte acceptabelt för mig. Att han inte kommer avlas på är 100%, och gör han så en gång till, ja då vet jag inte vad jag gör.
Såret geggar och håller på. Håller det rent och så, men det är inte bara ett litet skrapsår. Som sagt, inte acceptabelt.

Fast ioförsig, jag anser att jag är störst bäst och vackrast i buren oxå. Vet att många tycker att människan inte ska höra till flocken eller vara under i rang hos ledaren men det har jag aldrig förstått mig på. Skaffa inte flockdjur om du inte tänker vara med i flocken liksom.
Att det vätskar är bra, har du någon urdragande salva? Så länge inte handen luktar konstigt eller börjar bulta illa med missfärgning så är de lugnt.
Qui dormit, non peccat
Man kan ju bara spekulera i varför han är så arg. Han har nyligen haft löss, det har kommit två nya i buren, vad vet jag. Men hade han varit bra i lynnet hade han grejat det med känner jag. Jag känner att det var ett aggressivt angrepp då han verkligen hoppade upp mot min hand när jag lyfte bort den.
Jag gick och fick det med en gång, hade på det i ett par timmar, sedan är den där blå saken en sån där kompress som drar ut bakterier. Det har börjat bli blått under såret, men det kan ju vara blåmärke för att han bet så hårt.

Jo blåmärken får man lätt i handen, tänkte mer på om kanterna blir blåsvarta och luktar illa, då har du en allvarlig infektion som kräver läkare helst. Inget man bör vänta med.
Har aldrig använt sånna där kompresser så vet inte hur bra de är. 
Qui dormit, non peccat
Eftersom han hoppade mot din hand när du drog bort den så kanske det är samma som det brukar vara för hundar. Backar man ifrån en dominant hund så kan den hugga. Vet inte riktigt, bara en spekulering :P
Fattar fortfarande inte hur en råtta som leker anses dominant, förutom akten han utförde efter leken :P
Han har inte visat dominans förr.

En råtta kan leka, det är en sak. Men att hugga är galet. Om det nu inte är så att du hotade honom eller gjorde illa honom så finns det inte många andra anledningar till ett hugg.
Du skrev att han är ledare. Alltså är han dominant redan.
Qui dormit, non peccat
#16 Dominant för mig är inte bara att han är alfa, utan dominant för mig är när någon går och strosar i buren, lägger alla på rygg, såna saker. Mellan honom och mig kan man säga att jag alltid varit den dominanta.
Nä som sagt, det var bara lek. inget annorlunda mot vad jag gjort förr heller, klapp på rumpan som han tycker e kul och springer runt i en cirkel och studsar glatt och springer tillbaka för mer. Samma sak idag. Kittlade lite. Inget annat.

Fast en dominant råtta behöver inte lägga någon på rygg och ha sig, är det en bra råtta så räcker det med att den visar sig så blir det lugnt. En överdominant råtta däremot kan ha en hel del dumheter för sig som ryggvändande, rest päls, fnysade mot kompisarna osv.
Qui dormit, non peccat
#18 Bah, då har han blivit en sån :/
What to do now then?
Mina tjejer håller på och lägger varandra på rygg hela tiden. Det är väl en del av processen när det kommer in någon ny till flocken? Fast dom har hållit på nu i snart tre veckor. Dom bråkar inte eller något. Ska jag låta dom hållas eller göra något åt det? (ursäkta om jag snor tråden lite).
Fridborg: det finns en salva på apoteket som heter Xylocain 5% som är en smärtstillande salva för småsår och insektsbett. Kostar ca 60 kr. Kanske du ska ta och prova den om du har ont. Jag brukar ta den när jag har småsår och ont efter jag har gjort illa mig och efter en stund gör det inte lika ont längre :)
Behandla andra som du själv vill bli behandlad
#21 Känner till den :) Nu ser det i alla fall bra ut, men jag har en tendens att dra på mig infektioner.. :/
jäklar! va ett rejält bett du fick o:
En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.
Ajj, det ser inte så trevligt ut. Tråkigt att han bet dig. 
Jag är mest bara besviken att det var just han, min stjärnelev. Hade sett fram emot bebisar efter honom.
Fortsätter han vara elak mot sina flockmedlemmar får han lugna ner sig i egen bur ett par dagar. Han kanske får ett bad och nystädat. Men bebisar får han inte.
Får man se en bild på honom? Blir ju lite nyfiken
Åh gud vad fin. Förstår att man blir ytterst besviken då ja :(
Beklagar verkligen. Har bara blivit biten en gång, och inte lika illa som du, men vet att det gör ganska så ont. Ett sådant bett måste kännas en hel del också.
Hoppas hon iaf återgår till att vara en mysråtta, även om han inte kan bli pappa längre.
#29 Ja, han är nog den vackraste råtta jag haft.
Vet att du och jag pratat om avel på din 7-månaders. Lore är 8 månader. Säger inte att din råtta kommer bli aggro plötsligt, men se bara vad som hände med min älskling. Han har ända fram tills nu varit en myspropp. Det är bara med åldern man ser deras rätta jag.
Men ja, jag hoppas han blir mysigare. Han får över natten på sig att va snäll mot burkompisarna, sen får han egen bur ett tag om han inte skärper sig, så får man göra en ny intro sen.
Jag kommer vänta tills hon är iaf 8-9 månader, och för första kullen hitta en äldre, stabil hane (Funderar på att leta efter någon som äger en Sable Burmese hane). Och sen kanske ta en till kull med då Lucifer (Min väns hane) när han blivit lite äldre.
Men det hör till annat. To stay on topic; Han är verkligen grymt fin. Återigen så beklagar jag vad som hänt. Aldrig kul när dom uppvisar aggresivitet, speciellt inte om man har planer för dom. :/
#31 Låter vettigt!
Ja han har så underbart stor och muskulös kropp och jättefina öron. Han väger nästan 600 gram, dessvärre inte perfekt färg, men…
Perfekt färg är inte alltid viktigt om dom är vackra (tycker iaf jag :) )
Låter som pappan till mina tre äldsta flickor. Han var den mest muskulösa nakenråtta jag någonsin sätt :o
Så jävla fin ><
Pga hans gener och deras mysighet hade jag planer på kull efter dom, men sen funkade inte livet till för det just då och sen så blev dom över ett år, så nu kan jag inte längre. Vilket är synd, dom är väldigt fina. Alla tre rex, två dumbo en dumbobärare.
När det gäller råttor kan planer gå i stöpet alltför lätt. ><
#22 då får köpa in en sån om olyckan skulle vara framme igen :)
Behandla andra som du själv vill bli behandlad
#34 Vette tusan, vanlig ipren/alvedon tar bort endel smärta och är dessutom anti-inflammatoriskt ;)
Jag beklagar..
En alfa är den som alltid är närvarande men aldrig deltar. Han stiger bara in om bråket är på väg att gå riktigt överstyr.
Han lägger aldrig någon på rygg, han behöver inte för hans närvaro är respektingivande.
Han är den som dom andra i flocken söker sig till, ofta ligger alfan längst ner i råtthögen och är alldeles nöjd med det.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#36 Då låter det mycket som att han är dominant, kanske överdominant. Jag har studerat hans beteende extra nu efter att detta hände och det jag ser blir jag inte glad över.
Innan var det som du säger, att han låg längst ner i myshögen och var en myspropp. Men det är nog nån vecka eller två sedan han förändrades.
Det jag iaktagit nu är att han sover på botten av buren, själv, eller i röret själv, eller på kanten av hyllplanet en bit från de andra. Han går runt och så fort någon kommer i närheten lägger ha de på rygg och putsar. De brukar ofta pipa. Ibland jagar han bebisen.
Vad sjutton ska man göra nu? :(
Kastrering, han drabbades av hormonerna och en del blir galna av det… Jag kastrerade en hane pga att han red alla och var allmänt pestig… men han blev inte accepterad av flocken igen, inte ens honflocken ville ha med honom att göra… hanarna hade gott minne och även han så han burrade upp sig även efter open.
Men till slut så fann han en som accepterade honom som han var. Och dom var bästa vänner till slutet.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#38 Allright! Jag kan ringa runt lite överallt och kolla vad en kostar. Han är så ung och frisk att han har goda chanser att klara operationen. Tror inte HVP som ligger närmast gör sånt, men man kan ju kolla. Annars är det nog Roslagstull.
Min djurkassa har blivit tömd efter kastrering av katt samt löss på råttorna, finns det något jag kan göra för honom och de andra medan jag samlar ihop pengar för operation? Jag har ett extraknäck nu, så det kommer inte ta så himla lång tid. Kan han sitta i egen bur så länge?

Funkar han med någon annan råtta? Utan att resa ragg och ha sig.. Isåfall låt honom sitta med den råttan i en egen bur. Kastrering är inte busenkelt på råttor, är han inte odrägligt pissig så hade jag inte kastrerat honom faktiskt.
Qui dormit, non peccat
#40 Iofs, jag har ju chansen att dela på flocken eftersom jag har 4 hanar. Men det jag har sett är att han gått på alla lika mycket. Speciellt på sin "original"-burkompis Paris som han vuxit upp med. Jag kan observera lite mer, men jag tror inte han kommer mer eller mindre bra överrens med någon specifik utan är lika sur på alla. Men som sagt, ska kolla lite mer. Paris klarar i varje fall av honom utan att bli rädd, men det verkar som de yngre killarna är lite rädda för honom.
Jag vill ju inte sabba bebisen heller, Virus, som inte är många veckor alls att bli en rädd krake. Han var underbar när han kom, vill inte ändra på det :(
#39. Kan ju nämna att jag har kastrerat hos Ahlbergs ett par gånger själv. Har kostat mellan 700 till 800. Vet att Väsby har ungefär samma priser men har inte gjort just kastrering där.
Ahlbergs var bra i alla fall. Första gången var jag orolig och fick sitta i väntrummet tills det var klart bara (tog inte ens en timme har jag för mig). Jag hade ju hört att kastrering skulle vara så riskfyllt osv så jag ringde ju tlll de veterinärer jag litar på när det gäller mina råttor (vilket är Ahlbergs och Väsby XD haha) och frågade mig för. Frågade bland annat hur många dödsfall de haft på operationsbordet och så (hade fått höra att det var rätt vanligt att råttan dog på bordet – vilket jag i och för sig tyckte lät konstigt eftersom jag vet att man i England kastrerar rätt ofta (många där kastrerar alla "sällskapsråttor" och det är bara avelsdjuren som får behålla kulorna..)). Ahlbergs lät lite förvånad över frågan och sa att han aldrig har haft en råtta som dött under kastrering. Hade bara haft några dödsfall på operationsbordet över huvud taget och då hade det oftast varit råttor med tumörer som suttit väldigt djupt. (Väsby sa något liknande förresten, de hade aldrig haft en råtta som dött under kastrering)
Så där! Tror knappast att du behöver vara orolig för att Lore inte ska klara en operation ;)
#42 Tack, underbart! 7-800 får jag lätt ihop, skönt att höra!
Under tiden jag svarat nu har han varit två vändor på alla och rullat runt dem och fått dem pipa. Skräcken i buren :(

Usch inte bra.. Men ha i åtanke att kastrering på en så pass gammal hane inte alltid är en lösning. Så håll tummarna men bli inte besviken om det inte hjälper liksom.
När råttor dött har det sällan varit pga operationen, det har varit av narkosen. Och de har dött hemma för de har inte vaknat ordentligt eller man har trott att de vaknat och sen dött knall och fall.
Qui dormit, non peccat
#44 Är 9 månader gammalt för en hane att operera sig? :O Eller menar du att han haft hormoner så länge att det kanske inte hjälper?

#45 Det jag menar är att en kastrering inte alltid funkar, beteendet kan vara invant och då fortsätter han. Det kan även ta flera veckor innan man ser effekt av en kastrering. :)
Qui dormit, non peccat
#44. Jo jag vet att det har varit av narkosen, var nog inte så tydlig i mitt inlägg. (:
Hos Ahlbergs höll de kvar mina pojkar tills de hade vaknat till. Visst var de groggy men de var helt klart vakna när vi lämnade kliniken.
"eller man har trott att de vaknat och sen dött knall och fall."
Det där lät ju lite oroande dock. Har inte varit med om det själv… hur fungerar det? Att man TROTT att de vaknat menar jag? Hur kan man tro det om de inte är vakna? (förlåt, blev lite förvirrad här, jag är inte så smart
)

#47 Jo jag har varit med om det på mer än en råtta tyvärr, de har varit kärnfriska när de åkte in, vaknade normalt utan problem och sett helt pigga ut, och bara poff! Från ingenstans. Men med gas så är risken för biverkningar mindre, så ska man söva så är det gas som gäller. Narkosmedel litar jag inte ett dugg på tyvärr, det är med medel som mer eller mindre alla dödsfall jag känner till har hänt.
Qui dormit, non peccat

Ang. operation så har jag också uppfattning att det inte alls är så farligt som man ofta gör det till. Hos min veterinär har de aldrig varit med om att en råtta dött under operationen (alltså p.g.a. narkosen), vilket såklart också inkluderar närmaste tiden efteråt p.g.a. narkosproblem. Men de veterinärerna söver med gas också, vilket är mycket säkrare. Kolla om du hittar någon som söver med gas. Jag har bara sövt med "vanligt" narkosmedel en gång och visst, det gick alldeles bra, men råttan var jättevinglig efteråt i flera timmar.
9 månader är absolut inte för gammalt för själva narkosen!! Jag opererade en av mina tösar när hon var 2 år och det var inga som helst problem när det gällde själva narkosen eller ingreppet i sig (sedan kom tumörerna tillbaka ändå men det är helt annan fråga).
Sedan är ju inte kastrering nödvändigtvis ett bot mot aggressionsproblem. Det beror ju helt på VARFÖR råttan är aggressiv. Är det p.g.a. för mycket hormoner så kan ju kastrering funka. Är det p.g.a. osäkerhet, otrygghet, etc, så behöver det ju inte alls funka. Men jag skulle nog kunna tänka mig att testa om han blir problematisk. Man kan inte veta om det funkar men det vet man ju inte med något egentligen innan man provat.
Uach, jag hatar verkligen sånt här. Jag har haft en hel del råttor genom åren och alla har inte varit goa och fina. På sista tiden innan jag tog min "råttbrake" så hade jag haft flertalet hanar som mer eller mindre flippat ut vid 6-8 mån ålder. De hade samma beteende allihop; burrade upp pälsen, funkade helt plötsligt inte ihop med övriga i flocken, lättstressade och tillslut oberäkneliga även gentemot mig.
Det var nog extrema fall kanske, men det var också så jag lärde mig hur viktigt det är att avla på temperament. Det är så himla jobbigt när man råkar ut för sånt här, även om det kan vara individuellt också såklart.
Skickar iaf massor av tröstkramar till dig, han var ju gudomligt vacker! Såå ledsamt :'(
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#50 Det ska inte vara några fel på generna, hans linjer är bra liksom. Kanske fick "måndagsexemplaret" i kullen :P Hans syster har blivit mamma i varje fall och vad jag vet har inget liknande hänt i kullen. Jag har 100% tillit till Katoz.
Han är så fruktansvärt vacker, är och kommer nog vara den vackraste jag någonsin kommer äga. Men det får liksom inte förblinda mig. Ska jag föda upp seriöst vill jag inte ha något sånt bakom mig. Men jag ska kanske testa kastrering så får vi se hur det går.
Ja det förstår jag, men för min del var det inte bra linjer bakåt direkt ;)
Riktigt tråkigt iaf att det blev så här, jag beklagar verkligen.
_
Fridborg, du borde kolla så du inte får blodförgiftning. Det är lättare än vad du tror att få de. Jag fick blodförgiftning bara av att klippa för långt ner på min stortå, haha konstigt nog ^^
#53 Det är bara ett litet skrapsår nu som läker bra så det är lugnt :P
#54 Så bra! :)
Vilka är föräldrarna till hans kull?
Ang kastrering vill jag rekomendera att du går till en veterinär som söver med gas(-narkos?) inte spruta!
Förlorade två hanar som kastrerades pga överdosering av veterinären, hade jag vetat att han inte använde gas hade jag gått någon annan stans men som råttkunnig vet. antar man att det görs med gas *ack så fel man hade* Så kolla med veterinären att de gör med gas så du inte råkar ut för samma helvete som jag och förlora honom
* r.i.p Leonis & Tauri :'c *
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning