Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1387 ggr
Fridborg
0

AKUT hjälp!

Min kompis har en katastrof hemma. Hennes mamma stoppade in en hane i fel bur och 3 av 4 honor blev dräktiga.

Hon klarar inte av att ta hand om alla så jag har erbjudit hjälp med en kull.

Denna hona ska föda vilken dag som helst, typ imorrn eller något, är det säkert att transportera henne till mig?

wintermynta
1

Helst inte då det innebär stress för honan. Vänta istället tills hon fått bebisar och dom små är två veckor och har börjat äta riktig mat.

Fridborg
1

#1 Dessvärre har vi inte den lyxen. Hon har redan 2 kullar som redan har fötts och är väldigt stressad. Finns inte på kartan för henne att ta hand om 3 råttungar tills de är 2 veckor.

Är redo för en katastrof, att hon skulle döda dem. Hon ska få eget rum i lugn och ro, mer kan jag inte göra.

Fridborg
0

30 råttungar ska det stå

Aztrya
0

Lycka till! Stackars din vän, det där kan inte vara lätt :(
Och vilken nedrans otur!

Fridborg
0

#4 Ja hon kom hem igår och möttes av detta kaos. De som tagit hand om hennes råttor har uppenbarligen inte lyckats :/ Alla hade rymt och en hade fött barn under kylskåpet. Hela situationen är mycket för henne, att vara borta ett par veckor och komma hem och mötas av detta.

Vet att det inte är optimalt och jag önskar hon hade sagt det tidigare, men när man får reda på en sån sak precis är det inte lätt att göra det mest optimala.

Jag får helt enkelt hjälpa henne och göra det bästa av situationen. Vi har varit vänner många år och hon är en ypperlig råttägare annars som råkade välja fel råttvakter :(

Aztrya
0

Vet hur det är. Valde en vän att vakta mina råttor i en vecka. Kommer hem, då har jag sagt 'var där minst varannan dag', men jag vet att flickorna dricker upp sitt vatten på 3-4 dagar, pojkarna sitt på 1½ dag, och ingen av dom hade vatten, eller mat för den delen. Var mycket besviken. :(

Inte lätt att hitta bra råttvakter tyvärr…

Jag väntar spänt på uppdateringar här, berätta hur det går för henne (Både in vän och för honan)

Fridborg
2

#6 Suck, ja. Bästa sättet att se till att ens råttor mår bra hos vakten är typ att inte åka iväg mer än 2 dagar, haha!

Pratar febrilt med min kompis nu. Än visar hon inga tecken på att föda. Hon gissar på kanske 2 dagar kvar. Hon boar inget alls och det är ju ett "gott" tecken.

Hämtar henne vid 17-tiden, hemma kanske runt 18. Kommer uppdateringar hela tiden, självklart en bildtråd med bebisarna och tillslut en säljtråd (om allt går vägen). Hon har överlåtit allt sådant till mig.

Sitter och tänker ut tema till kullen (man ska hålla sig positiv! :P).

Det som väntas är mycket roan, svart och ev eubk/ambk. 25% dumbobärare om jag fattat allt rätt.

Aztrya
0

Änglar! Känns väl passande om dom överlever? :3

Fridborg
0

#8 Ja kanske det, förutom att jag inte är ett dugg religiös :P Världens underverk kanske?

Nä, nu ska man koncentrera sig på att de överlever och e friska!

Enligt min kompis har iaf båda föräldrarna sjukt bra temperament utan aggressivitet, blir nog gosiga små rooger.

Aztrya
1

#9: Man måste inte vara religös för fina änglanamn :P

Fridborg
0

#10 Nä förvisso, men jag har lite svårt för sånt. Inte för att jag e satanist eller djävulsdyrkare, men jag blev inte utslängd ur konfirmationen för inget ;) Haha!

Funderar på Fridborgs favoritlåtar.

Borg designations (One of ten, Two of ten osv) men lite för opersonligt kanske

Herregud, sånt här trodde jag att jag bara skulle behöva tänka på om minst ett halvår-ett år! Haha.

Aztrya
1

Haha xD

Kanske karaktärer från någon film du gillar? När jag tar kull planerar jag på namn ur en anime. :)
Blommor? Maträtter? (Lilla Pizza och Pasta bolognese som springer omkring lixom ;) )

Fridborg
1

#12 Jag döper alla mina efter Star Trek, men dessa namn vill jag kanske spara till planerade kullar. Funderar på And One-tema.

Military Fashion show, Love you to the end, Panzermensch, Bodynerv, Pimmelmann, HAHA!

Får se när de ploppat ut vad jag tycker de ser ut som :P

Hallonblad
1

Honan borde inte flyttas på från och med en vecka innan beräknad nedkomst till åtminstone en vecka efter att ungarna fötts. :/ Låter inte alls som en bra idé att flytta på henne om det bara är en eller två dagar kvar innan födseln.

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

Melissa V
0

tufft läge ju. Men kommer nog gå jättebra, tror du sköter det galant.
Ha det i en rätt mörk låda eller liknande med massa hon kan gömma ner sig i när du transporterar, blir ju lite mer tryggare om hon slipper se för mycket och samtidigt kan gömma sig från de farliga.
Visst är de långt ifrån optimalt men man får ju göra det bästa av situationen helt enkelt, råttor är ju tåligare än vad man tror

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

wintermynta
1

#3 Det är väl inga problem? Dom två första veckorna är dom ju helt beroende av mamman och det enda man krasst sätt behöver göra är att mata honorna.
Vill hon inte ha bebisar kan hon ju sälja dom hon har som ormat . Dom flesta ormar kan ju äta pinkisar.
#14 Håller med. Det är inte bara en fara för ev bebisar utan också för honan. Stressar du igång henne för tidigt kan det bli allvarliga förlossningskomplikationer tex att livmodern brister och hon förblöder, eller att ev värkarbete avstannar och då föder hon inte alls. Bebisarna kan också födas för tidigt och avlider. För honan inte ut ungarna pga att värkarbete stannat upp kan det bli likförgiftning och det är sällan som det slutar bra. Då är det som sagt bättre att skänka pinkisarna till zoo.

Fridborg
1

#16 Det får ståä för henne. Har ett datorhaveri så det är ett under att jag kan svara över huvud taget. Hon e hemma hos mig nu och verkar lugn. Hon äter, dricker och jag ser fosterrörelser så so far so good. Var snälla och försök att hjälpa mig istället nu. Ska ge henne hallonbladste så fort det svalnat. Verkar som att hon har förvärkar. Hon får ligga sjlv i ett nerslck rum och vilar för tillfllet.

Aztrya
0

#17: Bra att hon är lugn iaf. Lycka till med småttingarna!

Var finns du och bebisar för övrigt?

Melissa V
1

jag brukar fylla en påse med varmt vatten, sen linda in den i en filt, de är mjukt och skönt att ligga på och ger ju också lite närhetskänsla när man själv inte kan vara där för dom

Fridborg
2

Just nu sover hon och ater blodpudding samt annat jag gett henne. Ska testa ditt tips #19! Tror det kommer göra gott för henne!

Hallonblad
3

#17 Fast du frågade ju om det var säkert att transportera henne, så det var ju det vi svarade på: nej, man flyttar inte på en högdräktig hona.

Nu har du ju gjort det ändå (så jag ser inte riktigt poängen i att rådfråga här överhuvudtaget, eftersom du ändå inte brydde dig om vad vi sa?), så nu är det ju bara till att göra det bästa av situationen. Hoppas allt går bra för mamma och bebisar.

Fridborg
2

#21 Jag ska helt enkelt sluta fråga om allt. Jag hann inte se vad ni skrivit innan jag blev tvungen att ta mig dit. Det var inte jag som inte brydde mig, det va bråttom att få henne hit eftersom min kompis inte kan öht ta hand om dem. Den som med handen på hjartat kan saga att ingen har försökt hjalpa till med oddsen emot sig får garna kasta den första stenen. Tror de flesta har inne nu vet att jag inte medvetet e ute efter att skada eller ta dö på djur/råttor öht. Jag tankte att det var vart en chans att ge ungarna ett liv, råkar de avlida skulle de andå gått det ödet till mötes, jag ville försöka ge dem en chans. Vi får hoppas att det går bra med mamman också.

Melissa V
4

#20 Blodpudding är gott och nyttigt ju :)
Håller alla tummar och tår för dig och tösen. Tvivlar på du är djurdödare, tycker det var bra gjort av dig att ta dig ann uppgiften med alla odds emot dig som du nog redan var medveten om. Fråga bör man ju, hur ska man annars få veta så sluta inte med det, vissa kommentarer kan man ju helt enkelt välja att inte låtsas om.
Tror de är i många fall bättre att chansa och ge den ett ärligt försök än att skita i det och veta de går åt skogen, jag vet att i alla fall jag skulle ligga sömnlös om jag var i din sitts och inte ha gjort något

#21 Poängen i att rådfråga är att få ett svar så man har lite mer att gå på än enbart sina egna känslor vare sig man kommer kunna ta emot sig av råden eller inte. Samtidigt när man frågar så behöver det ju inte vara att just denna gång ta till sig utan detta kommer hon ju bära med sig hela livet och veta nån annan gång om det uppstår igen liknande sitts att det inte är lämpligt, eller hur.
Därför frågar man även om man inte kommer kunna vara alla till lags, ett svar innebär inte just NU, utan de kan vara lika aktuellt om 1,5 eller 30 år

wintermynta
1

#22 #23 Jag tror att vi som har erfarenheter reagerar som vi gör då vi vet att det inte är enbart ungarnas liv man riskerar utan även mammans.
Visst är det bra att man hjälper varandra men det finns på så många bättre sätt man kan göra utan att låta känslorna fara och fatta snabba beslut.
Sen skulle jag avråda från att ge hallonte då ni inte vet vilket dygn hon är på.
Det ges endast till mammor med svagt värkarbete och endast under noggrann övervägning om dom gått över dygn 25-26. En frisk hona klara oftast förlossningsarbetet utan huskurer och medicinsk hjälp oavsett hur lite eller mycket hon väger.

Fridborg
0

#24 De andra två som blivit draktiga blev det samtidigt och har redan fött. Jag ser att hon har förvarkar och tankte hjalpa till lite. Har fått råd av en annan att ge det så nu får ni bestamma er. Jag kan inte gå efter båda råden.

Hallonblad
1

#22 Var inte så överdramatisk, stämningen blir så otrevlig då. Det är ingen som beskyllt dig för att vilja skada djuren, så nu är du bara barnslig och obstinat.

Som wintermynta redan påpekat kan du ha gjort mer skada än nytta om du har otur, och i slutändan hade ni gott och väl ändå kunnat vänta tills den äldsta kullen blivit åtminstone en vecka gammal och du kunnat flytta hem den kullen till dig då. Hade varit mycket säkrare för alla råttor involverade. Första veckan gör man ju ändå inget annat än kastar in mat till mamma och tittar till bebisarna medan mamma springer av sig på köksgolvet (eller var man nu väljer att släppa henne), så den första veckan gör det ingen större skillnad om man har två eller tre kullar.

Du får berätta hur det går sedan, kan ju inte hjälpa att oroa sig för mamma och småttingar. Vad heter den blivande modern?

#23 Fast om man redan bestämt sig för hur man tänkt göra finns det ju fortfarande ingen poäng med det. Vill man ha ett svar får man ju lov att ta till sig det, annars finns det ju ingen mening för folk att svara. Nu brukar ju Fridborg vara duktig på att ta till sig det man säger, men just denna situation sköttes inte direkt på bästa sätt. :/

Hoppas allt löser sig för mamma och bebisar den skakiga starten till trots.

#25 Hur länge satt hanen med honorna? Om han satt en längre tid kan hon ju ha blivit dräktig senare än de andra två. Jag skulle nog inte stressa med hallonbladsteet, men har hon gått över tiden kan det ju vara värt ett försök…

Melissa V
2

#24 Väldigt dåligt av dig att börja snacka om kunskaper, det hör inte till denna tråd wintermynta! Håll det på mogen nivå tack.
fel ja det sa jag också att det var men ibland måste man göra saker som är fel för att få det rätt när man får gå på omdöme i svåra tider. Alla älskar vi våra råttor och gör allt för dom, även okända. 

Hallonté har jag ingen vetskap om då jag inte behövt använda det, men håller nog med wintermynta där att vänta lite med det tills du ser att hon har det svårt och det och verkligen behöver det

Melissa V
1

tyvärr börjar tråden bli tråkig för mig, jag ger de råd jag kan och vill hålla saker på positiv nivå och göra det bästa av situationen som är just nu. Att prata om hur det varit eller kunna varit, eller framtiden vet ingen. man kan bara göra det så gott man kan i nuet som är.
men lycka till Fridborg, tror inte du ville något illa varken råttor eller människor. Slutar bara läsa tråden

wintermynta
1

#24 Ber om ursäkt och har ändrat ordvalet.
Ang hallonte så innehåller hallonblad oxytocin (ett peptidhormon). Oxytocin är det hormon som frigörs i hypofysen för att framkalla sammandragningar i livmodern.
Vilket är bra vid värksvaghet och långdragna förlossningar. Mindre bra om människan eller djuret inte är fullgången. Överdosering kan skapa för starka värkar och det finns en liten risk att livmodern kan brista på mindre djur som tex råttor.

silverorm
1

Kalciumsten för råttor är bra för blivande råttmammor, finns en sort med mjölk och alger, vilket gillas skarpt av mina honor. (nä, kommer inte ihåg på rak arm vad den heter..) eller ge henne färdig risgrynsgröt, mat med kalcium i iallafall. Glad Hur gammal är hon?

Varghund88
1

Vi brukar servera en äggula med lite grädde/mjölk till våra honor när det börjar närma sig. Nyttigt för dem ;)

Zakaraa
0

#31 laktosfri då eller vanlig?

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Varghund88
0

#32. Vi ger våra vanlig, men våra råttor är vana vid laktosprodukter (de är vana vid det mesta XDXD). Antar att laktosfri går bra det med om man är paranoid. (: Det viktiga där är kalken mamman får i sig.

Fridborg
2

Nu är jag tillbaka, har som sagt haft datorhaveri. Jag vill inte hänga ut min kompis privatliv här, det enda jag kan säga att det var till mig eller en säker död så får ni nöja er med det. Och som jag skrev så hann jag inte läsa hela den här döds-biten innan jag hann åka iväg, jag hann bara se "det är nog inge bra". Hade jag hunnit läsa döds-biten hade jag tänkt efter en gång till. Uppdateringen är i varje fall att hon verkar må bra. Tror ungarna möjligt kan komma ikväll. Hon är pigg, äter och springer bekymmerslöst runt i buren. Hon svankar lite ibland och man ser i varje fall fosterrrörelser. Inget boande.Och hon har ingen aning om hur länge hanen satt med dem men de som blivit dräktiga har redan fött och magen har trillat ner på henne så jag tror de kommer när som helst. Honan som heter Anaconda är 5 månader så jag tror hon kommer klara detta galant så fort hon kunnat lugna sig lite efter resan. Ögonen är klara, pigga och hon bibehåller ett stort lugn. Jag får ta det som ett gott tecken. Nu är hon ensam i ett kolsvart rum och jag tittar bara till henne en gång i timmen en snabbis och ser om bebisarna rör sig. Ska iväg och handla snart och köpa hem saker hon behöver :)

Fridborg
3

Btw, jag låser den här tråden och startar en ny om den kommande födseln, att diskutera etik och mat är OT. Välkomna att diskutera i den nya :)

Inlägget är låst för nya kommentarer