Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 782 ggr
regskylt
1

Färghjälp på bebisar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle behöva lite hjälp med vad mina bebisar kan tänkas vara för färger.
Är det ett gäng svarta jag har fått?

regskylt
1

Blåfisar? Mamma är Blue så det borde nog stämma?

regskylt
1

Lilla grabben med pannfläcken och vit nos. Vad kan det vara för teckning på honom? Han har vita ben om det inte framgår :)

ceccie
0

#2# kan vara black ambk .

Varghund88
1

#0. Ser helt klart svarta ut för mig (:

#1. Svårt för mig att säga tyvärr. Har jättesvårt när jag bara ser på bild och när de är så unga så har jag inte heller det lättaste. Skulle kunna vara mink…?

#2. Är antingen ambk eller husky, skulle behöva se honom i verkligheten för att säga med mer säkerhet XP (eller i alla fall från fler vinklar haha)

Jättefina är de i alla fall :D

regskylt
0

#4 mink… Hm.. Länk eller bild på hur en son ser ut? :)

Varghund88
0

#5. Minkar kan ju komma i en hel hög av nyanser men här har du min Legolas-pojke som är mink (:

Varghund88
0

Här har du en liten mink-flicka från vår kull Stray!

Varghund88
0

Här har du tre dagar gamla mink-hanar (och en svart XD) från vår Hali ya Hewa-kull.

Varghund88
0

Här har du samma gäng som i inlägg #8 när de är ett par dagar äldre.

(dessa var dock bara en nyans, vi fick två olika "slags" mink i kullen, de här är den mörkare sorten, sedan fick vi en ljusare sort med XD)

Varghund88
0

Vet inte om jag är till någon hjälp eller om jag bara förvirrar? XD De kan ju vara blå, har lite svårt att se på bild såhär. XD Och blå och mink är inte helt lätt att se skillnad på när de är riktigt små tycker jag =P

Fjordell
0

De är nog antingen blå eller mink, ja. Jag trodde att jag fick minkbebisar här hemma efter min Aili, som själv är mink. Men det visade sig bara komma blåa, inga mink. Det är i princip omöjligt att se om det är det ena eller det andra, innan pälsen börjat synas. Så du har ett säkert svar inom några dagar hur som helst! Glad

På bild ser du min kull, 5 dagar gamla. Svarta och blå. Här trodde jag fortfarande att jag hade fått mink.

Fjordell
0

Och här är de 9 dagar gamla, samtidigt som jag insåg att det var blåa jag fått :)

regskylt
0

#10 jo jag är lite klokare :) Dock så tror jag att mina är blå då mamma är blå, så det är logiskt :) Fick ju tre eller så var det fyra rex mitt i allt helt otippat. Men så kan det gå när man tar hem tjuvparat. Såg inte heller någon svart hane i buren mamma Håkan satt i, så det kan kanske ha varit en svart rex som köptes innan jag tog hem Håkan, hon had eju trotts allt suttit med hanar i ca en vecka.

(bild på mamma Håkan)

Hallonblad
1

Svart kan det bli utan att föräldrarna är svarta, likadant med mink. Det är helt en fråga om hur genetiken ser ut för båda föräldrarna. Om pappan är mink som inte bär på blått, och mamma är blå som bär på mink blir ca 50% av ungarna mink och 50% svarta, alla ungarna bär på blått och mink. :)

Om pappa är svart och bär på blått och mamma är blå blir 50% svarta blåbärare och 50% blåa.

Om pappa är champagne som bär på mink men inte blått och mamma är blå som bär på mink men inte rödögt blir 25% av kullen mink och 75% av kullen svart, alla bär på blått och rödögt, 50% bär på mink. Alltså skulle alla bebisarna bli två färger som föräldrarna själva inte är… Genetik är roligt! :)

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig