Naken och rex?
Jag frågar för jag är inte säker… men hur är det? Är inte nakna råttor egentligen dubbelrex eller har jag fel?
Och hur är det att para en naken med en rex (Min vän planerar detta)?

Nej, nakna råttor är inte dubbelrex. Dubbelrex är dubbelrex, en helt vanlig råtta med lite eller ingen päls men utan defekter övrigt.
Du har minst tre riktiga nakenvarianter, här kan du läsa mer om dem:
http://rattor.ifokus.se/articles/4d7156bbb9cb462244067b2b-harlosa-rattor
Qui dormit, non peccat
Och att para Rex och Naken är inga problem då?
Varför jag frågar är för att mina tre äldsta honor, deras pappa var naken, och deras mamma slät. Alla tre är dock rexade.
Det beror på, en dubbelrex är ju ofta nästan helt naken. Men så finns ju andra nakna varianter också, som är egna gener och inte har något med rex i sig att göra.
Att para en dubbelrex med en rex innebär att ungefär halva kullen kommer bli dubbelrex och andra halvan rex.
Att para en "riktig" nakenråtta med en rex är i slutändan ingen direkt skillnad från att para med en slät.
Däremot kan du ju nämna för din kompis att det enligt svensk lag är förbjudet att avla på djur som nedärver disposition för hög frekvens av allvarliga sjukdomsfall eller förlossningssvårigheter eller om det saknar förmåga att föröka sig på ett naturligt sätt. Nakenråttor (med undantag för dubbelrex) nedärver disposition för hög frekvens av allvarliga sjukdomsfall och ska därför inte avlas på.
:) Hoppas det var till någon hjälp.
Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.
Min hemsida - ta gärna en titt! 
Tack. :)
Tror dock inte hon kommer lyssna, hon har ett eget sinne tyvärr.
#4 Du kan ju alltid göra ett försök. :) Och lagen väger ju egentligen tyngre än hennes tycke och tänk, så…
Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.
Min hemsida - ta gärna en titt!