Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 471 ggr
Fliso
0

Kan det vara farligt?

Hej jag undrar om det kan vara farligt att sova i samma rum som tre rått hanar, ingen kastrerad? Plus så har en blivit sjuk, så hans bajs luktar.. Starkt. Min mamma är orolig att jag kommer bli sjuk eller nåt.

Lamina
0

Klart det inte är farligt, det är som att sova med vilket annat djur som helst. Råttor betraktas tyvärr väldigt ofta som pestsmittande skadedjur av folk, men dom bär lika sällan på zoonoser som något annat husdjur.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Aztrya
0

Jag har 6 hanar i min lilla lägenhet, plus 5 honor. Blir inte sjukare av det :) Och då har jag inget annat val än att sova i samma rum då jag bor i en etta ;)

Så nej. Du behöver inte vara orolig.
För övrigt så kastrerar man väldigt sällan hanråttor, om dom inte blir väldigt hormon-galna. :)

Fliso
0

Tack, ska säga det till mamma, så slipper hon vara orolig, det ända jag tycker är jobbigt när vi sover i sammma rum är att dem brukar klättra och hoppa extra när jag har släckt lyset och gått och lagt mig..

Aztrya
0

Ja, råttor är ju nattdjur, så… det får man tyvärr vänja sig vid :)

Annars kan du göra dom dagaktiva, men det kräver att du mer eller mindre ser till att dom knappt sover något under dagarna, under en någorlunda lång period. Enligt en vän till mig (har inte provat själv) så funkar det så att dom sover på nätterna då istället.

Fliso
0

Aa, kan man ju göra :D

hus-musen
0

Råttor är huvudsakligen nattdjur, så det är inte konstigt att de blir mer livade på nätterna/tidiga morgon :)
Aktiverar du dem på dan så kommer de vara tröttare på nätterna, men räkna inte med mirakel ^^ Köp öronproppar!

Råttsjukdom smittar i regel inte, så det kan din mamma sluta oroa sig för. Det är faktiskt mycket farligare att klappa en katt eller en hund som varit ute, och det antar jag att din mamma är ok med?
Men om han är sjuk så ta han till vetten så de får ordna till det :)

Qui dormit, non peccat

Fridborg
0

Jag bor i en liten etta och är dessutom lite allergisk och sover med 8 råttor (4 honor, 4 hanar) ungefär 1,5 meter från sängen (haha, det går inte att ställa de längre bort). Kanske har börjat snarka, vad vet jag. I början blev jag tokig på ljuden men jag vande mig tillslut.

Men farligt är det inte :P

Fliso
0

Men vilket kön är för er mest mysigast? Bara en helt radom fråga, själv så kan jag inte svara (har bara haft hanar). C:

Fridborg
0

Hanar absolut. Honorna är mer upptäckare och spralliga medan hanar gillar att mysa mer (självklart individuellt på alla, men rent allmänt) :)

hus-musen
0

Hanar alla gånger :)

Qui dormit, non peccat

Fliso
0

Jao, tror jag gillar hanarna också ^^