Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 324 ggr
Zolah
1

Zolah's Råtthistorik - verkligen 'Rik'

Som svar på 'Din råtthistorik' , tänker fylla på ännumer senare men detta  är nog en bra början. Har detta till dom som är intresserade samt för egen del, ska dela med mig lite bilder osv sedan också. Gamla dagboksinlägg osv :)

Frågor etc är välkomna, tycker det är bara kul att dela med mig av saker.

Första Minnet : Den första råtta jag varit i kontakt med och 'ägt' var min systers bruna 'takråtta' som hette Emenon, vilket var en stor hanne som levde i en fågelbur med tidningspapper som botten ( om jag minns rätt, jag var kanske fem? ). Han levde ett långt liv och hans mat bestog av hundfoder, hård brödoch annat som jag än en gång inte minns.  Minns väl då jag retade upp honom och fick mitt första bett från en råtta, jag busade i buren med en flagga och sedan tyckte jag att jag skulle dit med fingrarna… Haha :) Minns också att han hade en kattsele som min syster gick runt med honom i.. så han måste ju varit rejält stor ? en vanlig historia som dras med Emenon är då han följde med till en korvmojj och min syster beställde en korv, smart som han var så klättrade han genom armen på hennes jacka och stal själva korven ur brödet, kvar var ett tomt bröd och en skräckslagen kvinna som serverat maten. :)  Emenon dog visst av hög ålder, och ska kolla hur gammal han var med min syster men hon tycker att råttor idag lever konstigt kort liv. Antar det är aveln som har slagit slint under tiden?

Andra minnet : När jag var runt 12-13 fick jag en tjej av min systers kompis, en liten hooded flicka som hette Busan. Hon kom i en liten hamsterbur och jag var som frälst, liten pälsig och fin. Jag försökte mitt bästa att lära mig allt om råttor, men allt jag hittade var en gammal bok i skolbiblioteket och SRS gamla sida som jag inte fattade alls.  Jag gjorde i vartfall mitt bästa, skaffade större bur, planerade en lekhörna i min bokhylla, var ute med henne med mitt egengjorda koppel bestående av tråd och sådana där tjocka mjuka hårband. Vi var ofta i sandlådan då jag hade läst att det var superbra sätt att roa råttor ( skillnaden var dock att man igentligen skulle ha en låsa innomhus men fick inte för min pappa lol ).  Min lilla Busan fick utstå många 'prov' för att jag ville se vad jag kunde göra för att förbättra hennes bur.

- Egen sydda tuber och hängmattor, vilket hon avgudade. Något som faktis jag gjorde rätt då jag var liten, mamma sa alltid att det skulle bli söndertuggat men det hände aldrig. hade en egen 'korv' där hon fick vara då jag gick runt med henne.

- Kattsand med spån ovanpå, fick för mig att det skulle suga upp bättre och att det skulle vara mjukare. Inget av det är väl så bra igentligen som bottenmaterial…

Finns säkert mer saker, många kopplade till nybörjar fel och att det inte fanns information att ta del av. Busan avled av cancer senare, som kom bara på en dag. Sedan hade hon även fått långa tänder, som säkert hade kunnat undvikas med mer att tugga på samt att veterinären hade vetat mera, hon trodde det var pga levern?

Råttor då och nu -

Idag har jag haft råttor i ca 3 år, och mina första råttor som jag fick i vuxen ålder kommer från Allamej's vampyrkull. Två fina damer som hette Akasha och Ezekiel ( 06/06/2009 -16/03/2011 ), dom var siameser och Ezi var dumbo också. Jag var så lycklig, min största dröm sedan Busan var att skaffa råttor igen. Men jag var också mycket rädd, för jag hade ju lärt mig så mycket sedan dess också. I början var jag så rädd att hålla i dem för jag trodde jag skulle göra dom illa eller göra något fel. Turligt nog hade jag ju Allamej att stödja mig mot och hade på så sätt alltid hjälp, rätt snart så utökade jag min flock till fyra damer. Två stycken damer som hette Bella Caio och Early Girl, även dom fråm Allamej. Då blev jag också med två pojkar lite oplanerat då min dåvarande pojkvän ville ha råttor men han betalade dem aldrig, så jag blev med en hanflock också. Tror det var bara tur att jag hade skaffat en furet tower så jag kunde ha båda flockarna annars hade det blivit svettigt!

PGA samma dåvarande pojkvän, då numer mitt ex fick jag ta beslutet att bara ha en flock. Och jag kände att just pojkar var det kön menat för mig, och Hypno var min stjärna speciellt. Damerna fick flytta till min systerson där dom mådde bra och fick den omsorg dom behövde, kände ett extra plus att han gick på djuromvårdnads skola så känslan av att 'överge' mitt ansvar osv kändes inte lika hårt.

Haze och Hypno var båda bröder, mycket goa och fina. Haze var lite egen av sig men Hypno, han tyckte jag var det bästa sedan ost och smör! Han klättrade gärna in i handen på en för att bli kliad på ett speciellt sätt. Sa alltid på skoj att han och jag skulle gifta oss och få ett barn som vi skulle döpa till 'Splinter' .

Tyvärr så fick Hypno en svår lunginflammation, och blev inte bättre efter två kurer med medicin. Så jag fick börja lite panikartat söka efter en kompis, fick hjälp av Allemaj och fick på så sätt träffa Sockerråttan som lät mig träffa min nästa stjärna Bly. Bly var verkligen go, och han gick in i flocken hur bra som helst. Mina tjocka gammelgrabbar behandlade honom som luft, som om.. han alltid funnits där.

Tiden gick och Hypno lät som en sula mot vått golv, och någonstans hoppades jag väl på att han skulle klara sig och bara 'låta' illa. Men en dag så såg jag att det var dags, och Hypno fick somna in.

Tyvärr så var det då också min första och mest traumatiska veterinärbesök, troligen avlivades han fel och jag bojkottar numer just den veterinären. Minns fortfarande det jag anser vara det sorgligaste ögonblicket då han tvättade min hand just innan vi gick in, och hur jag hörde han skrika så att det kändes som jag hade svikit honom..

Bly är den andra mycket minnesvärda hanråttan jag har haft, han var verkligen en center of attention magnet. Alla tyckte om honom, och han hade en tendens att få domsom var lite rädda att bli intresserade och 'våga'. Han var en utmärkt flockledare också, och perfekt att ha för att lära katterna att råttorna är doms om bestämmer i hemmet. Saknar honom så mycket, det skulle ha blivit en eller två kullar efter honom om han nu bara hade förstått hur man hade satt bullar i ugnen. Han blev plötsligt sjuk en dag för några månader sedan, det var verkligen dramatiskt. För mig iafl, gick bara förbi buren och kände att nåt var fel. Nåt stämde inte med 'känslan' av buren, där fann jag min grabb alldeles slapp och trött.  Han hade även svulster runt/i halsen, visade sig att det var cancer. Åkte till en veterinär vid travbanan i skellefteå och där var nog mitt bästa besök, helt tvärtemot det som skedde med Hypno. Det var lugnt, dom informerade mig om hur det skulle gå till, och det fick ta den tid det tog. Kändes bra, och som ett bra farväl, kort och kanske morbidt av mig så… tyckte jag att det var fint.

Nu har ju alla mina råttor betytt något för mig, nu har jag mest nämnt dom jag tycker har varit 'störst' och gett mest inflytande. Dom har gett mig mod att våga och prova saker, dom har gett mig en passion att veta/fråga och uppleva. Jag känner mig alltid så glad då jag har minst 4 par tassar springandes runt mig, råttor är kort en stor sak i mitt liv. Visst jag blir inte rik av att ha råttor men dom bringar en annan form av lycka, samt att jag kan slappna av på ett annat sätt med dom.

Råttor som jag har/haft, en liten lista

• Namn: Emenon ♂

• Färg: Brun / Augoti?

• Ursprung: Min syster ev djuraffär.

• När: Ca 5års ålder hade jag denna råtta

• Ålder och dödsorsak: Ingen aning, ska undersöka . och han dog av ålderdom.

• Namn: Busan ♀

• Färg: Black hooded

• Ursprung: Min systers vän, djuraffär?

• När: Jag var runt 13 år, hon kanske var ett år då jag tog över henne.

• Ålder och dödsorsak: Gissar på tre år, och fick cancer.

• Namn: Akasha och Ezekiel ( Pandora ) ♀

• Färg: Siames / Siames Dumbo

• Ursprung: Allamej's uppfödning - Vampyrkullen.

• När: 06/06/2009

• Ålder och dödsorsak: 16/03/2011 avlivades båda systrarna pga cancer, dom blev 1 år , 9 månader, 10 dagar gamla.

• Namn: Bella Caio♀

• Färg: Champagne

• Ursprung: Allamej's C kull

• När: 09/08/2009

• Ålder och dödsorsak: Ingen aning om ålder, då min systerson inte sa när hon dog. - Cancer var dock boven

• Namn:Early Girl♀ ♂

• Ursprung:Allamej's C kull

• Ålder och dödsorsak:Samma som Bella, dock dog hon av ålder/ensamhet.

• Namn: Haze

• Ålder och dödsorsak: 14/07/2011 avlivades Haze pga ett tumör vid ögat som började bli röd/blå - hoppades på en finne men veterinären sa tydligen att det var ett tumör. Han blev 1 år, 11 månader, och 5 dagar gammal.

• Namn: Hypno

• Färg:Amber

• Ålder och dödsorsak: 08/09/2010 avlivades Hypno pga lunginflammation som inte ville lägga sig efter två behandlingar, han blev 1 år, 30 dagar gammal.

• Namn: Bly

• Färg: Blue Dumbo

• Ursprung: Sockerråttan/Allamej ?

• När: 07/25/10 ( Födelsedags barnet, delade dag med mig )

• Ålder och dödsorsak: 19/03/12 Fick jag ta farväl av min kille, som hade fått cancer i hals och mage. Han blev 1 år, 7 månader och 23 dagar gammal.

• Namn: Dravit

• Färg: Augoti

• Ursprung: Sockerråttan's ädelstenar

• När :9/3/2011

• Ålder: 1år och 10 dagar

• Namn: Bärnsten

• Färg: Curry irish rex dumbo

• Ursprung: Sockerråttan's ädelstenar

• När:9/3/2011

• Ålder : 1år och 10 dagar

• Namn: Sten

• Färg: Amber

• Ursprung: Sockerråttans rekordkull

• När:10/08/2011

• Ålder 11 månader, 25 dagar

• Namn:Berg

• Färg: Amber

• Ursprung:Sockerråttans rekordkull

• När:10/08/2011

• Ålder : 11 månader, 25 dagar

• Namn:Lille Skutt

• Färg: Siames

• Ursprung:Sockerråttans rekordkull

• När:05/02/2012

• Ålder:5 månader, 30 dagar

• Namn:Dim Sum

• Färg: Black hooded dumbo

• Ursprung:Djuraffär

• När: 19/03/2012 köptes han, kanske var 4-5 veckor? vägde bara 75 gram

• Ålder : 4 månader, 16 dagar från inköptsdatum.