Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 1310 ggr
Virkan
14

Ställ frågor om avel, tack!

*Tack Zolah för iden*

Jag vill lära mig mer om avel, dräktighet (och allt där som gör till) och genetik efterom jag vill bli en uppfödare en vacker dag (alltså om måånga år). Jag har läst allt jag kommit åt (minder om genetik dock) men vill lära mig ännu mer! Kan inte ni ställa frågor om ämnena jag räknade upp så ska jag försöka svara på dem? Skulle uppsakttas mycket! :D

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

hus-musen
0

Kan börja med något enkelt;)

Hur gamla bör honan och hanen vara vid sin första kull, när kan man ta sista kullen på en hona/hane och vad bör man utvärdera innan man tar en kull?

Qui dormit, non peccat

zickan
0

Tummen upp för inlägget :-D

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Virkan
0

Hur gamla bör honan och hanen vara vid sin första kull, när kan man ta sista kullen på en hona/hane och vad bör man utvärdera innan man tar en kull?

Honan ska vara mellan 5 till 9 månader när hon får sin första kull, hanen ska vara minst 1 år, gärna äldre. Sista kullen kan man ta när honan är 9/10 månader (tror jag) om hon inte har fått kullar förut, men om hon har fått förut kan hon få sista kullenn vid 1,5 år. Hanar har ingen tydlig gräns, man får para dem tills de blir gammla, men man måste se till att hanen orkar och är kry..

Hanen och honan ska ha en bra stamtavla utan skadliga defekter, sjukdomar och dominans/aggrisivitet, och både honan och hanen ska vara snälla, sociala, trygga, ej stressade av sig, inga sjukdomar osv. Man ska även kolla upp så att färgerna honan och hanen  har ej kan bli skadliga när det kombinaras (har för mig att det var några färger man inte fick para ihop).

Vad det så du menade att man skulle skriva till sista frågan? Eller menade du att man måste se till att man har tid, plats och pengar, helst även köpare till den blivande kullen?

Kul i alla fall med frågorna! :D

#2 :D

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

hus-musen
0

#3 Mer eller mindre, tid, plats och pengar är såklart en viktig del det med ;)
Men utvärdering av avelsdjur menade jag först och främst, vilket inkluderar syskon, föräldrars syskon, färger, temperament, ev problem mm. :)
Färger är otroligt viktigt, bla pearl+ pearl ger döda foster. Highwhite-anlag bör du även ha koll på och en del andra saker som tex barbering, manx, nakengener osv.

En hona bör inte paras före 6 månader eller efter 1 år för första kullen.
Runt 7-11 månader är väl "optimalt".
Andra kullen kan tas senast vid 1½ år om honan är i gott skick.
Hanen inte före 1 år och sen så länge han är i bra skick och är frisk och pigg.

Tilläggsfråga, hur länge bör man vänta innan man tar kull nummer två på honan om hon är en bra mamma och ger bra ungar?

Qui dormit, non peccat

Lurvas
0

Vilken smart tråd. Du kommer att lära dej jätte mycket.

Hur ofta kan man bada och shamponera dom?

Råttliv på Runnavägen

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

hus-musen
0

#5 Ungarna eller den dräktiga mamman?

Qui dormit, non peccat

Ratlings
0

Vad och hur ska man göra om mamman inte får ut ungarna/dom fastnar på vägen ut? Glad

// Lise
When nothing goes right, go left!

Cederin
0

Stämmer det att roan + roan inte ska paras eller är det avel inom andra arter?

Medarbetare på Naglar och Hår

Virkan
0

Jättekul med så många frågor! Jag är då bara nybörjare på sånt här, så rätta mig gärna om jag svarar fel! :D

Tilläggsfråga, hur länge bör man vänta innan man tar kull nummer två på honan om hon är en bra mamma och ger bra ungar?

Honan bör vila några månader mellan kullarna.

Hur ofta kan man bada och shamponera dom?

Egentligen hör inte denna fråga till just avel (tror jag), men svarar ändå. En gång i månaden kanske? Eller mer sällan…

Vad och hur ska man göra om mamman inte får ut ungarna/dom fastnar på vägen ut?

Jag läste någonstans att man kunde massera magen lite, men troligtvis hjälper inte det så mycket. Det vettigaste att göra då är väll att ringa vetten..

Stämmer det att roan + roan inte ska paras eller är det avel inom andra arter?

För några årsen avlade grossisterna som galningar på roans, och det innebar att de fick bland annat svaga blodkärl. Defekterna har nästan avlats bort nu år senare, men man bör ändå inte para roan och roan för säkerhetens skull.

Lurvas
0

#6 Jag tänkte på råttor som inte är bebisar eller dräktiga och digivande. Dvs alla andra rådisar.Glad

Råttliv på Runnavägen

Ratlings
0

#9 Massera har jag hört inte hjälper ett dugg, men veterinär är väldigt vettigt! Flört Jag har hört att man kan ge kalk som då bidrar som stäkande för mamma rådis och ev. dra ut bebisen som fastnat på vägen ut - men jag vet inte om detta stämmer.

#10 Den här tråden handlar dock om avel. Glad

// Lise
When nothing goes right, go left!

Lurvas
0

#5 Oj, jag tänkte inte på att det bara gäller avel. Vilka anlag är dominanta och vilka är resseciva när det gäller röd ögt eller svart ögt?

Råttliv på Runnavägen

Trollhund
0

Vad ska man tänka på när det gäller foder för gravida samt diande råttor?

Virkan
0

Vilka anlag är dominanta och vilka är resseciva när det gäller röd ögt eller svart ögt?

Klurig fråga.. Men eftersom svart är råttornas grundögonfärg, så är det väll dominant? Röd och rubin är finns bara på ljusa råttor, eftersom ögonen är "sammankopplade" med pälsens färg dvs de är en blekgen, så är väll de en recessiv gen?  Jag förklarar ganska dåligt, och som sagt har jag inte läst så mycket om genetik, så detta är en ren gissning.

Vad ska man tänka på när det gäller foder för gravida samt diande råttor?

Mycket protein (ex ägg, inälvsmat, fisk), kolhydrater (ex pasta, potatis, ris), kalcium (det finns väll i mjölkprotukter?), selen (skaldjur, fisk, ägg) och fett (ex en klick äkta smör i maten, och extra tillsatt olja). Så ska dem även få i sig mer av järn, zink, leucin, lysin osv. Dvs intaget av de flesta aminosyrorna ska öka mycket.

Har jag missat något?

wintermynta
0

Vilka färger bör man undvika att para med vandra och varför?

Vilken är skillnad mellan in, linje och utavel?

Hallonblad
0

Vad finns det för nakengener och vilka komplikationer kan de medföra? :)

Bra initiativ att starta den här tråden! Mycket lärorikt. ;D

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

Virkan
0

Vilka färger bör man undvika att para med vandra och varför?

Hm.. visst var det så att Pearl + Pearl gav döda foster? Så det borde man alltså undvika… Jag försökte läsa lite om Highwhitegenen som #4 nämnde, men jag förstod inte så mycket. Om både honan och hanen har den genen, orsakars bebisarna av den där sjukdomen på m… eller? Jag vet inte.

Vilken är skillnad mellan in, linje och utavel?

Utavel är när man avlar på obesläktade djur, den andra är när man avlar på någorlunda nära besläktade djur, som ex kusin + kusin.

Ja, ni ser, jag har mycket kvar att lära…. :)

Virkan
0

Vad finns det för nakengener och vilka komplikationer kan de medföra?Det finns 3 olika nakengener, rnu, fz och shn. Förutom att själva pälslösheten anses som ett handikapp, så får förstnämda ofta problem med njurarna och dör i ung ålder, den andra "fuzz" kan också få problem med njurana, men lever längre. Den sista förds utan thymus körtel, och det gör så att råttan inte kan bilda antikroppar, och anses vara smittobärare och dör vid ung ålder. Utan päls så blir råttorna snabbt nerkylda och får lättare sår på kroppen.

Lilith
0

Vilket fantastiskt intiativ!
Jättebra vore ju också om du i framtiden kan få kontakt med en uppfödare, så att du kanske kan vara med genom hela processen och samtidigt ha en lärare :)
Det är något som jag själv skulle vilja göra, trots att jag inte är intresserad av att föda upp själv.

**Fråga:

**Hur mycket bör honan väga innan parning?

Kebab-Eme
0

När ska man sätta honan i en annan bur?

KöttbulleKorv

Virkan
0

Hur mycket bör honan väga innan parning?

Minst 300 gram.

När ska man sätta honan i en annan bur?

Ungefär en vecka innan beräknad förlossning.

bankfack
0

Vad säger Svenska Råttsällskapets rekommendationer om hur länge en hona ska vila mellan parningar och hur gammal får en hona maximalt vara när du parar henne?

Vad gäller mat är selen superviktigt, och kalk/kalcium i dagarna innan födseln.

Virkan
0

Vad säger Svenska Råttsällskapets rekommendationer om hur länge en hona ska vila mellan parningar och hur gammal får en hona maximalt vara när du parar henne?

Minst 1 månad efter att ungarna har flyttat, ska honan få vila. Max 1 år vid första parning, max 1,5 år om honan har fått kull förut.

bankfack
0

Gnällo här! Nej, inte 1,5 år. 15 månader. Stor skillnad :) Kul tråd!

Virkan
0

#24 Ok, det var i alla fall med en etta och en femma! ;) Men tack för att du påpekade det i alla fall :)

Virkan
0

Puttar upp den här tråden lite! Ni kan gärna ställa om frågor och så… :D *längtar efter frågor att besvara xD*

bankfack
0

Vad är problemet med att ta råttmamma till veterinären om hon inte får ut ungarna, och veterinären tänker ge värkförstärkande?

xiideer
0

Kankse inte har riktigt med ämnet och göra men hittade inget bättre ställe och fråga på Oskyldig

Finnd det några uppfödare som bor i eller i närheten av stenungsund ? =)

Behöver komma och hälsa på någon med gosiga rådisar spelar ingen roll vilken ålder men gärna åtminstonde en hane så att min mor kan få titta och  kanske klappa lite. Hon älskar nästan alla slags djur och är lite kär i råttor, tycker att dem är väldigt söta men har aldrig tagit i eller sett en riktig råtta i verkligheten så jag tänkte att det kanske är en fördel att hon gör det innan jag tar hem några, tänker både på råttornas och hennes bästa =)

glad för svara och ursäktar mig igen att frågan blev lite off Oskyldig

Elinisa
0

#28 Det är inte alla som följer& läser alla trådar, så din fråga kan lätt bli missad, gömd i en annan tråd. För att så många som möjligt& just de du söker, ska se din fråga& kunna svara dej är det bättre att du startar en ny tråd. :-)

xiideer
0

Tack Elinisa! =D Visste inte om det var ett tillräckligt stort ämne för att göra en ny tråd Oskyldig

Virkan
0

Yay frågor! :'D

Vad är problemet med att ta råttmamma till veterinären om hon inte får ut ungarna, och veterinären tänker ge värkförstärkande?

Mamman blir oftast väldigt stressad av att åka runt när hon är dräcktig/föder… är det något mer? Blir mamman påverkade negativit av värkförstärkandet eller nåt sånt? :)

bankfack
0

#31, nej, inte svaret jag fiskade efter :) leta mera vettja (säg till om du vill att jag ska säga vad jag tycker är svaret).

Virkan
0

#32 ja,blev nyfiken på vad det "riktiga" svaret var, och så jag jag inte riktigt hittat det än.. Kan du säga? :)

bankfack
0

Det är oftast svårdoserat och kan leda till att hon värkarna blir för kraftiga och har sönder honan. Sällan en god väg framåt. Sällan det går bra när det börjat gå åt helvete helt enkelt, men vad man iaf måste göra är att vätska upp henne och hålla henne varm och igång.

hus-musen
0

Värkstimulerande är alltid en risk (oavsett djur) och det kan driva på för hårt. Men å andra sidan, när man står mellan död hona utan stimulerande och eventuellt död hona med stimulerande så kan man lika gärna chansa. Men som bankfack säger, när det börjar gå åt helskotta så är risken stor att det fortsätter på den vägen Rynkar på näsan

Qui dormit, non peccat

lill_larsson
0

jag undrar om vem som helst får para råttor, eller om de bara är uppfödare? eller kan en vanlig människa med bra kunskaper oxå göra de? :)

Oshibwa
0

Vid vilken ålder bör man sära på könen?

Nevina
0

Hur länge varar dräktigheten?