Hur introducerar man råttor?
Om ungefär en vecka och lite mer ska jag och min pojkvän köpa två råttor till och i nu läget har vi redan två. Våra råttor vi har nu är ungefär ett halv år och vi har haft dom i snart en månad. Dom som vi snart ska hämta är 5 veckor. Vet inte riktigt hur vi ska hantera situationen. Hur ska vi göra nu när vi köper in två nya bebisar? Har ni några tips och förslag? 
I can't drown my demons, they know how to swim.
Ja, har läst det. Men behöver gärna mer personliga svar också. Alla säger olika dessutom!
#2 Då vet jag inte, har aldrig introducerat några råttor :)
I can't drown my demons, they know how to swim.
Det är väldigt individuelt. Har du pojkar eller flickor? Och är dom två nya bebisar?
Jag har två honor. Och ska köpa två honor till :)
Honor brukar oftast gå ganska lätt (Inte alltid dock!)
Jag typ… släppte ut mina 'vuxna' honor på sängen, en i taget, och lät dom såsätt träffa mina två nykomlingar. Då dom inte visade så värst stort intresse (inte mer än att 'Åh, du var ny') så testade jag (efter en rejäl burskrubbing) att sätta in alla i samma bur för att se hur det gick. Och det gick hur bra som helst för mig.
Och sen? Började dom leka osv med varandra?
Tycker du det är bättre att ta ut en och en och hälsa på bebisarna?
Jag valde en-och-en för att kunna kontrollera situationen ifall någon av honorna inte skulle gilla de små nya.
Dom har bott i flock sedan i februari nu och allt som händer är lite smågnabb ibland för rang. Inga bråk, bara snäll lek, sov, och putsning. :)
Okej så en av mina råttor först med en av mina nya bebisar? Sen tvärtom? :)
Och hur var dina bebisar när du tog hem dom, Var dom tama på en gång och sådär? Hur gammla var dom och vart köpte du dom?
Jag köpte mina av en uppfödare i stockholm, Katoz.
Jag undviker djuraffärsråttor då jag köpte det en gång. Han var psykiskt sjuk och blev inte ens ett år innan han fick avlivas :/
Mina två flickor var helt handtama och ville bara mysa och gosa, och tror… 6 veckor var dom nog. Snälla små typer <3 :)
Och jag hade båda bebisar på sängen ute, men bara en vuxen. Så gjorde jag iaf :)
Okej! :) Vi köpte våra från en djuraffär, och nu efter snart en månad så är dom nästan fullt tama. Och dom vi ska köpa nu kommer också från samma uppfödare på djuraffären. Men bebisarna vi ska köpa kommer direkt från kullen, mamman och uppfödarna så dom är vana med sällskap osv. Våra råttor vi har nu hade setat på djuraffären nån/några månader innan vi kom och köpte dom så ja :)