Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 929 ggr
Lemonface1
0

ändrar färg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min råtta som är blå eller var blå eller är vet inte har bli brun ljusbrun i pälsen. Känns lite konstigt. Är det något jag gör fel eller är det bara fel på färgen/genen?

Lancia
0

Din råtta har, vad vi kallar på "råttspråk, rostat. Du har inte gjort något fel, utan det ligger i generna hos vissa råttor att göra detta.

Rostade råttor vill man inte använda i avel då det ses som en "defekt". Rost har dock endast med färgen att göra, så du behöver inte oroa dig för något. :)

Lemonface1
0

aaha :) skönt fast tråkigt jag som ville ta en kull efter henne då hon är en underbar råtta m.m:/

Lancia
0

Personligen tycker jag råttans temperament är viktigare än färgen, men för dom flesta uppfödare går tyvärr snygga färger först.

Fjordell
0

Bara för att färgen inte är den bästa så är det ingen riktig anledning att inte använda henne i avel, om det görs av rätt anledning vill säga. Som Lancia säger, temperamentet och hälsan ska gå i första hand, och inte färgen.

Lemonface1
0

Jag personligen är helt galet kär i hennes personlighet och temprament, och sen har hon ju aldrig varit sjuk. Men hur stor risk är de att den"genen" förs vidare?

hus-musen
0

Väldigt väldigt stor med tanke på hur mycket det är och att hon borde vara ganska ung ännu eftersom du funderar på kull.

Qui dormit, non peccat

Lemonface1
0

Ja hade funderingr ett tag men kände att det får vara :)