ändrar färg?

Din råtta har, vad vi kallar på "råttspråk, rostat. Du har inte gjort något fel, utan det ligger i generna hos vissa råttor att göra detta.
Rostade råttor vill man inte använda i avel då det ses som en "defekt". Rost har dock endast med färgen att göra, så du behöver inte oroa dig för något. :)
aaha :) skönt fast tråkigt jag som ville ta en kull efter henne då hon är en underbar råtta m.m:/

Personligen tycker jag råttans temperament är viktigare än färgen, men för dom flesta uppfödare går tyvärr snygga färger först.
Bara för att färgen inte är den bästa så är det ingen riktig anledning att inte använda henne i avel, om det görs av rätt anledning vill säga. Som Lancia säger, temperamentet och hälsan ska gå i första hand, och inte färgen.
Jag personligen är helt galet kär i hennes personlighet och temprament, och sen har hon ju aldrig varit sjuk. Men hur stor risk är de att den"genen" förs vidare?

Väldigt väldigt stor med tanke på hur mycket det är och att hon borde vara ganska ung ännu eftersom du funderar på kull.
Qui dormit, non peccat
Ja hade funderingr ett tag men kände att det får vara :)