Bett på ögonlocket
För ett par dagar sedan bet Piggelin mig på ögonlocket. De andra råttorna brukar vilja komma upp i ansiktet, nosa och gosa och försöka tvätta bort smink, men Piggelin har alltid hållt sig på lite avstånd. Ingen kelgris, direkt. När hon väl började komma nära blev jag glatt överraskad, och rörde mig inte ur fläcken eftersom jag trodde att det var ett steg i rätt riktning. Så flög hon rakt mot ögat, och jag drog genast bort henne när jag kände att det smärtade till.
Nu har jag lite funderingar på ifall det helt enkelt berodde på att ögonfransarna såg roliga ut (som insekter eller något liknande), eller om det luktade speciellt intressant från mascaran. Hon har aldrig uppvisat något aggressivt beteende i övrigt, förutom att hon och en annan i flocken råkar i luven på varandra ibland. Dock ingenting som resulterar i sår.
Har ni varit med om något liknande? Råttor som fascineras av ögonfransar, eller attackerar ögonen?

Jo små ungar brukar vara väldigt förtjusta i ögon mm, just därför har jag inte råttor där ^^ Skulle tro att det är doften av salt som lockar på något vis. Men har ingen bra förklaring faktiskt.
Qui dormit, non peccat
Haha, mina brukar smånafsa på ögonlocken, men aldrig hugga riktigt :P
jag hade en hane som inte riktigt förstod sig på ansikten överhuvudtaget. Han kunde nypa en i näsan/ögonbrynen/ögonfransar och ibland i örat. När han va liten tog de ett tag att få honom att förstå att mina fingrar inte var mat och jag tror att de andra bara va samma problem. Allt som stod ut skulle man smaka på. Han va lite blyg och osäker men otroligt gosig med mig så jag vet att de inte var aggrisivitet utan bara smakprov men höll honom ändå borta från att sniffa för länge i ansiktet.
There's no such thing as failures, only early attempts at success =)

Mina har aldrig reagerat på ögon men ÖRON har de alltid haft någon slags fetish för. :) Det ska GRÄVAS in i öronen… SUCK. Inte alltid uppskattat. Mina killar är bättre på den punkten faktiskt än vad mina tjejer var i tiderna. Tack och lov. Mina fina grabbar. <3
#1 Aha, där ser man! Jag kommer definitivt att vara mer försiktig i framtiden. ;)
#3 Haha, "som inte riktigt förstod sig på ansikten överhuvudtaget" - det var precis så det kändes när hon stirrade på mig, sekunderna innan bettet.
#4 Öron gillar flera av mina flickor, extra mycket när de var yngre. Då skulle nosen köras in så långt det bara gick i öronen. :)
Mina flickor har en tendens att slicka mig runt ögonen, särskilt när man är trött och dom rinner.