Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 802 ggr
Kiyona
0

Introducering av råttor + hälsa/sjukvårds fråga

Väntar smått inom en snar framtid och börjar känna att jag inte längre är så påläst på introducering av tamråttor längre då det var ett tag sedan….

Jag har 1år gamla grabbar, bröder här hemma och nytillskottet består av två 8veckor gamla pojkar de är inte kullsysskon.

Har städat rent i buren och börjat plocka inredningen i buren för attem har lätta på trycket att släppa in "fiender" till reviret och göra det så lugnt som möjligt för de små.

Tänkte jag skulle introducera dem första gången utanför buren någonstans där ingen av de äldre ser som sitt revir. Lättare sagt än gjort då de springer lösa i lägenheten minst en timme per dag men tror köksbordet är ingenmansland.

Något jag behöver tänka på?

Introducerat en del råttor genom åren men man glömmer alltid nått ><

Sen har jag en fråga….

Egentligen skulle jag hämta hämta hem bebisarna redan imorgon men har lagt märke till att mina råttor låter och de låter mer och mer med tiden. Satte mitt öra mot deras nos och lyssnade på andningen och den rosslar djupt ner. Nosen rinner inte och inte heller någon synbar irritation.

Kan det vara myxso trots att det inte snorar om dem. Eller har jag överanvänt rengöringsmedel under städning? Sen röker jag en hel del också med detta sker mestadels utomhus men inomhus i vardagsrummet har hänt en för många gånger. Ciggarett rök lyckas man ju aldrig stänga ute helt men kan detta påverka de symptom jag ser hos dem?

Är en pencilin kur att rekomendera, vilken sort är lämpligast för råttor? Bästa tipsen på att höja immunfrsvaret hos mina råttor så de kan fighta bort rosslandet lättare.

Längesedan jag hade en sjuk råtta också….

Avvaktar med att hämta bebisarna tills jag fått lite svar på situationen.

Oc h slår en pling till vetrinären imorgon hoppas att ni på iFokus hinner lägga några kommentarer innan jag ringer veterinärn så jag har lite koll på läget så inget går snett i onödan ..

Mina grabbar som jag har är i övrigt i fint skick, päls, hull, energi friska ögon och lika frisk nos, mycket god kondition och fint inre lugn….och mycket god aptit främst på pumpakärnor, mynta och citronmeliss :D

Håller tummarna på svar! För mina råttors skulll främst.

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

hus-musen
0

Har du kikat på introduceringsartikeln som finns här? http://rattor.ifokus.se/articles/4d71651db9cb4622330736a2-introducering-av-tamrattor

Står mycket bra i den :)

Rossel är ju aldrig bra, om det är ett djupt rossel så hade jag väntat med att introducera ungarna. Det kan vara myco, det kan vara något annat, men kommer det från lungorna/luftvägarna så behövs medicin.
Stressen vid en introducering kan göra saken värre, och om det är något värre än myco kan ungarna smittas.
Cigarett-rök och rengöringsmedel orsakar inte de problem du beskriver, om du inte har dränkt dem i starka rengöringsmedel förståss, då kan de få kemisk lunginflammation. Men betvivlar att du tvättar buren och råttorna med avfettning.

Baytril är det vanliga, ofta tillsammans med tex vibranord eller ronaxan.

Qui dormit, non peccat

Kiyona
0

Det har förekommit att jag städat mathyllan med universal rengöring när det varit mer smutsigt än vanligt Tyst Aldrig hört att det inte skall användas alls men förstår ju att det är farligt då detn är en väldigt stark aggresiv lukt på den.

Mina råttor är inte med mig i buren vid städning av hyllorna pga att det används descinfektions medel som inte är bra att få på sig och inte trevligt att vistas omkring…

Skall aldrig mer igen spraya med universal rengöring.

Men den blandnigen jag använder när jag inte sprayat universal medel är en häxblandning som inehåller , en matsked klor, en matsked ättika, några droppar grumme citron såpa till 1-1½liter vatten.

Är den säker att använda?

Prata en snabbis med veterinären aldeles nyss men han hade fullt upp och kunde inte ta mitt ärende först om en timma. Men skall nämna medikamenterna och att det troligen rör sig om myco eller mindre troligen kemisklunginflammation.

Inget av alternativen är lovande. Myco kan ju i många fall vara omöjliga att bota om den grott sg tillräckligt länge.

Tack för ditt svar den kom väl till hands nu är det bara att hålla tummar och tår på att allt går vägen och jag kommer kunna ta hem bebisarna inom en snar framtd..

Man blir lite rostig på att  komma ihåg allt man lärt sig när man inte hållt på med de på ett längre tag :O Men känner igen mig nu när jag väl läser det. hum.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

hus-musen
0

Universalrengöring är knappast farligt, det är inte på långa vägar tillräckligt starkt. Riktiga medel kräver ventilerade utrymmen, handskar och mask, sånna har du troligtvis inte när du städar. Så kemisk lunginflammation är inte troligt, för då skulle du oxå ha haft det eftersom du får i dig mer än råttorna någonsin får.

Städar själv riktigt smutsiga saker med Cillit bang, funkar utmärkt och dödar bakterier, mögel mm. Luktar kanske inte det godaste, men effektivt. Innan körde jag en klorin-blandning jag oxå, just för att det dödar virus, bakterier och mögel. Helt ofarligt så länge man inte badar råttorna i det, buren och sakerna är ju avsköljda och torra innan man sätter in dem igen.

Personligen tycker jag dock grumme är värdelöst, de har ändrat receptet för ett par år sedan och är nu mer inget att ha. Blir inte rent för fem öre. Skaffa riktig tallbarrsåpa istället, luktar godare och blir garanterat rent.
Vet inte om grumme citron har citronella i sig, eller någon variant av det, hur som helst är det cancerframkallande och allergiframkallande för människor och säkerligen djur med.

Med tanke på det usla vädret som varit så kan råttorna bli känsligare för luftvägsinfektioner, så det är troligtvis det. Behövs ju inte mycket luftdrag tex om råttan är känslig.

Qui dormit, non peccat

Kiyona
0

Jag vädrar dygnet runt minafönster har varit öppna ändasedan jag flyttade hit. Har alltid ett svagt tvärdrag för att dra ut dålig/sämre luft efter att jag rökt. Kan det lilla svaga draget gett dem myco snuva?

Har pratat med veterinären nu och sa det att myco antagligen drabbat mina råttpojkar. Och behadling med baytril och ronaxa borde slå ut myconsnuvan och läka vad helst som rosslar i lungorna på dem. Han skulle läsa på lite extra innan han skrev ut recepten. Så imorgon skall jag åter igen ringa och få höra på hur han tänktsig att gå vidare i fallet och det slutar antagligen med rätta doserings anvisningar för mina älskade råttor.

Baytril brukar man behandla med i 1 max 2 veckor minns jag rätt?

Håller tummarna på at jag kan starta deras behandling innan helgen.

Hoppas turen är med oss och nytillskottet kan flytta in utan att riskera att bli smittad av något :D hihi snuttar<3

**Mvh//Andrea **

hus-musen
0

Japp, det lilla draget kan räcka för att göra dem snuviga, en del råttor är känsligare än andra. Ska du vädra så kan det vara en bra ide att hänga ett tunnt lakan eller skynke över buren så det inte drar direkt på dem.

Baytril och all annan sorts antibiotika ska ges i minst 10 dagar helst 14. Det är ingen ide att använda sig av kortare kurer, det enda som händer är att bakterierna blir resistenta vilket är ett problem, och råttorna blir inte friska utan får tillbaka eländet.

Qui dormit, non peccat

Kiyona
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min hjärna känner igen sig i mycket du skriver i inläggen.

Adopterade råttor förr i tiden och råkade då ut för vanvårdade stackare en som aldrig gick via ett jour hem först utan jag valde att stå för den biten istället för att flytta runt och komma hem till mig direkt.

Andra gången jag skulle adoptera gick det inte allt för väl. Jourhemmet ljög om veterinärsundersökningarna och spot on behandlingen nödvändig eller ej det är standard regler att endast friska råttor får adopteras av almänheten….

Jag hade en del att stå i får jag ju säga efter den adoptionen som sorgligt nog slutade med att alla fick avlivas då de sjuknade in igen efter en kort period pigga friska råttor busade överallt tills dess att symptomen återkom och avlivning var det enda rätta. 24/7 tog jag han om dem råttorna jag hade då…..

Usch jag ryser av att bara tänka på det. ><

Är det enbart vid kortare behandling som det blir resistent. För mig att myco snabbt sätter fast sig snabbt och blir obotlig i många fall. Hur många råkar ut för denna starka resistenta mycon? Hur stor risk finns det att mina kanske inte tillfrisknar?

Usch nojjar förlåt :(

Dem har iallafall oddsen på sin sida vad gäller fysisk kondition phooo

Här är en bild på brödrar skapet. Neptunus är han högst uåpp i hörnet och ser vettskrämd ut och han med tassarna i kors är Erebos den sansade flockmedlemen och tog över som ledare för 2månader ungefär. Längst till höger ser ni den som tog sig ansvaret som ledare efter poseidons bortgång men någonstans på vägen blir han lätt stressad och ovanligt stissig vilket inte höll i längden direkt. Mina snutt råttgrabbar<3

Nedanför ser ni nytillskotten itachii och jeraiya. Har hade dom nog väldigt nyligen öppnat ögonen särkilt gamla var dem direkt inte :D Så snutt hoppas allt går väl och de kan flytta in inom en snar framtid.

Man tröttnar nog aldrig på att bli djurmamma (A)

**Mvh//Andrea **

Kiyona
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gick baraaatt lägga upp en bild per inlägg….suckt. Här kommer den bilden på bröderna som blivit sjuka…

**Mvh//Andrea **

hus-musen
0

Naw skruttungar :) Söta pojkar!

Grejen är att en del veterinärer tyckte att man skulle ha korta kurer, de fattade visst inte faran med resistenta bakterier. Jag behandlar aldrig mina råttor under 14 dagar, 10 är oftast på gränsen till för lite. Om man inte tar död på allt första gången, så är det ofta väldigt svårt att ta död på det sen, man kan få byta preparat och krångla.
Hur stora skadorna blir beror på hur länge det går obehandlat, det kan bli ärrvävnad på luftvägarna och nosen så de alltid låter lite och blir känsligare.
Men låta lite är ingen anledning att avliva, så länge de är pigga och friska annars.

80% av alla råttor bär redan på myco, ungarna får det av mamman när de föds. Så i sig behöver man inte vara rädd för myco, många bär på det hela livet utan att bli sjuka någonsin.
Ju snabbare du medicinerar desto bättre iaf.

Qui dormit, non peccat

Kiyona
0

Var nyligen förbi apoteket för att hämta ut medicinerna och påbörja behandlingen men veterinären kan inte hitta den information som krävs om dessa mediciner för att kunna skriva ut det.

Samma veterinär har skrivitr ut baytril till mig tidigare för behandling av myco var även en till medicin upptill baytrilen för att höja oddsen, antagligen en äldre verision av roxanen som inte jag heller hört talas om.

Så jag är på desperat jakt efter tydlig information så att veterinären kan skriva ut det innan helgen. Ska försöka hitta en lämplig veterinär som han kan vända sig till och får allt han behöver för att kunna skriva ut medicinerna.

Någon som har ett lämpligt nummer till en veterinär som behandlat myco hos råttor med desssa mediciner?

Sjukt jobbig sits!!! Gråter

**Mvh//Andrea **

Kiyona
0

Hoppas problemet nyss löste sig. Min uppfödarväninna ska ringa veterinären och informera honom om doseringsanvisningar, hur lånr behandling för bästa effekt försiktigthets anvisningar med mera och förhoppningsvis är det tillräckligt för att kunna skriva ut medicinerna

Håller tummarna hon pratar med dem nu…

**Mvh//Andrea **

Kiyona
1

Ja en gång gick det att lura i dem sina meds tillsammans med green giants konserver med utsökta majskorn skalade, mosade och spetsade med deras medicin. Men dem är ju inte korkade och vill nog aldrig mer äta majs igen och riskera att bli så påverkad igen! Blev faktiskt orolig!

Neptunus råkade rulla över kanten i sömnen uppe på högsta hyllan och parerade in i fallet utan landa helt fel. Och när jag håller i dem händer dem med tassarna utanför handen och ser ut som ett lealöst jaktbyte.

Sen vet i tusan vad som hänt med min ena grabb som fick panik två gånger när jag skulle ta ut honom från buren och mysa med honom. Han var så stressad att ögonen såg ut att trilla ur ögonhålorna. Detta var efter att jag krossat tabletterna misstänker att jag doftade kemiskt om fingrarna eller nått som han blev stressad av…lugnade sig sen efter att jag tvättat händerna eller så är han för påverkad för att kunna agera ..stackars mina små!

**Mvh//Andrea **

hus-musen
0

Ibland får man dölja medicinen i tex smör, leverpastej, i maten, krossa tabletterna och ha lite vätska så du kan använda spruta osv. Du vet ju vad dina råttor gillar, så prova :)

Qui dormit, non peccat

Kiyona
0

Fick pröva med nästan allt xD

Men jag prövade inte först igår med deras vanliga kött baserade mix det gick jätte bra första gången och dem äter upp det hittils ;)

Tror dem blev lite väl misstänksamma med att jag försökte göra det speciellt tänkte att har dem aldrig fått mjölk så bör dem ju slicka i sig allt alla gånger för att det är så speciellt och gott men det var nog snarare tvärtom. Mina grabbar verkar ha koll på vad man bör och inte bör stoppa i sig då mjölken hann dunsta bort/torka in utan att ha blivit rörd. Men känns trevlit att dem hellre föredrar sin vanliga mat.

**Mvh//Andrea **

Kiyona
0

Grabbarna är redan bättre! Dem rosslar inte längre när dem andas:)

Och bebis råttorna har kommit in i en super busig period och springer runt som galningar de har vuxit jätte mycket också sååå söta<3

Längtar tills medicin kuren är över så råttbebisarna får komma hem och träffa sin nya familj.

**Mvh//Andrea **