Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1839 ggr
mieeow
1

hängig råtta! :(

Min kaspar verkar inte må bra, han är jättehängig, har pälsen uppburrad och hade rätt mycket poryforin/blod på insidan av frambenen innan.

Jag har kollat igenom honom, och känt på honom, men hittar inget sår, och inget ställe där han verkar ha extra ont. Men något är fel. Han har alltid varit skygg, men verkar nu likgiltig när jag plockar upp honom. Han verkade hängig igår också, men tänkte inte så mycket på det då. idag låg han på botten igen, utan att göra något alls, igen. det är inte likt honom att sitta på burbotten och inte göra något alls.

Jag har satt honom i en egen bur, gett honom majsvälling, vilket han åt lite av, men verkar väldigt svag då han gång på gång råkade doppa hela nosen i vällingen… :'( Jag har lagt en isklamp inlindad i en handduk hos honom också, ifall han är varm, men tänkte se om han uppskattar det. om han inte gör det så är jag rädd att han blir för nerkyld.

vad ska jag göra? Vad kan det bero på? Är han uttorkad? överhettad? det har varit rätt varmt här i ett par dagar. Eller något annat?

Han har rosslat lite till och från, jag har övervägt att ge honom antibiotika pga rosslet igen, han har fått det en gång innan. Men eftersom det har blivit bättre i perioder och aldrig blivit så allvarligt, har jag avvaktat. Han rosslar inte just nu.

Hjälp?? Gråter

[Sara FE]
0

Åk till veterinär!

mieeow
0

men vad kan det vara för ngt`?? :(

Nu visade han tydligt att han ville tillbaka till buren, släppte in honom och ska övervaka..

pellepojken
0

Är han äldre o har han behandlats med antibiotika mot rossel förut ?  Rädd för att din kille kan vara ordentligt sjuk i Mycoplasma. Han behöver säkert veterinärshjälp.

Lamina
0

Han är sjuk, och behöver hållas varm och inte kall. Men du måste åka med veterinären med honom och får antibiotika. Låter nämligen som lunginflamation eller liknande, och det kan döda väldigt fort.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

mieeow
0

jag tog snabbt bort kylklampen då han inte alls verkade intresserad av den, och jag ska åka till veterinären imorgon med honom. Han är fortfarande hängig och svag… :( hoppas han blir bättre snart. Har låtit honom vara ensam i transport buren lite då och då, med välling och annat nyttigt. Har också flyttat ner vattenflaskan i deras vanliga bur så han kan nå den från botten, om han inte orkar klättra upp. Usch, hatar sånt här, funderar hela tiden på om jag kan ha gjort något annorlunda eller om jag gjort något fel som orsakat detta. Gråter

han har fått antibiotika innan, ja. och jag tror han är ca 1.5år, men jag vet inte exakt då han är omplaceringsråtta. Men han rosslar inte? mycoplasma låter väl? lunginflammation också, eller? han har rosslat ibland, ja. men gör det inte just nu.

EmelieGustavsson
0

hur har det gått?

hus-musen
0

#5 Nix lunginflammation och myco behöver inte alls låta faktiskt, det kan vara ljudlöst. Och livsfarligt.

Qui dormit, non peccat

mieeow
0

Varit hos veterinären, åkte till fågelkliniken, han fick diagnosen hjärntumör Gråter

Hans njurar är tydligen också lite kassa… Nu har vi fått smärtstillande som han ska få en gång om dagen i några dagar, och medicin som kan bromsa tumören som han ska få var tredje dag i en månad. Det är inte säkert att medicinen hjälper, men vi testar i en månad och ser. Men är tumören elakartat, eller om han helt enkelt inte blir bättre, så får han somna in.

Han fick vätska under huden innan vi åkte hem och jag hoppas han piggnar till snart så han kan få i sig barnmaten jag fixat.

Så det var inte lunginflammation, men hon sa att även om hon inte misstänkte någon infektion/inflammation (jag vet inte riktigt skillnaden) så kunde hon skriva ut något, typ antibiotika. Men jag kände att jag inte vill testa med en massa mediciner på en gång, om hon tror det är hjärntumör så testar vi medicin mot det. Hoppas bara att det hjälper nu…

EmelieGustavsson
0

usch :/ hoppas verkligen att han blir bra!<3

Fisfia
0

#8 Vad hette de olika medicinerna ni fick - den som skulle bromsa den eventuella hjärntumören, den smärtstillande och antibiotikan?

Håller tummarna för att han blir bättre.

mieeow
0

han fick ingen antibiotika, men bromsmedicinen heter cabergoline. en medicin som är till människor egentligen tydligen. och smärtstillande heter Metacam.

tack hörrni, jag hoppas också på det bästa.

det var himla svårt att få i honom bromsmedicinen, jag skulle smula en halv tablett, men det blev himla lite smulor som spreds överallt. försökte blanda det med honung men jag är orolig för att han inte fått i sig allt >.< förhoppningsvis går det bättre nästa gång han ska få medicinen :/

diddiman
0

Jag brukar krossa tabletter mellan två skedar och blanda ihop pulvret med med risgrynsgröt, eller något såsigt. Det har alltid funkat bra här hemma! 

Hoppas det går bra för er!!

mieeow
0

tack för tipset! ska testa att krossa det mellan två skedar :)